Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Se, det kan godt være jeg er dum, men i min jagt efter en afløser for min go'e gamle Panasonic plasma PZ700 fra 2007, er jeg virkelig kommet til "kort".

Mit problem er, at jeg ikke helt forstår tal-værdien for "Viewing Angle" i databladene. Er det et udtryk for betragtningsvinklen? Hvis det I givet fald er dét, så kan jeg ikke forstå at Panasonic CX800 med 176 grader er SÅ MEGET ringere end CX750 med 178 grader?

Med CX750 kan jeg gå MEGET langt ud til siden uden tab (ok - slet ikke så meget som vores gamle plasma) hvor jeg med CX800 ikke kan gå mere ud, end hvad der måske svarer til at vi sidder måske 4 personer lige ret foran i en sofa.

Den gamle PZ700 har en helt vildt bred betragtningsvinkel, ja jeg kan næsten stå helt henne ved siden af den og se et ganske fint kontrastholdigt billede. Dengang valgte jeg plasma af to grunde, da jeg dengang syntes billedet var mere naturligt og så betragtningsvinklen som dækkede vores setup i stuen.

Vi sidder meget spredt i sofaen - her kommer jeg nok "til kort" i dag, med en LCD-skærm ... når nu ikke man kan købe nye plasma'er mere. Øv.

Jeg har kigget på Panasonic CX750 med IPS panel og CX800 med VA panel, og jeg skal da lige love for, at der er stor forskel. Jeg går efter CX800 p.gr.a. af det bedre billede, men så kommer jeg til kort mht. betragtningsvinklen, når vi sidder så spredt i sofaen - vil jeg tro (jeg har endnu ikke haft et hjemme). Måske kan et fint/tynd Vogel dreje-vægbeslag hjælpe, det vil tiden vise.

Her kommer så spørgsmålet :) Hvordan forholder man sig til "Viewing Angle"
Tallet i specifikationerne er opgivet for et givent dyk i kontrastniveauet, men det dyk man måler efter kan du som forbruger ikke rigtig bruge til noget, da det er alt for lavt til at man gider se på det i den vinkel. Dertil så degraderer billedet ikke med samme hast på de to typer paneler, så hvor de måske rammer samme elendige kontrast i ekstremerne, så er VA-panelet langt hurtigere nede i kontrast end IPS når du bevæger dig væk fra midten.

Du bør i stedet se på andre sider, hvor man bruger mere realistiske vurderinger:
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-tes ... wing-angle
Viewing angle (betragtningsvinklen) er målt fra midten af TV´et og ud til én af siderne af TV´et (gælder naturligvis begge sider af TV´et).

Normalt bør det ikke give problemer med et VA panel, altså med mindre at man sidder meget spredt. 4 - 5 personer i en sofa + en lænestol på hver side af denne bør kunne se på TV´et uden problemer. Det har vi kunnet her i stuen.

Jeg har målt betragtningsvinklen på mit forrige 55CX800E med en elektronisk vinkelmåler til omkring 37 grader.
Johnhother skrev:Viewing angle (betragtningsvinklen) er målt fra midten af TV´et og ud til én af siderne af TV´et (gælder naturligvis begge sider af TV´et).
Han spørger efter hvordan den man finder i specifikationerne er angivet. Den er ikke målt fra midten. I specifikationerne måler man fra side til side og det kontrastforhold man skal ned på er i størrelsesordnen 10:1 eller endda 5:1, hvilket er fuldstændigt ubrugeligt.
Torben Rasmussen skrev:
Johnhother skrev:Viewing angle (betragtningsvinklen) er målt fra midten af TV´et og ud til én af siderne af TV´et (gælder naturligvis begge sider af TV´et).
Han spørger efter hvordan den man finder i specifikationerne er angivet. Den er ikke målt fra midten. I specifikationerne måler man fra side til side og det kontrastforhold man skal ned på er i størrelsesordnen 10:1 eller endda 5:1, hvilket er fuldstændigt ubrugeligt.
Jeg relaterede mit svar til "Hvorledes man forholder sig til viewing Angle". Og min beskrivelse og opmåling er den der i praksis viser billedets forringelser - og hvornår det indtræder.

I øvrigt er min vinkelangivelse inden for plus - minus 2/3 grader af de udenlandske anmeldelser af CX800E serien, så helt ubrugeligt kan det vel ikke være.

Normalt bør det ikke give problemer med et VA panel, altså med mindre at man sidder meget spredt. 4 - 5 personer i en sofa + en lænestol på hver side af denne bør kunne se på TV´et uden problemer. Det har vi kunnet her i stuen.
Ja, se det lyder jo underligt, set med mine øjne :) I butikken skulle jeg ikke ret langt ud til siderne før der var en ret synlig forskel. Vi ville ikke kunne sidde 5 personer + 2 personer ved siden af på hver sin stol. Hvor har du købt et CX800 med så bred betragtningvinkel? :)

Spøg til side, i min verden er der MEGET stor forskel på VA og IPS i hhv. 800 og 750.
Torben Rasmussen skrev:Tallet i specifikationerne er opgivet for et givent dyk i kontrastniveauet, men det dyk man måler efter kan du som forbruger ikke rigtig bruge til noget, da det er alt for lavt til at man gider se på det i den vinkel. Dertil så degraderer billedet ikke med samme hast på de to typer paneler, så hvor de måske rammer samme elendige kontrast i ekstremerne, så er VA-panelet langt hurtigere nede i kontrast end IPS når du bevæger dig væk fra midten.

Du bør i stedet se på andre sider, hvor man bruger mere realistiske vurderinger:
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-tes ... wing-angle
Super - tak. Så er jeg mere med. :)
IbOlesen skrev:

Ja, se det lyder jo underligt, set med mine øjne :) I butikken skulle jeg ikke ret langt ud til siderne før der var en ret synlig forskel. Vi ville ikke kunne sidde 5 personer + 2 personer ved siden af på hver sin stol. Hvor har du købt et CX800 med så bred betragtningvinkel? :)

Spøg til side, i min verden er der MEGET stor forskel på VA og IPS i hhv. 800 og 750.
Nu har jeg haft et 55CX800E, og nu har jeg et 65CX800E, sidstnævnte har jeg ikke målt på. Der bør naturligvis ikke være forskel på betragtningsvinklerne afhængig af hvor du køber dem.

Jeg ved ikke om du så på de nævnte TV stående - eller sidende - altså i den rette betragtningshøjde. Men generelt er CX800E ikke ringere end andre VA LED hvad angår betragtningsvinkler.

Måske bør du se på OLED i stedet.

Men ellers, bor du i nærheden af Kastrup, er du velkommen til at prøve vinkler via mit 65CX800E. Som i øvrigt er det bedste VA LED jeg overhovedet har set - og jeg har set nogle stykker.
Johnhother skrev:
IbOlesen skrev:

Nu har jeg haft et 55CX800E, og nu har jeg et 65CX800E, sidstnævnte har jeg ikke målt på. Der bør naturligvis ikke være forskel på betragtningsvinklerne afhængig af hvor du køber dem.

Jeg ved ikke om du så på de nævnte TV stående - eller sidende - altså i den rette betragtningshøjde. Men generelt er CX800E ikke ringere end andre VA LED hvad angår betragtningsvinkler.

Måske bør du se på OLED i stedet.

Men ellers, bor du i nærheden af Kastrup, er du velkommen til at prøve vinkler via mit 65CX800E. Som i øvrigt er det bedste VA LED jeg overhovedet har set - og jeg har set nogle stykker.
Hej John,

Jeg har sammenlignet helt side-by-side i samme højde osv. osv. i butikken, og der er altså meget stor forskel på cx800 og cx750. Men mit næste tv burde være cx800, når nu jeg synes det ypperste 900 er aaaalt for dyrt :)

Næste step bliver at hive en cx800 hjem og i stuen teste billedet fra sofaen. Jeg påtænker at montere f.eks. et Vogels Thin dreje-vægbeslag, så vi måske kan redde noget af betragtningen ad den vej, da vi ikke helt sidder 100% midt for, men lidt "skævt" (den gamle PZ700 gør det jeg skide godt mht. vinklerne, så dét har aldrig været et problem).

Prøv lige at tage et kig på din skærm, hvis du tager et mål hos dig således:
3,8 meter vinkelret på væggen væk fra skærmen
1,8 m ud til siden fra center af skærmen
... der sidder en person.

Hvordan synes du billedet ser ud dér?

I butikken synes jeg det ser dårligt ud.
Johnhother skrev:
Torben Rasmussen skrev:
Jeg relaterede mit svar til "Hvorledes man forholder sig til viewing Angle". Og min beskrivelse og opmåling er den der i praksis viser billedets forringelser - og hvornår det indtræder.

I øvrigt er min vinkelangivelse inden for plus - minus 2/3 grader af de udenlandske anmeldelser af CX800E serien, så helt ubrugeligt kan det vel ikke være.
Det er de 10:1/5:1 kontrastforhold der er ubrugelige, og ikke din måling.
@Ib Olesen, jamen naturligvis er der forskel mellem et IPS og et VA panel, også hvad angår betragtningsvinklen.

Det er vel ikke AX900 du mener som det optimale - bortset fra IPS panelet? - her er CX800 billedmæssigt helt på højde, og hvad angår clouding, banding osv., så er CX800 typisk langt mere fri for disse.

Jeg har taget din "Måltest". Billedet er ikke her helt så optimalt som lige midt for - men ganske "Se værdigt" - altså ikke helt tosset.

Pøj pøj med dit valg
Noget af der der snyder med betragningsvinkel er lige så meget gamma-niveauet og stabiliteten. Her er VA meget dårligt, mens det er bedre med IPS. Kontrasten for VA ændres ikke så meget som gamma-niveauet - det hele bliver lysere fra siden, og dermed har det ikke så stor indvirkning på kontrasten.

Men ja, ellers er jeg enig, Ib - der er enorm forskel på CX750 og CX800. Faktisk syntes jeg CX680 havde en smule bedre synsvinkel end CX800. Har dog kun haft mulighed for at sammenligne 40"/43"-modellerne.
Selv har jeg ikke truffet noget valg endnu, for jeg står lidt i samme situation - plasma er referencen. Kunne du se forskel i sortniveau på CX750 og CX800? Jeg har sammenlignet i dæmpet butiksbeslysning, men jeg kunne ikke rigtig se forskel.

Det jeg heller ikke har kunnet finde ud af, er om små VA-paneler er værre end de større, har du erfaringer med dette?
Johnhother skrev:I øvrigt er min vinkelangivelse inden for plus - minus 2/3 grader af de udenlandske anmeldelser af CX800E serien, så helt ubrugeligt kan det vel ikke være.
Læs nu hvad jeg skriver. Specifikationerne angiver betragtningsvinklen for et forhold på 10:1, hvilket er et ubrugeligt mål at anvende. Der er ingen her der kommenterer på dine egne målinger.
donoester skrev: Selv har jeg ikke truffet noget valg endnu, for jeg står lidt i samme situation - plasma er referencen. Kunne du se forskel i sortniveau på CX750 og CX800? Jeg har sammenlignet i dæmpet butiksbeslysning, men jeg kunne ikke rigtig se forskel.

Det jeg heller ikke har kunnet finde ud af, er om små VA-paneler er værre end de større, har du erfaringer med dette?
Mht. CX750 vs CX800 så er der MEGET tydelig forskel på både sortniveau og betragtningsvinkler. Enhver vil kunne se forskellen i egen stue. CX800 har markant dybere sort og markant dårligere betragtningsvinkler.