Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære Flatpanels-brugere/medlemmer,

Jeg kryber til bekendelse - og må anmode om jeres ekspertise og personlige erfaringer i valg af et nyt TV i forbindelse med reklamation af mit "gamle" Sony TV.

Problem
Jeg står i den uheldige situation, at mit Sony Bravia KDL-55W905A købt v/ Elgiganten i april '14 nu er blevet sendt til reparation på garantien med pixelfejl - og udfaldet blev som forventet at der ikke kunne gøres noget. :((

Tilbudt løsning
Sony har så tilbudt mig et Sony Bravia KDL-55W955B som erstatning ... og når jeg læser anmeldelserne heraf melder bekymringerne sig og spørgsmålene rejses.

Dårligere sortniveau?
MotionFlow XR 400 Hz?
Anderledes design? (dårligt egnet som væghængt? - imo)

As a matter of fact ...
Jeg arbejder nu på, at få krediteret mit fejlbehæftede TV hos leverandøren og bestille et nyt. Hvis dette lykkes, skal jeg naturligvis vælge et andet i butikken.

Jeg har kigget på følgende modeller hos Elgiganten:

Sony X90C (KD55X9005CBAEP)
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... 5x9005cbae

Panasonic CXC725 (TX-55CXC725)
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... x-55cxc725

Samsung 8-series (UE-55JS8005XXE)
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue55js8005

Behovet
  • PlayStation 4
  • HBO, Netflix, Spotify m.m. via mediecenter
  • Sport i TV
  • Optage TV
Yderligere oplysninger
Jeg har separat lyd, så kvaliteten af lyden er ikke et krav.

Det skal siges, at jeg ikke har lagt mig fast på nogen af de ovenstående modeller, men at det formentlig bliver et produkt der er tilgængeligt hos Elgiganten.

Jeg ser frem til at høre fra jer. På forhånd mange tak! 8-)

- Dureston
Hvis der skal kunne ses HBO via smart tv tynder det hurtigt ud i feltet.. Samsung har det laveste input lag ift. Spillekonsol, efterfulgt af Sony.
Den eneste af dem med to tunere er Samsung hvor du via en extern HD kan optage en kanal og se et andet samtiddig, eller optage 2 sideløbende..

Billedmæssigt ligger Panasonic og Samsungen tæt op af hinanden.. Jeg har ikke set den Sony, og ved egentlig ikke hvordan den ligger op af de to andre, men der findes test du selv kan Google frem omkring den.. God fornøjelse :)
Grandahl skrev:Hvis der skal kunne ses HBO via smart tv tynder det hurtigt ud i feltet.. Samsung har det laveste input lag ift. Spillekonsol, efterfulgt af Sony.
Den eneste af dem med to tunere er Samsung hvor du via en extern HD kan optage en kanal og se et andet samtiddig, eller optage 2 sideløbende..

Billedmæssigt ligger Panasonic og Samsungen tæt op af hinanden.. Jeg har ikke set den Sony, og ved egentlig ikke hvordan den ligger op af de to andre, men der findes test du selv kan Google frem omkring den.. God fornøjelse :)
Tusind tak for svaret. :)

Det er nok lidt dårligt beskrevet i teksten, men det jeg mente var i hvert fald - at HBO, Netflix, Spotify køres via et særskilt mediecenter - så det reelle behov for et Smart-TV er meget lille.

Det må derfor udelukkende være interessant med god billedkvalitet, hurtig opdateringsfrekvens til konsol/sport.

Når jeg kigger på Sony'en under fanen "Mere information" står der:
Dobbelt HD-tuner: Optag din favoritserie, mens du ser en vigtig fodboldkamp. Eller optag to forskellige TV-udsendelser på samme tid.

Men jeg kan som du også siger, godt se at det under fanen "Specifikationer" kun er beskrevet som værende med 1 tuner, men det er vel én dobbelt-tuner i så fald.
Du er godt klar over, at den Sony-model har IPS-panel, hvor de to andre du har kig på har VA-panel, ikke?
IPS-panel er kendt for bredere betragtningsvinkler men et markant dårligere sortniveau end VA-panelerne.

Sony X85C har dobbelttuner, men indtil videre mangler der en opdatering før at den kan benyttes. Denne opdatering er blevet udskudt flere gange. Jeg mener det er det samme for X90C, men du må ikke hænge mig op på det.
Mfede skrev:Du er godt klar over, at den Sony-model har IPS-panel, hvor de to andre du har kig på har VA-panel, ikke?
IPS-panel er kendt for bredere betragtningsvinkler men et markant dårligere sortniveau end VA-panelerne.

Sony X85C har dobbelttuner, men indtil videre mangler der en opdatering før at den kan benyttes. Denne opdatering er blevet udskudt flere gange. Jeg mener det er det samme for X90C, men du må ikke hænge mig op på det.
Ja, det bemærkede jeg. Det samme gør sig vist gældende for det tilbudte W955B.

Jeg er stærkt overvejende på CXC725 eller JS8005'eren - ved du tilfældigvis hvor Sony X85C'eren ligger i forhold til de to?

Det er noget med at der er en XD-version på vej med HDR på Sony'en, den er jeg spændt på hvor ligger prismæssigt, og hvornår den rammer DK-markedet. :p
Af Dureston
Hilfiger skrev:Jeg har selv et LG tv med IPS panel 4K osv. Det ville jeg ikke anbefale. Godt nok har det en bedre betragtningsvinkel men billedet specielt sort og hvid farven kan slet ikke hamle op med VA panel.
Tak for info! Der begynder at tegne sig et billede af hvad jeg foretrækker.

Hvilket panel er hurtigst ift. input lag - eller er det same-same?
En sidste ting. Hold dig også væk fra tv'er med android.....såsom sony. Det er noget af det væreste crap der findes.

Jeg var selv ude at opsætte et sony tv for et par uger siden. Altså her ærlig.....tænk jer om inden i smider sådan et tv på markedet. Slet ikke brugervenligt.

På et alm tv kan man evt trykke på OK knappen i midten på fjernetjening eller trykke på list så dukker der en liste op med alle kanaler. Det kunne man ikke på det sony. Man skal trykke menu eller home tror det var og derefter klikke ned for at vælge channels og derefter List channels.....virkelig stress.

Sidste uge havde min fars nabo købt en philips. Det stank også fælt. Både sony og philips hang i menuerne osv. Jeg måtte slukke og tænde tv'et gentagende gange da det ikke respons ved tryk på fjernbetning.

Jeg havnede også i samme fælde sidste år. Jeg købte et LG tv 55" model 695V med 4K osv. Det er faktisk et ok tv. Men farverne kunne simpelthen godt være bedre. Menuerne er hurtige og alt det der osv. Men billedet er ikke heeelt optimalt.

Men jeg er desværre havnet i samme båd som dig nu. Min lille søn har haft fat i en af mine skruetrækker og har ridset hele skærmen og kanten på tv'et idag. Virkelig øv. Men nu bliver tv'et afhentet imorgen. Så nu må jeg se om de vælger at skrotte det.

Men denne gang bliver det IKKE LG igen. Samsung eller Panasonic :-)
Hvis jeg var i dine sko:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... x-55cxc725

Eller til 9500 kr:

http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... gn=regular

http://www.lydogbillede.dk/test/tv/55cx700/

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1431343099
(Har samme billed som cx700)

https://m.youtube.com/watch?v=XdFyLZovTsc

Indstilling:
https://m.youtube.com/watch?v=noeLJERJA0U

PS: Bruger størrelse 44...

Omvendt kan du altid bytte til CX700 når JU7005 ikke kan mere efter godt 2 år.
Senest rettet af PeterD 16 feb 2016, 06:17, rettet i alt 1 gang.
Billedmæssigt ligger Sony X85C, Panasonic CX700/CXC725, Samsung JS8005 samt Samsung JU7005(den tager jeg lige med) ret ens.

Sony-modellen har ikke PVR-funktion endnu, men får det måske i en opdatering i fremtiden. Det er lovet, men det er også før set, at den slags må droppes. Nogle folk er meget utilfredse med android, som det kører pga. en lang række fejl, og andre melder tilbage, at de ikke har de store problemer.

Panasonic-modellerne har det problem, at de ikke har twin-tuner, og derfor kan du ikke se noget andet, mens der bliver optaget.

Tilbage er Samsung-modellerne som begge har twin-tuner samt den bedste smart-platform. Derudover har de også det laveste input-lag, hvilket er godt til PS4.
I forhold til dine krav er det i mine øjne en no-brainer, og jeg havde klart valgt en af Samsung-modellerne, hvis jeg var dig.
Af Remmerboy
Hilfiger skrev:En sidste ting. Hold dig også væk fra tv'er med android.....såsom sony. Det er noget af det væreste crap der findes.

Jeg var selv ude at opsætte et sony tv for et par uger siden. Altså her ærlig.....tænk jer om inden i smider sådan et tv på markedet. Slet ikke brugervenligt.

På et alm tv kan man evt trykke på OK knappen i midten på fjernetjening eller trykke på list så dukker der en liste op med alle kanaler. Det kunne man ikke på det sony. Man skal trykke menu eller home tror det var og derefter klikke ned for at vælge channels og derefter List channels.....virkelig stress. )
Jeg har ikke de problemer du nævner. men måske er der bare forskel på brugere på det område. jeg klikker bare på 1 knap på fjernbetjeningen for at se alle kanaler. f.eks knappen "Guide" viser epg'en eller klikke på knappen "Discover" for at se hele listen nederst på tv'et mens man ser tv og diverse genveje til f.eks favoritliste og apps.
Men hvis man vil gå igennem home og derefter kanallisten kan man også. men det er nu nemmere at klikke på 1 knap og få listen.
Landet ligger sådan at jeg på nuværende tidspunkt har en Sony Receiver til mit nu daværende W905A som fungerede upåklageligt. Jeg tændte TV'et - og så tændt receiveren også automatisk - og når jeg slukkede TV'et gik receiveren i standby. Vil det ligeledes være muligt med Samsung og Panasonic-modellerne, selvom det er en Sony receiver?