Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey

Så skete det, men kære Hansol 19" CRT døde... snøft.

Jeg har derfor anskaffet mig en Samsung 226BW (A). En meget lækker skærm, bortset fra at jeg har et hyr med at få den indstillet/kalibreret rigtig.

Men det største problem er nu at sort tekst på hvid/lys baggrund rent ud sagt ligner lort. Det er især småt tynd tekst som dette, der er kantet og og omgivet af et rødt slør. Jeg har prøvet alle mulige indtillinger, både på skærm og grafikkort. Det eneste der hjælper på det er at sætte sharpness ned på skærmen, så langt ned at det hele blir uskarpt.

Er der nogen derude der kender til dette problem?
Er det noget der kan rettes op på? (af mig selv el. prof'er?)
Er det mon grund nok til at retunere min skærm?

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kører du skærmen igennem DVI? Hvis ikke så er dette problemet!
At teksten er kantet er nu ikke en fejl - en TFT skærm er jo lavet af små firkanter, så naturligvis skal teksten blive sådan - det var nærmere din gamle skærm der havde en fejl på den front. Du kan slå cleartype til i Windows, så udglattes skrifttyperne.
Benytter du standardopløsningen på 1680x1050?
Af lha
yakken skrev:Kører du skærmen igennem DVI? Hvis ikke så er dette problemet!
At teksten er kantet er nu ikke en fejl - en TFT skærm er jo lavet af små firkanter, så naturligvis skal teksten blive sådan - det var nærmere din gamle skærm der havde en fejl på den front. Du kan slå cleartype til i Windows, så udglattes skrifttyperne.
Benytter du standardopløsningen på 1680x1050?
Jeg bruger DVI tilslutningen.
Jeg har Vista, som kører med cleartypes som standard. Prøvede at slå det fra, men det gav ingen forskel.

Det kantede tekst jeg skrev om var nu ment som en dirkte fejl, men mere det rødlige skær omkring teksten.
Dette forsvinder kun hvis jeg indstiller "sharpness" til 12 og derunder, men til gengæld ryger skarpheden også. Der er et voldsomt spring i skarphed fra 12 til 16.

Jeg kører med 1680x1050 i opløsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den indstilling der hedder "Sharpness" burde altså ikke være tilgængelig hvis du bruger DVI. Den indtilling er udelukkende til at justere det analoge signal, så der er altså et eller andet galt.

Dit grafikkort har altså den hvide DVI connector tilsluttet et rent DVI kabel som så sidder i DVI-inputtet i skærmen? Er du 100% sikker på dette?
Af lha
yakken skrev:Den indstilling der hedder "Sharpness" burde altså ikke være tilgængelig hvis du bruger DVI. Den indtilling er udelukkende til at justere det analoge signal, så der er altså et eller andet galt.

Dit grafikkort har altså den hvide DVI connector tilsluttet et rent DVI kabel som så sidder i DVI-inputtet i skærmen? Er du 100% sikker på dette?
Skærmen er tilsluttet fra DVI port til DVI port med et DVI kabel. Så det skulle gerne være tilsluttet rigitigt.

Er du sikker på at "Sharpness" ikke skal være tilgængelig ved DVI?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den indstilling er ikke tilgængelig på nogen af de modeller jeg har haft fingre i endnu, så det lyder bare underligt at den er det på 226BW. Ideen med sharpness-tasten er at man kan finjustere timingen fra grafikkortet hvis der skulle være opstået noget støj på vejen til skærmen, men over DVI er et 1-tal jo et 1-tal og et 0 er et 0.

Har du også noget der hedder "Fine" og "Coarse" i menuen?
Af lha
Fine og Corsa er der også, men de kan ikke justeres!

Jeg tror muligvis den er god nok med at man kan bruge sharpness på denne model ved DVI. I "s- el. a-panel" tråden, er der et par stykker der har oplyst deres indstillinger på skærmen, og de har nemlig også oplyst hvad sharpness værdier de har sat deres skærm til (og det var forskellige værdier). Dog oplyser de ikke om de bruger DVI el den gamle 15 pins, men skal vi ikke antage at de fleste sikkert bruger DVI i dag!?

Jeg har ikke lige tid til at tjekke manualen, men det gør jeg lige senere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ok, så har Samsung nok bare gjort denne option tilgængelig alligevel. Du burde dog stadig ikke have nogen skygger på tekst eller lignende. Har du mulighed for at prøve skærmen på en anden computer?