Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af John Doe
Hej jeg er ny i forummet, men har fulgt jer lidt over et halvt år. Jeg synes der mangler lidt mere konkret omkring fodbold. Jeg er på udkig efter et high end tv al a OLED, X85 el X90 eller ligne. Men men men, det skal være således at der ikke må være nogen hakken (lag tror jeg at det hedder) når jeg ser bold. Hvilket skal jeg mon gå efter? Græsset skal heller ikke være overdrevet grønt osv. Er det frame jeg skal gå efter? hhz? Eller kender du/I det bedste til formå¨let?

Mvh
John.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
"Overdrevent grønt" er blot et spørgsmål om kalibrering af farverne. Alle TV i dag (med undtagelse af de helt helt billige) vil være i stand til at vise grønt naturligt.

Til fodbold er det derimod vigtigt, at :
1. Der ikke er vertikal banding eller Dirty Screen
2. Skærmen har en høj bevægelsesopløsning

Den første er nok lidt tricky med de to modeller du nævner, da flere brugere klager over vertikal banding på X85 og X90 lider en del af inhomogen belysning (dirty screen). Det vil være ret synligt på panoreringer på en fodboldbane.

Bevægelsesopløsningen er også lidt tricky i år, da flere af de åbenlyse modeller ikke har en speciel god opløsning når tingene bevæger sig, hvilket til dels skyldes, at de "Hz"-systemer man bruger giver artefakter i billedet (og dermed skal nedtones) og dels at panelerne åbenbart er en smule langsommere i år. Du skal dog IKKE blindt gå efter modeller med mange "Hz" - det er ikke antallet der gør det!

Jeg ville umiddelbart pege på Samsung JU7-serien eller Panasonic CX7-serien, eller alternativt Panasonic CX8-serien og Samsung JS9-serien hvis du har flere penge at gøre med.
Af John Doe
Tak for svar. Ok der var overraskende. Så jeg går efter dem og kalibrere efter jeres anbefalinger herinde.
Af thg
Torben Rasmussen skrev:Jeg ville umiddelbart pege på Samsung JU7-serien eller Panasonic CX7-serien, eller alternativt Panasonic CX8-serien og Samsung JS9-serien hvis du har flere penge at gøre med.
Er der en årsdag til at du nævner Samsung JU7 og JS9-serierne og ikke JS8-serien som jeg har i tankerne (UE55JS8005 som jeg håber snart kommer på tilbud til under 10.000 kr.)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ingen "årsdag" ;) JS8 har reelt kun det udvidede farverum at gøre med, hvilket jeg ikke mener er ekstra penge værd. JS9 har local dimming.
Af Elkjær
Torben Rasmussen skrev:"Jeg ville umiddelbart pege på Samsung JU7-serien eller Panasonic CX7-serien, eller alternativt Panasonic CX8-serien og Samsung JS9-serien hvis du har flere penge at gøre med.
Kære Torben

Har du ikke i en anden tråd skrevet at du ikke vil anbefale Samsung ju7005 som fodboldskærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opvejning af fordele og ulemper. Hvad vil du helst have: Slørede bevægelser eller dirty screen?
Af John Doe
Besynderligt at der ikke er noget tv der udmærker sig på dette område...
Af John Doe
Hej Peter D og Torben Rasmussen

Ja det ser da ikke særlig godt ud at du anbefaler dette tv. Jeg kan forstå at der ikke er noget tv der magter opgaven perfekt - hvor underligt det end lyder. Måske skulle jeg præcisere yderlige og fortælle at det er bolden bane som jeg gerne vil have skal være perfekt. Dvs bolden må gerne ses tydeligt og ikke uskarpt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I så fald er det høj bevægelsesopløsning du skal gå efter. Der får du et bedre resultat på JS-modellerne fra Samsung end på JU-modellerne, men MoitionPlus skal aktiveres, hvilket vil give lidt fnidder omkring ting i bevægelse og i værste fald give soap-opera effekt. Der kan man lege lidt med indstillingerne for at få et godt kompromis.

Hos Panasonic skal man nok holde sig til "Lav" indstillingen på IFC.

Hos Sony - givet at du har det OK med at der kan være vertikal banding på visse modeller - så kan du køre med indstillingen "Tydelig" på Motion Flow, som giver en forholdsvis høj detaljegrad på ting i bevægelse - højere end på de to andre.
Af John Doe
... Og hvordan bliver høj bevægelses opløsning beskrevet i databladet på et givent tv?