Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.

Jeg modtog for et par dage siden min nye skærm, en Eizo s1910, og har brugt det sidste stykke tid på at sætte den op.
Skærmen står skarpt og flot, ingen pixelfejl, men jeg har ét problem.
Hvis der på en webside er tynde sorte vertikale linjer, kan en lysere linje anes 3-4 pixels til højre for den sorte. Det ses tydeligst hvis den sorte streg er på en farvet baggrund eller ved siden af en gradient.

Skærmen er sat til min bærbare (en IBM R51) med et 64MB INTEL(R) Extreme Graphics 2-kort, så det er altså ikke noget luksuskort (selv om navnet er ret imponerende :) ) ..

Er dette en fejl i kan genkende? I såfald vil jeg nemlig gerne have skærmen byttet indenfor de 14 dage, medmindre i mener at problemet opstår pga. et usselt grafikkort..
Tak for hjælpen!

Asle
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dette er ofte et problem med analoge signaler og et typisk eksempel på hvorfor man altid bør benytte et DVI stik til sin fladskærm. Det lyder som støj - enten fra grafikkortet, kablet eller i skærmens VGA indgang (ikke så sandsynligt).

Hvis du har mulighed for det så find en computer med DVI udgang og se om fænomenet ikke forsvinder. Man kan få en portreplikator til IBM hvori der er DVI, så hvis du ikke har andre computere, så er der altså en forholdsvis nem og "billig" udvej (så fremt du får prøvet skærmen på en computer med DVI først og afgjort om problemet ligger der).
Link: http://www.laptops.dk/product_info.php? ... cts_id=525
Af Athanasius
Hej først lige tillykke med din nye skærm, godt valg!

Vil give Yakken ret. Har lige et andet løsningsforeslag

Hvis du kan også prøve et kabel med god shielding sådan et godt fedt et. Det er efterhånden noget tid siden jeg selv har købt analoge kabler et godt kostede over 400kr (for et coaxial dog). Ved ikke om en portreplikator er billigere men det er nok en mere sikker vej!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mit forslag var nu i første omgang at få den testet på en computer med DVI - ellers ved han jo ikke om det er skærmen der fejler noget eller om det er kablet. Det er sure penge at smide efter en portreplikator hvis skærmen har en defekt...

En portreplikator koster 995,- som du kan se af mit link.
Af Asle
Hej igen

Først vil jeg sige tak for besvarelserne, det er virkelig en stor hjælp.
Jeg har nu prøvet skærmen på en anden computer (dog også en bærbar ibm) og den laver samme fejl. Jeg bruger den anbefalede opløsning/frekvens, men har ikke mulighed for 24bit farver så den står til 32bit i stedet.. men det burde vel ikke skabe en bleg forskydelse af de sorte vertikale streger?

Jeg kontakter derfor forhandleren i morgen, og hører hvad de siger til at forlænge de 14 dages fortrydelsesret, mod at jeg sender dem kablet så jeg kan prøvet et nyt af disse i første omgang.
.. de er vel lige så opsatte på at jeg beholder skærmen, som jeg selv er? :)

Jeg skriver i morgen når jeg har hørt mere.

Asle
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Sharpness indstillingen tilføjer samme salgs fænomen, men den hvide streg vil typisk være tættere på den sorte. Men det er da en mulighed.

Prøv at gå ind i OSD og se om du har mulighed for at indstille sharpness - hvilket for resten ikke har noget at gøre med skarphed i virkeligheden for lige at pointere det. :)
Af Asle
Her er ikke mulighed for at indstille sharpness, desværre..

Jeg har nu fået fingre i et andet kabel og problemet er her stadig.. Det kan vel kun betyde at fejlen opstår i skærmen, så jeg regner med at den står på postkontoret engang på fredag :( .. medmindre i har andre forslag?

Asle