Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!
Vi ser på nyt tv - som primært skal bruges til almindeligt tv-kiggeri.
Derfor er plasma p.t. favorit.
(Da jeg har sporet mig frem til, at til fomålet og prisen (ca. 10.000) får jeg mest valuta for pengene med plasma - fx et Panasonic PX70.)

Ny "bekymring": Jeg har hørt, at plasma-skærme (inkl. ovennævnte model) her en glas-plade foran panelet,
hvilket skulle give langt mere genskin / reflektioner end man ser på LCD-skærme.. :o
- Kan det bekræftes?
- Hvor "alvorligt" er det - er det værre end på et alm. CRT - fx vores 28" Schneider, som vi bruger nu?
- Er det grund nok til at vælge LCD fremfor Plasma selv til standard tv-sening, når man som os har en stor væg næsten kun med vinduer mod syd på modsatte "væg" af hvor skærmen skal hænge..??
(A la dette: [img]http://www.camillaogchristian.dk/billed ... ration.jpg[/img] )
Brugeravatar
Af azrael
Det er i al fald ikke værre end du måtte være vant til fra et CRT tv. Desuden kan man heller aldrig vide sig sikker mht. LCD-tv, da man på det seneste er begyndt at bruge nogle paneler, der også har ganske kraftig genskin.

Panasonic PX70 virker umiddelbart som et meget fornuftigt valg. :)
Af lahan2
Hej

I jeres tilfælde med vinduer overfor, ville jeg snuppe et LCD.
Jeg har selv et plasma, hvor jeg intet kan se når solen står ind på væggen bag hvor jeg sidder.. DVS solen skinner ikke ind i mit tv, men ind i stuen bagved hvor jeg sidder.

check billede 3 her

Normalt er genskin ikke et problem, kun hvis man har en virkelig uheldig stue..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er vinduerne jo sydvente så solen skinner ikke direkte på dem. Mine forældre har en stue med langt flere vinduer end det der vises på billedet i #1 og jeg synes ikke det er værre end da de havde et CRT TV.
Af Gert13
Jeg havde et 28" CRT før, og jeg kunne ikke se tv om eftermiddagen hvis solen var fremme. Hvis jeg trak gardinerne for kunne jeg stadig se en masse reflektioner, da gardinerne ikke er matsorte. (det ville hun ikke være med til) så det blev først rigtig godt når solen var gået ned. Om sommeren så jeg derfor ikke en helt masse fjernsyn. Jeg var ude og se på plasma men selvom ekspedienten trak gardinerne for i butikken og slukkede lyset kunne jeg stadig ikke noget hvis det var mørke billeder der blev vist. Jeg endte med at købe LCD men er stadig nødt til at trækker gardinerne for om eftermiddagen (hvad mon naboerne tænker :( ) Jeg har vinduer mod øst, syd og nord + et ovenlys vindue, væggene er "mode hvide" og gardiner er også næsten hvide, så det kan næsten heller ikke blive være. :((
Jeg ville nok hælde mod LCD med så store sydvendte vinduer,men hvis du sørger for at få min. 14 dages returret kan du jo prøve plasma og se om det dur.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor skulle sydvendte vinduer være så slemme? Solen skinner jo slet ikke på dem. Jeg kunne forstå problemet hvis de vendte mod vest, men det er jo ikke tilfældet.
Af lahan2
Øhhh solen skinner da netop på vinduer der vender imod syd og vest.

Øst har sol om morgenen/formiddagen
Syd har midt på dagen/eftermiddagen
Vest har sol om eftermiddagen/aftenen

Er det ikke nord du tænker på, når du siger at solen aldrig skinner på dem ?
Af Har Brug for 32"
også kan solen endda godt gå om i vest-nordvest om sommeren og være rigtig irreterende. Det gode ved den situation er så, at der ikke er noget fornuftigt tv i den periode...

men nok om verdenshjørner...

hvis du "kun" skal bruge det til at se fjernsyn på, hvilket jo nok primært vil være om aftenen og dermed mere eller mindre mørkt. Ja så køb dog det tv hvor du får det bedste billede... altså et plasmatv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det var jo min pointe. Vores østvendte del af lejligheden har vinduer fra gulv til loft over hele facaden og her kommer solen på efter kl. 14 i øjeblikket og bliver der indtil kl. 19.30 hvor solen går ned bag en bygning. Jo vist så skal der tages højde for jorden vinkel osv. men den sol der generer mig ville genere mig til dagligt kommer nu altså fra vest efter kl. 17... Men der er selvfølgelig nogen der har tid til at se fjernsyn hele dagen, tsk tsk ;)

Edit: øst/vest - ét fedt ;)
Senest rettet af Torben Rasmussen 24 apr 2007, 13:56, rettet i alt 2 gange.
Af lahan2
øhhh mener du ikke vest efter kl 17.

Tja kommer jo an på hvad man kan lide at se i tv. Superligaen spiller jo gerne kl 15. Formel 1 er ofte endnu tidligere...

Nogle arbejder om aftenen/natten, så de ser gerne tv om eftermiddagen....
Af pana man
Ja, han må squ bo et meget specielt sted, ha,ha. De nye skærme er anti refleks behandlet og min plasma reflektere langt mindre end den gamle 32" Goldstar, der jo også rundede i skærmen, plasmaen er jo helt flad så det hjælper også. Har store vinduer hele fem meter i SYD siden af stuen, så der kommer meget lys ind om dagen indtil solen begynder og gå ned i VEST.
Mvh. Pana man
xirb skrev:Hej!
Vi ser på nyt tv - som primært skal bruges til almindeligt tv-kiggeri.
Derfor er plasma p.t. favorit.
(Da jeg har sporet mig frem til, at til fomålet og prisen (ca. 10.000) får jeg mest valuta for pengene med plasma - fx et Panasonic PX70.)

Ny "bekymring": Jeg har hørt, at plasma-skærme (inkl. ovennævnte model) her en glas-plade foran panelet,
hvilket skulle give langt mere genskin / reflektioner end man ser på LCD-skærme.. :o
- Kan det bekræftes?
- Hvor "alvorligt" er det - er det værre end på et alm. CRT - fx vores 28" Schneider, som vi bruger nu?
- Er det grund nok til at vælge LCD fremfor Plasma selv til standard tv-sening, når man som os har en stor væg næsten kun med vinduer mod syd på modsatte "væg" af hvor skærmen skal hænge..??
(A la dette: [img]http://www.camillaogchristian.dk/billed ... ration.jpg[/img] )
Mit nye TH-42PX70 giver mindre reflektion end mit gamle crt 32" philips wide. Og min stue er ikke uproblematisk da tv'et er placeret på væg direkte overfor 2 vinduespartier (vestvendt, dvs. sol om eftermiddagen). Kan kun anbefale dette plasma 100% og med et sagem60 selector signal opnås et helt suverænt billed :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
pana man skrev:Ja, han må squ bo et meget specielt sted, ha,ha. De nye skærme er anti refleks behandlet og min plasma reflektere langt mindre end den gamle 32" Goldstar, der jo også rundede i skærmen, plasmaen er jo helt flad så det hjælper også. Har store vinduer hele fem meter i SYD siden af stuen, så der kommer meget lys ind om dagen indtil solen begynder og gå ned i VEST.
Mvh. Pana man
Ja, det er ikke sådan når det går lidt stærkt. Der er trods alt fire verdenshjørner at vælge fra, så det bliver hurtigt forvirrende... :)
Af xirb
Kanon fedt med så mange tilbagemeldinger - giver jo et godt og nuanceret indblik så - tak!

Jeg satser altså op, at:
- Der er noget "anti-refleks" i skærmen, så det ikke er HELT galt.
- Og idet solen ikke står LIGE ind fra ØST når jeg skal se TV, så kan jeg håbe på, at de (trods alt) store lyse vinduer ikke er det eneste man kan se i skærmen. :)
- Det vil trods alt blive bedre end det er i alm. CRT-skærme :D

Flere inputs er selvfølgelig altid velkomne 8)