Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvis man har et fladskærms tv med HDMI (det har de fleste skærme af god kvalitet vel i dag? ).

HDMI er vel scart afløser og DVI er VGA afløseren???

Bør den DVD man køber så også have HDMI udgang eller hvordan hænger tingene sammen?

Hvis DVD har følgende tilslutninger, er det så for lidt?

SCART/S-VIDEO/COAXIAL/OPTICAL/STEREO/5.1 AUDIO/VIDEO OUTPUT
Af Gert13
Personligt ville jeg ikke købe en DVD afspiller der ikke har HDMI udgang da det, som du selv skriver, er den digitale afløser for scart. Hvis du har et CRT fjernsyn og ikke har planer om at skifte det ud de næste par år, så kan det måske være ligemeget med den HDMI udgang, men ellers er det krav, vil jeg sige.
Af koden
Jeg tænkte mere på hvad jeg reelt ser på min fladskærm i mange år frem.
Den billede kvalitets forskel der er ved antenne TV og DVD film afspilning via HDMI eller scart, er den reelt ikke eksisterende??
Af Gert13
Forskellen på scart og HDMI er ikke himmelråbende stor, hvis du bruger kvalitets kabler. Forskellen er nok størst ved de lidt dyrer DVD afspillere, men for mig er det også princippet i at bruge den bedste løsning nu når muligheden er der og den ikke er dyrer. HDMI kabler og scart kabler koster ca. det samme i god kvalitet, så hvis muligheden er der mener jeg også den bør bruges da digital signal overførsel (HDMI) alt andet lige er bedre end analog(scart). Hvis du allerede har en DVD afspiller uden HDMI er det ikke jordens undergang, bare brug et kvalitets kabel.
Af koden
Tak. Det er samme holdning her. Men har ikke HDMI nu, så jeg kører scart :-)
Af tommyhj
Gert13 skrev:Forskellen på scart og HDMI er ikke himmelråbende stor, hvis du bruger kvalitets kabler.
Lige en rettelse: Der er ingen forskel overhovedet på det billigste HDMI kabel og det dyreste. Billedkvaliteten vil være nøjagtig den samme. Muligvis vil det dyre kabel være bedre afskærmet, så der ved lange kabel-længder (over 5 m), ikke er så store chancer for sort skærm, når andet elektronisk udstyr i huset tændes.

HDMI er et digitalt kabel, så enten virker det 100%, eller også er der sort skærm. Det er det samme med optiske kabler og coaxial. Den eneste grund til at købe dyre digitale kabler er, at man sikres mod blackouts ved længder over 5 meter.
Af sharders
Gert13 skrev:Forskellen på scart og HDMI er ikke himmelråbende stor, hvis du bruger kvalitets kabler.

Aaaaahhh, det kan vel diskuteres... Jeg har hidtil brugt nogle ganske fornuftige scartkabler mellem min DVDR og fjernsynet men hold da op en forbedring jeg oplevede - specielt på lydsiden - da jeg skiftede til HDMI. For slet ikke at diskutere muligheden for opskalering.
Iøvrigt, efter min ringe mening, skal en ny DVDR komme med HDMI-udgang og gerne mulighed for opskalering. Ellers synes jeg man skal kigge efter noget andet.
Se evt. forum på Recordere.dk
Af koden
Er lyden ikke afhængig af det udstyr der sender lyden ud og mindre af kablet??

Der hvor jeg vil hen er, at med alm. 8000 kr. fladskærm uden ekstra højt. og når jeg ser antenne og alm. DVD film, så tvivler jeg på den store forskel i billedet.

Derfor købte jeg i dag den der 300 kr, Denver DVD fra netto.
Så kan jeg altid kyle den ud når jeg får brug for HDMI.