Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Koylu4
Hvornår tror i 8K bliver standard på markedet? Har overvejet at købe en 4K, men som mange andre spørger jeg mig selv: Skal jeg vente, hvad bliver det næste efter 4K og er det lige på trapperne? Sony udgiver også en PS4 Pro der understøtter UHD, så 4K har sat sig rigtig godt til rette kan man sige.

Hvad tror i der skal ske i 2017, er det her 8K udkommer? Vi kan jo ikke fortsætte med det samme trend fra 2016 (4K og HDR). Der må da ske noget nyt på markedet og de må finde på nye salgstrick.
Senest rettet af Koylu4 03 nov 2016, 14:58, rettet i alt 5 gange.
Af ZackGem
Det er muligt at der laves enkelte 8K skærme - Som den Sharp præsenterede for et par år siden - Men de bliver enten ikke til at betale, eller slet ikke sat kommercielt til salg.

Og hvad vil du se på den, som du ikke kan med en 4K skærm?

Der er først lige begyndt at komme content til 4K.

Jeg har ikke hørt der kommer en UHD Blu-ray til 8K, og streaming i 8K fra netflix tror jeg ikke på i nær fremtid, og slet ikke fra de fleste andre, som stadig køre 1080P.
Af Turbo
Ved normal sidde afstand (3-4 meter) vil du skulle op i en hel vild størrelse for at kunne se forskel på 4k og 8k.

Efter min overbevisning bliver 8k skærme til stuen først relevant når du ikke kan få andet.

OL i år blev bl.a. til Japan sendt i 8k - sidste OL i London blev der også sat nogle rigtig store 8k skærme op i London.
Af Koylu4
Jeg tror at der er meget forskel mellem 4K og 8K. Man burde vel kunne sidde endnu tættere på når 8K udkommer.
Af Turbo
Hvis du skal kunne se forskel på 4k og 8k, vil jeg tro det hedder 100" og max 1½-2 meter sidde afstand.

Derfor tror jeg ikke på at 8k skærme bliver relevant før vi ikke kan få andet ;)
Af Supergris
Igen, vil jeg slå et slag for, at det er IKKE opløsning alene, der gør et bedre billede!
Forskellen mellem 4K og 8K, vil simpelthen være så minimal, at man, som Turbo er inde på, simpelthen skal så tæt på en stor skærm, at det vil virke unaturligt. Man skal så at sige, lede efter forskellen.
HDR og det udvidede farverum, er det, der gør den største forskel mellem 1080p og 4K...
Lad nu være med, at forblinde jer på pixels. Det samme har man jo set indenfor kameraer, hvor mange pixels sælger, selvom man ikke kan se en dyt forskel mellem 10 eller 20 millioner pixels.
Af ZackGem
Koylu4 skrev:Jeg tror at der er meget forskel mellem 4K og 8K. Man burde vel kunne sidde endnu tættere på når 8K udkommer.
Og som jeg spurgte tidligere - Hvilket contend er det du vil se på en 8K skærm?
4K materiale er begrænset nok i sig selv.

Og højere opløsningen er slet ikke vigtig nu vi er nået 4K - Der er mange andre faktore der giver langt mere - HDR som nævnt, men kunne også være HFR og andet.
Af Koylu4
Ja det er nok rigtig @ZackGem. 8K må nok komme i forlængelse med OLED skærmene stille og roligt. Lad os se hvad 2017 byder på. Jeg er ny her på Flatpanels. Jeg kommer direkte fra Gamereactor.com er mere gamer end tech geek :)
Af Jmog
Glem alt om 8k foreløbigt. Det der primært driver nye opløsninger på TV er film og streamingtjenester.

Film bliver primært filmet i 4-5k nutildags. De få film der er skudt i IMAX (Interstellar, Hateful Eight) er de eneste hvor en 8k udgivelse ville give mening. 4k projektorer i biffen ser fremragende ud og her snakker vi billedstørrelser, der måles i metre, ikke tommer.

Men lad os for sjov sige at der blev produceret film i 8k. Hvordan ville du få dem derhjemme? Netflix 1080p kræver 6Mbit forbindelse. 4k kræver 16Mbit. 8k Netflix ville sikkert kræve noget i retning af 40Mbit internetforbindelse eller mere. Det vil tage et godt stykke tid, før den hastighed er udbredt blandt deres kunder.

8K bluray er en teoretisk mulighed, men totalt chanceløs. 4k bluray er kun lige kommet ud og vil med al sandsynlighed være det sidste fysiske format vi kommer til at købe film på. Markedet/kunderne er der simpelthen ikke på samme måde som 1080p bluray, som aldrig kom i nærheden af DVDs succes. Folk streamer nutildags.

Og som de andre siger, så giver opløsningen ingen mening for 99% af alle tv-købende kunder i verden. Alt under 100" ville være decideret spild af penge med 8k. Og selv hvis 100" TV går hen og bliver mainstream prismæssigt (det er de stadig ikke i 1080p), så er der næsten ingen der har plads eller lyst til at have så stort et TV.

8k giver kun mening i en biograf.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Koylu4 skrev:Er det på CES de afslører de kommende fladskærme i 2017, eller er der også TV messer før CES?
Jep, på CES. Jeg tror, at der vil være nogle 8K-tv med i år, men de vil blive rasende dyre.

Jeg tror også, at 8K ligger en del år væk endnu, særligt indenfor gaming. Vi mangler bl.a. kabelstandarder, hurtigere internet (eller større skiver) og andet til at distribuere indholdet til køberne.

Tag f.eks. PS4 Pro nu. Den understøtter 4K, men de fleste spil vil nok køre et sted imellem 1080p og 4K og så blive opskaleret. Xbox Scorpio vil givetvis kunne køre lidt flere i 4K, men jeg tvivler på alle. Så 8K tidligst i næste generation af spilkonsoller? Og så nok lige en ½ generation mere :)

Jeg synes, at du skal købe nu og så købe igen, når behov er. 2017 vil stadig handle primært om 4K og HDR, selvom vi så ser de første spæde skridt på 8K.
Af kabri
Vi har lige sat en 65 tommer krabat op. Når vi skal opgradere næste omgang til 80plus tommer så er vi klar til 8K! Så snakker vi vel PS5 Pro eller PS6 :D
Af Koylu4
Tusind tak Jmog og Rasmus. Jeg bider på 4K skærme lige så snart der kommer nogle gode Juletilbud eller Black Friday.

Det bliver et af de her:
Samsung JU7005
Samsung KS7005
Samsung JS8005
Samsung KS8005
Sony XD83
Sony XD85

Tror at Samsung har bedre HDR mht. de nævnte Sony modeller. Men synes at Sony's Motionflow giver et ret flot billede.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis HDR tæller tungt i bogen, så hold dig fra de to Sony'er (de har IPS LCD-paneler, som ikke har kontrasten til HDR) eller overvej opgraderingen til Sony XD93. Blandt Samsung-modellerne synes jeg du bør holde dig til KS7005 eller KS8005 ift. HDR. Det er samme skærm, bare lidt forskel i design og så dobbelt-tuner i KS8005.

Skridtet op ville være LG OLED. Det er stadig en noget anden prisklasse, men måske kommer der nogle super tilbud på Black Friday :)