Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dureston
Hej alle,

Jeg har tidligere søgt erfaringer og anbefalinger på køb af nyt TV herinde.

Det endte med at blive et LG EG910V, som anbefalet af mange - og med rigtig fine anmeldelser på bl.a. rtings.com

Så ja, baren har været sat voldsomt højt.

Jeg må bare sige, at jeg på mange måder er tilbøjelig til at give folk ret (ja, sort-niveauet er uden sammenligning enestående) - og det er på mange måder et rigtig fint TV. Smart Remoten er fantastisk og fungerer genialt sammen med webOS (den her "muse"-funktionalitet er overbevisende!)

Men ...

Jeg må indrømme, at jeg er svært skuffet over alt andet end ovenstående kvaliteter.

1) Menuerne er temmelig sløve og bør reagere mere "instant"

2) Live TV er grynet - og det på trods af diverse billedtilpasninger i forhold til guides på både http://www.cnet.com/forums/discussions/ ... 5503834707 og http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100/settings

Særligt opleves det på lysere baggrunde på bl.a. TV2 Nyhederne, men ses også tydeligt på andre kanaler/typer af TV-udsendelser. Er det DSE?

Og ved hurtige bevægelser i f.eks. sport/film opleves slør/uskarpt billede omkring det bevægende objekt.

Jeg er på randen til at returnere TV'et og prøve et Sony X85C, Samsung JS8005 eller måske et Panasonic CXC725.

Det skal siges at jeg kommer fra et Sony KDL-55W905A, som jeg synes leverede en generelt bedre billedkvalitet - lige på nær hvad angår sortniveauet, selvfølgelig.

Jeg har læst mange positive beretninger her på flatpanels, men jeg må desværre trække i den modsatte retning. :( Så baren er dykket gevaldigt.

Jeg har naturligvis prøvet at ændre på "kantforbedring", "trumotion" m.m.

Er der andre der oplever/har oplevet noget tilsvarende - og/eller eventuelt har forslag?
Af lennon
Ja, det lyder jo lidt mystisk sammenlignet med diverse testkonklusioner . . .
En ting er sløve menuer, men noget helt andet er dårlig billedoplevelse. Hvilken TV udbyder har du ? - og oplever du de samme problemer via et godt signal , som feks fra blu-ray ?
Af MickDK
Har samme TV og kildematerialet er har MEGET stor betydning for billedet.

Prøv med en bluray film.

Hverken Netflix eller film via TV yder TV'et fuld retfærdighed - enten er opløsningen ringere eller også sender de med for lav bitrate. Jeg har forsøgt med "Max" indstilling for min Netflix konto, men det gjorde ingen forskel (har +20 MB/sek downstream så det er ikke problemet ligger).

Menuerne kunne være hurtigere (jeg er ret utålmodig af natur :) ), men det er et mindre minus (det virker forøvrigt som om det er værst lige når man har tændt skærmen).
Af Dureston
Rasmus Larsen skrev:Hvilken tv-udbyder har du? Som lennon siger, så prøv evt. at smid en Blu-ray-film på eller en PC med godt kildemateriale og bemærk om de samme ting gør sig gældende.

Billedet bliver jo trods alt aldrig bedre end det kildemateriale man fodrer tv'et med.
YouSee - som i øvrigt også leverer en 300/60 Mbit internetforbindelse via antenne, som lever fuldt op til forventningerne. :(

Jeg oplevede ingen problemer på det gamle 55W905A med grynet billede, er de nyere mere krævende/kritiske? Kunne jo så alternativt prøve med nogle andre antennekabler, hvis det kunne gøre en forskel - selvom de nuværende er med HF-tætte stik og antenneforstærker foran.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Man kan sige, at jo bedre skærmen er, desto bedre fremhæver den eventuelle svagheder i tv-signalet. Men YouSees signal plejer at være OK.

Kører du signalet direkte i skærmen eller via YouSee-boksen? Så længe kanalerne er læst ind digitalt og du har HD-versionerne, så burde kablerne være fine.

Er du medlem af en antenneforening? I så fald kan det jo være, at de ændrer på signalet fra YouSee.
Af Dureston
Rasmus Larsen skrev:Man kan sige, at jo bedre skærmen er, desto bedre fremhæver den eventuelle svagheder i tv-signalet. Men YouSees signal plejer at være OK.

Kører du signalet direkte i skærmen eller via YouSee-boksen? Så længe kanalerne er læst ind digitalt og du har HD-versionerne, så burde kablerne være fine.

Er du medlem af en antenneforening? I så fald kan det jo være, at de ændrer på signalet fra YouSee.
Kanalerne indlæses fint - der står godt nok ikke "HD" ved kanalernes logo længere, men mon ikke det er fjernet. YouSee sender jo ikke analogt længere - og udfra signalstyrke/kvalitets-testen ser alt umiddelbart ud som det skal.

Jeg er medlem af en antenneforening, men hvor meget de piller ved signalet er mig uklart.

Prøver når jeg kommer hjem, at smide noget 1080p-materiale på via mediecenteret.

Det er også som om der omkring de bevægelige elementer er en form for "skygge"/"glød" - og i går da jeg så landskamp (herre jemini en jammerlig oplevelse) kunne jeg tydeligere se kvaliteten af græsset (når kameraet stod stille), men straks der var den mindste bevægelse i kameraet var det som om græsset blev mere grynet/udtværet/utydeligt.

Og f.eks. når spillerne løb tæt ved de elektroniske bannere der står langs banen, så man tydeligt gløden/skyggen rundt om eksempelvis deres hoveder. :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det lyder som en effekt fra TruMotion-systemet. Prøv at leg lidt med det. Jeg mener, at Torben kom ind på emnet i vores anmeldelser af hhv. EC930V OLED'en og EG960V OLED'en.

Det er nok værd at tjekke hvor meget der gøres ved signalet fra antenneforeningen, men umiddelbart kunne det jo godt lyde som om, at det er fint. YouSee har vist rigtig nok fjernet "HD" fra logoet.
Af Grandahl
Rasmus, kunne i ikke hive en 55ED910V ind til test, det er jo en model der fortsætter i 2016, og det virker til der er rigtig mange der har købt den, ligesom der er mange ting/spørgsmål der hober sig op omkring den?
Af Mfede
Du skriver, at du har prøvet CNET's og Rtings' indstillinger, men kan du ikke lige give os de eksakte indstillinger, du har prøvet mht. Trumotion?
Som Rasmus nævner, lyder det meget som om, at de indstillinger er problemet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Grandahl skrev:Rasmus, kunne i ikke hive en 55ED910V ind til test, det er jo en model der fortsætter i 2016, og det virker til der er rigtig mange der har købt den, ligesom der er mange ting/spørgsmål der hober sig op omkring den?
Jeg har overvejet det. Det var nok også en fejl, at vi ikke tog den ind i sin tid, men vi fik at vide, at det nye var lige om hjørnet.

Jeg prøver lige at tage en snak med LG om EG910V og hvad planen er for 2016 som helhed.
Af rasmus28
Hej Dureston. Lyder mærkeligt med alle de problemer du har på dit tv. Er det kabel tv fra yousee?
Jeg har haft 910 siden forrige lørdag og jeg synes den har et fantastisk billede, både via kabel tv og
især blu-ray. Det er dog ikke et særligt tilgivende tv, hvad angår programmer optaget i lav kvalitet/ikke hd.
Der viser tv´et nådesløst alle fejlene.
Jeg har desuden heller ingen problemer med at se fodbold eller formel 1. Jeg har brugt cnet´s indstilinger.
Den eneste gang jeg har set lidt slør ved sport er ved tennis. Jeg har slået truemotion fra, det ser pænest ud, synes jeg.
Har du indlæst kanaler via det rigtige netværks id? Der er en guide på yousees hjemmeside.