Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fatbass
Hej

Jeg har mig et panasonic 50vt20 som jeg er mega glad for, men er meget lun på 4k og hdr, men jeg er bare mega i tvivl hva jeg ska vælge, vil op i et 65" 4k hdr, og har ca 20.000 til det, har kigget meget på samsung ks8005 men har selv billede kvalitet bedre på mit gamle plasma? har ik fuldt så meget med andet end plasma var the bomb da jeg købt det.
Er der andet tv i heller ville anbefale end ks8005? og det ska også bruge til ps4 og xbox one!

Og hva tror i jeg kan sælge mit 50vt20 for?
Af pete01
Jeg er inde i samme overvejelser. Er kommet frem til at 65KS8005 er det bedste valg. Fås pt. til 18K, men venter nok lidt og ser om prisen kommer ned.
Er mest lun på OLED, men der skal man pt. af med 30K for et 65". Tvivler på det kommer under 20-25K i år. Men hvordan tror I andre 65" OLED prisudviklingen kommer til at se ud?
Af fatbass
det er jo præcis det, 18 er til at overkomme, syns når vi kommer op på 30 og der kommer nyt til næste år så er det mange penge.
Var forbi hifiklubben forleden der var ks8005 til 17680 og i dag står det til 17999
Af fatbass
det var det jeg frygtede lidt, så det i hifiklubben med en 4k hdr film og det super skarpt ud men svært at sammenligne når man ik ha dem ved siden af hinanden
Af Pedersen.86
Jeg har selv skiftet en plasma skærm (Pioneer KRP-500M) ud med Samsungs nye skærme, i første omgang med en KU6405, men den er blevet byttet ud med en KS7005 som har samme billedekvalitet som den i kigger på. Ja den har bestemt et fint billede, og på nogle enkelte punkter som f.eks. lysstyrke overgår den da også min gamle Pioneer, men jeg må indrømme at jeg savner de brede betragtningsvinkler fra plasma, synes de er ekstremt begrænset på Samsungen. Derudover er Pioneeren væsentlig bedre til at vise SD og meget komprimeret HD indhold, og især fodbold ser klasser bedre ud på Pioneeren.

OLED har mange af de samme fordele som plasma ogsynes billedet minder meget om det, så jeg venter egentlig bare på at de kommer lidt ned i pris, får BFI og højere lysstyrke. Jeg ville under ingen omstændigheder gå ud og fyre 20k af på et tv nu, slet ikke på en skærm der muligvis har en forældet HDR teknologi (KS8005 har ikke Dolby Vision), ingen HDMI 2.1 samt elendige betragtningsvinkler, men det er jo bare min holdning :)
Af Supergris
4K alene vil de færreste bemærke.
HDR er flot, men det er stadig yderst begrænset, hvor mange muligheder, der er, for at benytte det i dagligdagen.
Mit råd er, at slå koldt vand i blodet, og vente 2 - 3 år, så er der masser af kilder, der tilbyder det, og OLED vil være mere modent og prisvenligt.
Der er ikke meget fidus i, at have alverdens hardware, hvis der ikke findes ordentligt software!
Af Pedersen.86
Nu har jeg afspillet 4K videoer på en Samsung KS7005 side om side med en Pioneer KRP-500M (1080P) og det var meget svært at se forskel på almindelig se afstand, man skal forholdsvis tæt på, så jeg er enig i at 4K vil de færreste bemærke, især på skærme på 65" og mindre.
Af Pedersen.86
JanTheMan skrev:Jeg har set 4K på et LG 55UF950V og jeg kan KLART se forskel på HD og 4K på ca 4. m afstand.

Hvis man ikke er i stand til at se forskel, må tv'et være særdeles ringe til 4K.
Nej det handler om at en 4K kilde også ser godt ud på 1080P skærme. 4K som kildemateriale er en klar opgradering i forhold til 1080P ingen tvivl om det. Men på en skærm på under 65" så vil jeg vove og påstå at de færreste kan se forskel på om du viser 4K på en Full HD skærm eller en UHD skærm.

Denne video illustrerer fint at den synlige forskel er nærmest ikke eksisterende. https://www.youtube.com/watch?v=je2fdnYovcU
Senest rettet af Pedersen.86 26 aug 2016, 12:20, rettet i alt 1 gang.
Af pete01
så hvad er pt 4K kildemateriale (er det pt kun Netflix?), og hvad kan man forvente bliver det indenfor den nærmeste fremtid?