Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle i kloge hoveder.

Jeg håber i kan hjælpe mig :-)
Jeg står og skal have skiftet det gamle Panasonic G20 42" ud med et nyt større tv, da jeg er flyttet i større lejlighed og det nuværende trænger til en "udskiftning" (ryger i soveværelset).

Jeg har kigget på Power og set på ovenstående 3 skærme:

Samsung UE65JU6075 - Sidste år 4K model til 9798 kr.
Samsung UE65KU6405 - Dette års 4K model med HDR processing (som man vidst ikke skal ligge for meget i?) til 11.200
Samsung UE65KS7005 - Dette års 4K med HDR til 13.999

Som jeg lige kan se ud fra siden her, anbefaler i både 6-serien og 7-serien, men til 7-serien siger i stadig der lidt hip som hap med det HDR, så jeg ved ikke om det er værd og gå små 3k op for at få fuld HDR?

Desuden så er fjernsynet tænkt som et fjernsyn der skal holde ~5 år indtil OLED (eller hvad nyt der nu er kommet til den tid) er kommet noget længere ned i pris.

Så hvad ville i vælge og hvorfor?

Tak for input :-)
Jeg startede med at købe en KU6405, og synes egentlig det var et godt tv, problemet er at jeg har en meget lys stue, og reflektionerne samt ikke tilstrækkelig lysstyrke gjorde at jeg afleverede den tilbage, og købte i stedet en KS7005, den er ikke nær så reflekterende og lysstyrken er MEGET højere, så for mig er det et godt bytte. KS7005 har desuden 100Hz og 10 bit farverum mod KU6405 som har 50Hz og 8 bit farverum. Du skal dog ikke være i tvivl om at de begge er nogle fine skærme og tror ikke du bliver skuffet uanset hvilken du køber, det kommer ganske enkelt an på dine behov.
Mange tak for input - jeg har selv en meget lys stue nu jeg er flyttet så det er bestemt med i overvejelserne.

En af de ting jeg sidder og overvejer mest mellem KU og KS modellen er, om der nogen begrundelse til at gå efter HDR på nuværende tidspunkt, eller om vi er flere år ude før der begynder og være materiale der rent faktisk kan gøre brug af denne teknologi ordenlig...
Synes ikke rigtig du skal tænke så meget over HDR i forhold til at vælge mellem de to skærme, da HDR standarden ikke ligger fast endnu, og den HDR standard der bliver det endelige format, vil disse Samsung skærme med 99% sikkerhed ikke komme til at understøtte da de hverken har HDMI 2.1 eller understøttelse af dynamisk metadata.