Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Marlowe
#19036
Det undrer mig at Dell skriver at levering højest koster 267.50kr, men at prisen for at returnere er over 700kr.

Jeg synes det lugter af at Dell skjuler at de faktisk tørrer leveringsomkostningen af på forbrugeren hvis denne fortryder handlen.



max leveringspris:
http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... mary=False

"Fragtpriser for produkter købt i webstoren Elektronik & Tilbehør er afhængige af produkttypen og det bestilte antal produkter. Standard fragtpriser varierer fra DKK 38.75 til 267.50 inkl. moms pr. enhed."
Af macbane
#19070
Hvis produktet er defekt eller du som forbruger er belvet misinformeret mm. så skal du ikke betale for tilbagelevering, det skal sku stå for dells egen regning.

Har du derimod fortrudt købet, er returnering en service(ikke lovmæssigt påkrævet) som dell udøver. Derfor kan de "tillade" sig at gører det.

Selvom jeg personligt synes det er dårlig stil...
Af Niels
#19077
Da Dell altid er fjernkøb er returret ikke en service, men et lovkrav (man har altid 14 dages returret), beskrevet i købeloven. Denne beskriver ikke - så vidt jeg ved - at sælger har lov at bestemme hvordan pakken bliver returneret. Dvs. PostDK burde være i orden...
Af tommyhj
#19083
14 dages returret som fortrydelse er et lovkrav, og inkluderer forsendelsen! Forsendeslse af varen tilbage igen er dog kundens egen ansvar.

Så vidt jeg kan se er det ikke lovligt at Dell opkrævet "ekspeditionsgebyr" for returnerede varer - det burde komme an på en prøve i forbrugerstyrelsen!
Af macbane
#19085
Det med nethandel har i ret i...

Men havde du købt den i f.eks expert er det ikke "lov" at returnere dit produkt fordi du ikke er tilfreds med det. At alle yder den service(inden for tv salg) er en anden ting.
Af Niels
#19132
macbane skrev:Det med nethandel har i ret i...

Men havde du købt den i f.eks expert er det ikke "lov" at returnere dit produkt fordi du ikke er tilfreds med det. At alle yder den service(inden for tv salg) er en anden ting.
Ja, jeg pointerer bare at i dette tilfælde med Dell er det et lovkrav :p
I normale butikker er det en service, enig.

Opkræver Dell et egentligt ekspeditionsgebyr? Er det ikke bare fordi de vil have man benytter et bestemt fragtfirma?
Af Molsen
#19151
Iht. returret er det kunden som skal dække evt. udgifter forbundet med returforsendelsen i forbindelse med fortrydelse.

Som Niels så rigtigt skriver, står det frit for kunden selv at vælge hvilken speditør som skal anvendes i denne sammenhæng.

Dell kan selvfølgelig ikke kræve et gebyr ved returnering af en vare i forbindelse med fortrydelse iht. returretten.

Returretten iht. købeloven er kun gældende ved fjernsalg. Dvs. at man ikke automatisk har ret til at fortryde et køb, hvis man fysisk har været nede i en butik og købt en vare. Der skal i sådanne tilfælde forelægge en specifik aftale om at købet kan fortrydes, hvis kunden skal have mulighed for dette.
Af tommyhj
#19161
Så konklussionen er altså at Dell ikke har lov til at opkræve 722 kr. for fragten tilbage, hvis man selv sender med. f.eks. PostDanmark? Men hvis man melder til Dell at man vil sende retur, og de sender en fragtmand ud og henter varen, så kan de godt opkræve pengene... ??
Af Molsen
#19166
Hvis du fortryder et køb hos Dell, og Dell tilbyder at afhente varen på din adresse med egen fragtmand, hvilket er et service tilbud, og de tilbyder dig en pris for dette som du mener er for høj, kan du under alle omstændigheder selv vælge om du vil acceptere dette eller ej...
Du står simpelthen frit stillet til evt. at benytte PDK i stedet som fragtmand i forbindelse med returnering af en vare mhp. fortrydelse iht. returretten. Dell kan ikke kræve at du skal benytte deres egen fragtmand i denne sammenhæng.

-Det eneste kunden skal dække i forbindelse med fortrydelse iht. returretten er fragtomkostningen forbundet med returneringen af varen. Dell kan derfor ikke pålægge kunden en ekstra udgift i denne sammenhæng.

Jeg vil råde dig til at kontakte forbrugerstyrelsen for at få dette bekræftet, da der muligvis kan være forbehold i denne situation som jeg ikke er klar over.
Af Marlowe
#19169
Jeg synes et vigtigt spørgsmål er om Dell overhovedet kan forlange at man skal betale for forsendelser ud af landet. Det er jo trods alt Dell Danmark man handler med. Så det burde vel være nok at kunden bekoster forsendelse/fragtomkostninger til Dell's lokation i Danmark.
Af ctacta
#19189
Der er en rigtig god pointe der! Den havde jeg overset.
Fakturaer udsendes fra Irland, har selv lige fået 2 stk. 24" fladskærme fra Dell, men kontaktadr. er Dell Danmark på Amager.

Spørgsmålet, når der nu pålægges DANSK moms på 25% om ikke man blot kan sende varen til DK salgskontoret?
Af Molsen
#19195
Marlowe, mht. "Jeg synes et vigtigt spørgsmål er om Dell overhovedet kan forlange at man skal betale for forsendelser ud af landet. Det er jo trods alt Dell Danmark man handler med."

-Hvis den vare man har købt er sendt fra f.eks. Irland og dette er tydeligt bekendtgjort af, i dette tilfælde, Dell forud for bestilling, så må man jo regne med at varen skal tilbage til Irland i forbindelse med evt. fortrydelse... Om det er ulovligt at have en dansk webshop uden lageradministration i Danmark men udelukkende i udlandet, som det her er tilfældet, er tvivlsomt. Under alle omstændigheder skal kunden selv dække alle omkostninger forbundet med returnering af en vare som ønskes fortrudt iht. returretten.

For at få afklaret om Dell´s forretningsmetoder er i strid med gældende lov, skal du nok kontakte nogle specialister indenfor dette område, evt. Forbrugerstyrelsen. Det er egentlig også en god idé allerførst at kontakte pågældende virksomhed, Dell.

"når der nu pålægges DANSK moms på 25% "

- Indenfor EU kan du frit handle ikke-punktafgiftspligtige varer over nettet uden moms og toldafgit. Dvs. at du sagtens kan købe et meget billigt TV fra f.eks. en tysk hjemmeside uden at skulle bekymre dig om importafgifter. Det eneste man i sådanne tilfælde skal tænke på er højere fragtpriser (de 2 års reklamationsret gælder som i Danmark i alle andre EU-lande). Irland har været en del af EU siden 1973. Nu ved jeg ikke helt specifikt hvordan Dell har opbygget deres salgsprocedurer i deres webshop, men du har sandsynligvis ikke betalt for en ekstra omgang dansk moms på 25% for en importvare fra Dell.

Hvad med at kontakte Dell kundeservice direkte vedr. disse spørgsmål. Det kunne jo være at de kan forklare sagerne så de er til at forstå.