Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har købt en Samsung 226bw, som jeg er meget glad for. Har dog opdaget nogle suspekte blinkende/ flimrende pixels. De ses kun på mit windows-skrivebord over nogle af ikonerne (ex. Firefox-ikonet). Det mærkelige er at de følger med ikonet, hvis jeg flytter det på skrivebordet. Det betyder vel at det ikke er deciderede pixel-fejl, men snarere noget andet? Nogen der har forslag til hvad det kan være?

Mvh
Peter
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du har ret i, at det ikek er pixelfejl. I så fald ville de nemlig ikke følge ikonet.

Jeg har set fænoment før, og umiddelbart har jeg tre bud. Det første er kablet. Prøv eventuelt et andet, eller prøv at skrue det fast.
Det kan også være dit grafikkort der laver regnefejl (f.eks. hvis det er meget varmt). Kommer fejlen eksempelvis først efter noget tid eller er den der så snart du tænder computeren? Har du i øvrigt observeret fejlen flere gange eller er den lige begyndt at dukke frem?
Det tredje kan være noget så simpelt som grafikkortdriveren. Hvis du ikke har opdateret den, så prøv dette.
Af p_sejersen
Hmm. har tjekket kablet det sidder fint. Og det kommer lige fra start, så det kan ikke være grafikortet der er for varmt, tror jeg. Ang. grafikkortdriver, så har jeg den nyeste opdatering...

Meget mystisk. Har også lige opdaget at den gør det i iTunes et sted. Prøvede at tage et screenshot og sætte det ind i Photoshop. Og nøjagtig samme sted (v. siden af søgelinien) blinkede pixelsne. Også selvom jeg zoomede ind og flyttede rundt på billedet.
Af Pac
Prøv med nogle ældre drivere så. Men det er klart en windows fejl.
Af eliteMario
Prøv at se om det sker hvis du går ind op www.tvguides.dk - jeg har nemlig et tilsvarende problem med min nye 206BW... der bliver nogle pixels bare grønne... og det er ikke pixelfejl eller stuckpixels...

Det sker oftes hvis der er linier af en pixels tykkelse med en pixels mellemrum... som f.eks. baggrunden på tvguides.dk
Af skibbot
Jeg har samme problemer med de grønne blinkende pixels, med 226bw og et Radeon 9600XT grafikkort.

De grønne pixels kan ikke ses på et screenshot.

Med standard skærmdriveren fra Windows XP var der mange grønne blinkende pixels, men efter jeg installerede skærmdriveren fra Samsung blev der færre af dem.

Er der nogen som helt er blevet af med de grønne bæster? Eller har fået skærmen byttet og blevet af med dem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Softwarefejl skulle kunne ses på et screenshot. Hvis de ikke ses dér, så sker fejlene efter at signalet er behandlet i grafikkortet og kan kun være på hardwareniveau. Om det så er grafikkortet eller skærmen, kan kun afgøres ved at flytte skærmen over på en anden computer, eller måske skifte input på skærmen (det vil dog kun flytte fejlen i mellem D-SUB og DVI og ikke afgøre om det er skærm eller grafikkort).
Af Jan A
Det første er kablet. Prøv eventuelt et andet, eller prøv at skrue det fast.
Tak for hjælpen. Var ved at blive åndssvag over blinkende pixels i nogle farvetoner :(
Søgefunktionen er guld værd ;)