Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af BPR
Hej. Jeg skal have ny lyd til min tv-stue på kun 10m2, og jeg har ikke vildt meget forstand på lyd, så tænkte nogle flinke dygtige folk herinde kan hjælpe.

Jeg havde egentlig tænkt på et 5.1 system med nogle små højttalere - evt Dali Zensor Pico med en af de nye Yamaha 81-serie forstærkere til ca. 10-11.000 i alt - men konen er ikke helt fan af alle de højttalere - selvom de er små!!

Så faldt jeg over Philips fidelio b5 soundbaren der kan laves til 4.1, som jeg faktisk synes ser ret lækker ud og får rigtig fine anmeldelser til kun 4-5000 kr - og konen er glad!

MEN her kommer mit spørgsmål... Fidelio b5 har ikke 4k/HDR og ultra HD og hvad nu alt det nye hedder (det vil jeg få med Yamaha forstærkeren). Men hvor vigtigt er dette i forhold til lyd oplevelsen? Er det overhovedet nødvendigt? Og hvor meget dårligere bliver lyden med fidelio b5 kontra det før nævnte 5.1 system? (stuen er kun 10 m2!)

Det skal bruges til streaming, flow tv og PS4 - ikke blue ray - og det bliver forhåbentligt.sammen med LG OLED B6.

Jeg håber nogle af i kloge lyd hoveder kan hjælpe mig :-)

Mvh Bo
Af hkochnielsen
Mojn. Jeg er lidt i samme båd som dig - og har nok ikke helt svaret på dit spørgsmål. Men må efterhånden erkende at de fleste løsninger indebærer en-eller-anden form for kompromis.

Havde egentligt regnet med at købe noget Sonos (og overvejer det stadigt), men dels står det mig i 15.000 kr (soundbar, woofer, 2x play1) - dels er der lidt udfordringer med hvis jeg vil slutte en bluray eller Apple TV på.

Så den seneste uge er jeg begyndt at kigge i andre retninger, og er også faldet over Fidelio b5. Jeg havde nok forestillet mig permanente baghøjttalere, men måske er den her løsning "godt nok", og resten af tiden kunne de så hænge på soundbaren. Ihvertfald burde jeg være bedre stillet ift. mit Apple TV. Er ikke overbevist endnu - skal nok lige se det i praksis.

Derudover har jeg kigget lidt på om en Samsung H750 + 2 stk M3 kunne være et setup, men synes ikke jeg har læst definitive svar på at det er en god løsning. Og så er der nogle kommende produkter, men som først lige er på vej : Harman Kardon Omni+ serien og Samsung K950. De ser dog begge ud til at havne i +10.000 kr. kategorien.

Jeg ville nok være mest stemt for en Sonos Playbar version 2, med flere HDMI indgange + hvad der ellers mangler af understøttelse, men det lader ikke til at være lige på trappen. Så lige nu er jeg på b5'eren.

Update: Jeg faldt lige over Fidelio E6 som også er på vej (og hvor der findes en E5'er). Designet på de satellithøjtalere synes jeg er ganske fint (træ og læder i toppen - meget "nordisk"). Og - det ser ud til at 4K/UHD er understøttet.
Af BPR
Hej. Det er en jungle!!! Men E6 ser ret interessant ud - E5 har dog ikke fået helt vildt gode anmeldelser- men derfor kan E6 jo sagtens være bedre. Jeg synes i hvert fald det er et fedt koncept de har gang i med både B5, E5 og E6. E6 ser rigtig flot ud med nogle lækre detaljer. Glæder mig til at se nogle reviews og se det i virkeligheden.

Mht. Multirum til resten af huset er jeg gået fra Sonos, og tror det ender med Raumfeld - One S og One M. De har fået rigtig gode anmeldelser, og så synes jeg de har et noget flottere design end alle de andre - sonos, Heos, Bluesound osv. Plus yderst fornuftige priser - one s er lige nu på tilbud til 200 euro - den sammenlignes med Sonos Play 3 i ydelse flere steder og er super flot (synes jeg!) One M fås lige nu til 350 euro og den slår Play 5 i flere tests.

De har også en soundbar, men den kan ikke klare surround og er meget dyr - plus blandede anmeldelser. I stedet kan man få en connect med til rimelige penge, hvis man ønsker et andet mærke surround system koblet med resten af Raumfeld multirum.

Jeg har i øvrigt også set på Q Acoistics 7000i 5.1. Det har et par år på bagen men får helt vildt gode anmeldelser. Lige nu fås det til 6500 plus forstærker selvfølgelig. Men men.... så er det igen alle de ledninger! Hmm... godt jeg har lidt tid til at bestemme mig endnu!

Lad mig endelig høre hvis du falder over andet spændende, og jeg vil gøre det samme. Og hvis du finder mere om E6!
Af bromberg
Uhd og 4k har intet med lydsiden at gøre, det er ren billed.
En soundbar er i forvejen et kompromis, så det ville jeg ikke tillægge den store betydning. Så hellere en soundbar der kan levere god lyd og så tilslutte i mit tv istedet.

Vær dog opmærksom på at tv ikke videresender et 5.1 signal (hvilket imo er lettere lige gyldigt ved tilslutning af soundbar).

Hvad med en marantz nr1606, med et sæt B&w M1 til?