Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af chicco
Jeg er ved at nørkle lidt med mit lyd setup, og vil gerne have lidt inputs på, om der er nogen forskel på, at køre sine kilder (sat, blu-ray osv) via receiver til TV eller fra TV til receiver via passthrough?

Eller hvad i vil anbefale?
Af chicco
bromberg skrev:Er du sikker på dit tv overhovedet kan passthroughe? Det er de færreste og derfor får du kun et stereosignal, hvis du smider signal til tv og herefter til receiver
Ja - det supporterer 5.1 Passthrough :)
Det normale er, at tilslutte alle sine enheder til receiveren, så kan man nøjes med ét HDMI-kabel til tvét eller projektoren.
Som bromberg er inde på, er det langt fra alle tv, der, i det hele taget, kan håndtere passthrough!
Hvis dit tv kan passthrough´e 5.1 så kan jeg dog godt se fidusen i det, da det for øvrige familiemedlemmer oftes er nemmest at bruge tv´et som platform. Især med HDMI CEC. Men ja, ellers er den gængse vej igennem receiveren og er da ret overbevist om at over 90% med receiver gør således. Ellers er det manglende viden:), tror de færreste ønsker tv´et som platform - for nu. Med Android Tv på eks Sony, kan det dog hurtigt ændre sig.
Af Turbo
Så i en anden tråd du er ved at købe et E6 og UHD blu ray - jeg har sidste års OLED top model og UHD blu ray afspiller (k8500).
Fra blu ray'en har jeg HDMI 1 til TV og HDMI 2 (sound only) til receiver da min receiver ikke understøtter HDCP 2.2 - HDR kræver en HDCP 2.2 port.
Af chicco
Turbo skrev:Så i en anden tråd du er ved at købe et E6 og UHD blu ray - jeg har sidste års OLED top model og UHD blu ray afspiller (k8500).
Fra blu ray'en har jeg HDMI 1 til TV og HDMI 2 (sound only) til receiver da min receiver ikke understøtter HDCP 2.2 - HDR kræver en HDCP 2.2 port.
Ja, det ville også være en model.. Jeg tænkte bare på, om der var noget hentet ved, at bruge TV'et som bindeled i stedet for receiveren... Der er noget praktisk i, at man kan nøjes med, at indstille én indgang på receiveren..
Af Turbo
Jeg ved ikke om jeg forstår dig rigtig, sorry.

Understøtter din receiver HDCP 2.2 så er det bare ind igennem receiveren og derved kun receiveren du skal skifte på.

Jeg bruger 4 HDMI indgange på min receiver - jeg indstiller ikke hver enkelt HDMI indgang, jeg skifter kun mellem dem.

Ja, når jeg skal afspille 4k blu ray har jeg fat i 2 fjernbetjeninger for at skifte HDMI indgang (receiver og TV) - derefter fat i en 3 fjernbetjening (blu ray), men det er intet problem det tager få sek. og jeg skal ikke nå andet end at blive 73 år som er gennemsnits levealderen for mænd i Danmark, hehe ;)
Af Turbo
Jeg ville sætte det op som jeg har gjort, 2 stk. HDMI kabler fra UHD blu ray afspilleren. Så er du også sikker på den bedste kvalitet af lyd og billede (færre led det går igennem).

Jeg har ingen problemer med sync. lyd/billede, den står stadig på 0 ms.

EDIT: K8500 har 2 HDMI udgange, HDMI 2 er audio only.
Af Turbo
Supergris skrev:Da der jo netop benyttes "Passthrough", er der ingen forskel på hverken lyd eller billede.
Det kan sammenlignes med de, der mener, der er forskel på HDMI-kabler... :)
Enhver samling er der tab ved. Benytter du "passthrough" så samler du 2 kabler til 1 kabel. Om tabet er så meget så du kan høre/se forskel er en anden diskussion ;)
Af Turbo
Også for kabler der bruges til digital signal - jeg går ud fra du har kabel-TV. Bare sæt et hav af samlinger på dit ant. kabel og så prøv om du kan se TV ;)