Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af henrik.v
Jeg vil gerne have en flad fladskærm på min væg.

Dvs. jeg ønsker hverken højtalere eller andet indbygget - og nødvendig hardware gerne separat.

Jeg har en Naim Mu-So jeg vil bruge som soundbar og vil så "bare" gerne have et tyndt "billede" hængende over den.

Ingen projekter, men da gerne oled :) og 42-55"

Nogen forslag?

På forhånd tak
Af PeterD
Ja, OLED er fantastisk men med andre skærme er der også minusser. Hos What Hifi siger de:

"It’s not all rosy in the OLED garden however. OLED is extremely expensive to produce and therefore to buy – LG’s first 55in set, the 55EM970V cost £10,000 at launch and its 55EA980W sold for £8,000. Samsung’s first set, the KE55S9C, sold for £7,000. Prices have thankfully come down, though, witness the LG 55EC930V for under £2000.

In its infancy, OLED production had a relatively low yield, which meant that for every set fit for sale, a high number were consigned to the scrapheap. This made the technology expensive - it's improving this aspect of the production, which is helping bring costs down. Though it remains a premium TV option for now.

Another of OLED’s problems concerns the pesky blue pixel. Because the OLED material used to make blue light deteriorates more quickly than red and green, its lifespan is shorter and over time the colour balance could be affected.

Samsung’s solution is to make the blue pixel twice the size of the other colours while LG’s WRGB system should side-step the problem, but it remains to be seen how this issue will play out in the long term."
Hvad skal trådstarter bruge den kommentar til? OLED kan fås jo allerede til menneskepenge og der er ikke nogen der bruger blå subpixels i dag. Det er ikke obligatorisk at kommentere i en tråd - især ikke hvis man kun har støj at bidrage med.
Af PeterD
Ikke min hensigt at lave støj. Hvis det lyder sådan så beklager jeg.

Jeg er bare interesseret i at alle aspekter dækkes ind. OLED er "nyt" (har efterhånden været talt om det i en del år) og spændende, men som alle andre teknologier er der både fordele og bagdele.

Tænker bare hvis OLED var perfekt, så ville vi allerede se mange flere producenter lave OLED skærme i ALLE størrelser, 22" til 80", men det er jo langt fra tilfældet.

Sidst jeg kiggede i Elgiganten og Fona var de fleste skærme stadig LCD..

Et godt OLED på 65" koster vel stadig tæt på 50.000 kr?..I 2017 måske 25.000 kr.?..Hvem ved?

Fordelen er at den fantastiske pris som der er blevet kørt med, forhåbentlig, udløser en "sneboldseffekt"..så flere producenter kommer med på bølgen, HVIS teknikken -også på lang sigt, er 100% moden.
Af Mfede
Hvad er det helt præcist du vil byde ind med her, PeterD? Det virker ikke helt klart for mig.
OLED-TV-paneler produceres i øjeblikket kun af LG, fordi de er de eneste, der kan opretholde en så acceptabelt fejlproducent i produktionen, så der ikke er for mange paneler, der skal kasseres.
Hvad mener du med, at et godt OLED koster 50.000kr?
Af PeterD
Bange for at jeg drejer den over på noget andet..?

Men OK

1. Hvorfor ser vi ikke OLED i mindre størrelser 22"-26"-32"-42"-55"?

Er det for svært? For dyrt? Og hvis ja, hvad ville en 32" OLED så koste? Sådan cirka og, et slag på tasken, hvornår vil det være klart?

Hvis det er så "perfekt" hvorfor har ALLE producenter ikke forsket mere i det og hvad menes der med "at LG kan opretholde en acceptabel fejlproducent, så der ikke er mange der kasseres"?

Med på at andre " køber" af LG, men virker da underligt der kun er 1 producent af teknologien/panelerne, eller har jeg misset noget??

Undskyld. Jeg prøver bare at forstå teknologien og undrer mig som sagt over hvorfor andre på markedet, virker lidt til at stå lidt stille i startblokken.., nu når teknologien har været kendt i mange år?

Men det kan jo være omkostningerne er for høje til at alle producenter går "ALL IN" på OLED..?

PS. Jeg er ikke så hurtig og vil bare have det "skåret ud i pap" :)