Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Odgaard
Hej alle,

Jeg er flyttet til Tyskland, og tænkte at jeg var smart ved at købe et Apple TV, for så kunne jeg nemlig streame dansk indhold med min iPad/iPhone via Airplay med VPN. Sagen er dog, at Apple TV ikke "overtager" telefonens VPN/IP, og det er derfor ikke muligt.

Derfor er mit spørgsmål om det mon er muligt at forbinde mit Apple TV direkte til en VPN? Altså om det kan konfigureres manuelt?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Af esef
Hvis du sætter VPN op på din router i stedet kan du få det til at virke. Den klart bedste løsning.

Fungere nok ikke på apple TV, men på Android kan du side-loade VPN udbyderens tlf app og der kunne jo være nogen VPN udbyder med en officiel ATV app. De to enheder, telefon og TV, kan dog ikke finde hinanden, og casting (i mit tilfælde) er ikke muligt. De er jo ikke på fælles netværk, men på to seperate VPN tunneler.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvilke tjenester vil du gerne have adgang til? F.eks. DR TV på Apple TV brugte ikke geoblocking i starten, selvom de bruger det på andre platforme. Der virkede det uden tricks.

Unlocator er en dansk DNS-tjeneste og jeg så vidt jeg husker giver de adgang til flere danske tjenester vha. det noget nemmere DNS-trick.

Jeg var for nylig inde i den skjulte servicemenu på Apple TV. Derinde er der et punkt, som relaterer sig til VPN, så noget kunne godt tyde på, at de arbejder på et eller andet bag kulissen.
Af Odgaard
Optimalt set skal jeg gerne have adgang til Viaplay og HBO Nordic, udover Netflix og DR som ser ud til at virke uden VPN.

Kunne være rigtig fint, hvis der kommer en VPN løsning på Apple TV. Udbyderne har jo apps til både iPad og iPhone, så hvorfor ikke Apple TV :).

Vil se på om jeg kan finde ud af at opsætte VPN direkte på routeren. Kan ikke rigtig se nogle ulemper ved at gøre det sådan?

Jeg har selvfølgelig altid mulighed for at forbinde min computer direkte til TV'et med et kabel, men nu har jeg en Apple TV og vil meget gerne bruge den :)
Af Odgaard
Rasmus Larsen skrev:Hvilke tjenester vil du gerne have adgang til? F.eks. DR TV på Apple TV brugte ikke geoblocking i starten, selvom de bruger det på andre platforme. Der virkede det uden tricks.

Unlocator er en dansk DNS-tjeneste og jeg så vidt jeg husker giver de adgang til flere danske tjenester vha. det noget nemmere DNS-trick.

Jeg var for nylig inde i den skjulte servicemenu på Apple TV. Derinde er der et punkt, som relaterer sig til VPN, så noget kunne godt tyde på, at det arbejder på et eller andet bag kulissen.
Jeg tjekkede lige https://unlocator.com/channels/ og valgte Danmark + AppleTV. Ser ud til ingen af tjeneste virker, men kan ikke rigtig finde nogen forklaring på hvorfor.
Af Odgaard
Rasmus Larsen skrev:
Odgaard skrev:Jeg tjekkede lige https://unlocator.com/channels/ og valgte Danmark + AppleTV. Ser ud til ingen af tjeneste virker, men kan ikke rigtig finde nogen forklaring på hvorfor.
Hmm nej det ser da underligt ud. Vælger man Danmark + iPhone eller iPad så skulle de virke. Hvad skulle forskellen mon være?
Den udbyder jeg bruger lige nu har en app (iPhone + iPad) som forbinder en til VPN'en. Via dette virker viaplay, hbo osv ubeklageligt. Jeg kan bare ikke overføre det via Airplay fordi AppleTV stadig bruger den "rigtige" IP.

Det vil jeg tro er forskellen. Hvorfor AppleTV ikke virker ved jeg dog ikke, for som jeg ser det ændres IP'en manuelt i indstillingerne.
Af Espen Nikolaisen
Prøv overplay.net. De har en ret smart funktion de kalder smartdns. Den tjekker kun lokation når du kobler på den aktuelle streamingtjeneste og kører derefter på din maksimale båndbredde. Dette i modsætning til vanlig VPN, der er begrænset af dennes båndbredde. Det fungerer fortræffelig med iOS og AppleTV. Når du er tilmeldt kan du gå på deres hjemmeside for at skifte fx Netflix-land.