Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hagbart666
Det er da nået af en pris, dem jeg har monteret rigtig mange skærme med, er de røde og blå som du kan købe hos Carl Ras, de koster vist 5 kr stk. ved køb af en æske. men kan sikkert fås billigere i Silvan? Køb aldrig de grå, da de ikke knytter på bagsiden af gipsen, men i selve hullet ( de er ikke lange nok )
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk at de kg opgivelser du ser er træk i skruens længdeakse. Et TV hænger vinkelret på skruen, så der er næsten ikke noget træk i den udad, så hvis væggen kan holde, så kan plug'en nok også. Jeg har også brugt Expandett til mine TV på gipsvæggene, men mindre kan helt sikkert gøre det.
Af Hagbart666
Trækket i kg er da ned af, og hvis det er et alm. tv som ikke skal trækkes ud fra væggen i beslaget? er det lige før du bare kan smide nogle alm. plugs i hullet. Det holder 100 % men man har altid en tendens til at bruge større plugs end hvad der er nødvendigt, da man er bange for det ikke holder.

Jeg vædder også gerne en jordbærkage på at du også kan nøjes med kun at skrue det op med nogle 5x35 mm rundhovedet skruer uden at det falder ned. Men det vil jeg ikke anbefale du gør ;-)....selv om det holder.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der opgives to tal for bæreevnen. En i vinkelret på skruens længdeakse og en parallelt med. Expandett i den røde version kan tåle at du HIVER UDAD i skruen med 70 kg, dvs. 0,7 kN. Hænger du noget vinkelret på den er det nærmest kun væggen der er begrænsningen, men dér loves der 85 kg bæreevne pr skrue.

Du kan også få sådan nogle gevind-plugs, som man skruer i og så skrues selve skruen ind bagefter. Så skal du ikke for-bore. Har du dobbeltlags-væg, så køb dog versionen i metal. Jeg har brækket flere af plast-versionerne når de rammer plade nr 2.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/befaestig ... ladeplugs/
Fordelen ved dem er, at du kan få dem ud af væggen igen. De andre skal bankes ind i væggen hvis du ikke skal bruge den mere. Hullet vil dog være det samme bagefter, så spartlingen er nok lige besværlig.
Af Hagbart666
Jeg har brækket flere af plast-versionerne når de rammer plade nr 2.

Hvad mener du med det? Du kan jo banke plugs ind med skrue i ( blødt ) så går den nemt ind.

Det med at hive udad i skruen er også lidt misvisende hvis du spørger mig? da trækket jo altid er nedad og væggen har jo også en begrænsning hvis du hiver kraftigt i skruen, så kommer der et større hul i væggen, især hvis det kun er 1 lag gips.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg har nu også et specielt bor til disse skruer, men af en eller anden grund så er plastic skruerne ikke så glade for at gribe i plade nr 2.

Plugs kan jo bruges til mange ting. Hvis du sætter dem i loftet, så trækker du jo i den...
Af Hagbart666
Forstår ikke hvad du mener med plastic skruer? Dem jeg linker til er med en alm. metal skrue i en plast plugs hvor der er hård gummi i enden, denne kan knække hvis man "bare" skruer på fuld skrue, Hvis man skruer langsomt! så er de den bedste løsning hvis man spørg mig. Hvis du vælger en anden plugs? så husk altid en med Torx og ikke kryds og aldrig lige kærv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hagbart666 skrev:Forstår ikke hvad du mener med plastic skruer? Dem jeg linker til er med en alm. metal skrue i en plast plugs hvor der er hård gummi i enden, denne kan knække hvis man "bare" skruer på fuld skrue, Hvis man skruer langsomt! så er de den bedste løsning hvis man spørg mig. Hvis du vælger en anden plugs? så husk altid en med Torx og ikke kryds og aldrig lige kærv.
Ja, Rosett er som du beskriver. Følg nu mit link til en alternativ type hvis du ikke forstår hvad jeg skriver. Jeg snakker jo ikke om Rosett-plugs.
Af Hagbart666
Dem du linker til ( jernplugs ) kan jeg bestemt ikke anbefale, de har det med at dreje rundt i selve hullet da enten hullet er for stort / løst til plugsen eller selve skruen er for stor til plugsen ( hvis man ikke bruger den som medfølger? )