Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Har lige sat en elspareskinne på, da jeg ikke kunne få konen til at slukke forstærkeren når hun slukkede tv'et..
Mit problem er så bare at hver gang den skifter tilstand på tv'et, slukker og tænder den forstærkeren, som så tager x sek om at starte igen..
Et er at den tænder og slukker i opstart af mediecenteret, noget andet er at den slukker og tæner hver gang man starter en serie, og enkelte gange også ved billedeskift.
Det er et panasonic af modellen i emnet.. nogle der ved om man kan indstille noget for at ikke få den til at dræbe strømmen ved billedeskift?
Mon ikke det er din spareskinne der slukker ved for høj en belastning? Hvad når effekten ned på når den slukker? De skinner jeg har er forsynet med en omskifter til at angive om den skal cutte ved "høj" eller "lav" effekt, men hvor det cut så ligger ved jeg ikke. Det er dog en forholdsvis dyr skinne som jeg husker det...
Torben Rasmussen skrev:Mon ikke det er din spareskinne der slukker ved for høj en belastning?
Nej, det er det modsatte, der sker. Når man evt skifter input eller lignende og skærmen lukker helt ned for baggrundsbelysningen, at elspareskinnen lukker for strømmen til forstærkeren og så et splitsekund senere tænder for strømmen igen.

Jeg har tilsluttet noget led "ambilight" til min elspareskinne. Dvs., når jeg tænder tv, så tændes baggrundsbelysningen automatisk - virkeligt smart. Nogle gange (faktisk lidt sjældent) sker det dog også hos mig, at "ambilight" slukkes, når skærmen går i sort mellem input eller serieskift. Det tændes så lige så hurtigt igen.Lidt irriterende, men intet i forhold til gevinsten ved automatisk tænding :-)
Det er også hvad SD2100 jeg hælder til, fremfor spidsbelastning. (Fjernsynet bruger omkring 50w).
Havde det bare været lys havde jeg overlevet det men det er træls at ved film kan et seneskift tage strømmen fra min gamle Denon 3606 forstærker som så tager 5 - 10 sek om at starte op igen
Nogen ide til hvad jeg kan gøre.. for det var netop for at ikke bruge dens 100w i idle når der blev glemt at slukke jeg købte disse skinner?
PBL skrev:Kan en USB-spareskinne tilkoblet en af fjernsynets USB-porte måske bruges?
Det må være løsningen. Ofte kan usb-porten konfigureres på forskel måde inde i TVs menu.
sd2100 skrev:
Torben Rasmussen skrev:Mon ikke det er din spareskinne der slukker ved for høj en belastning?
Nej, det er det modsatte, der sker. Når man evt skifter input eller lignende og skærmen lukker helt ned for baggrundsbelysningen, at elspareskinnen lukker for strømmen til forstærkeren og så et splitsekund senere tænder for strømmen igen.

Jeg har tilsluttet noget led "ambilight" til min elspareskinne. Dvs., når jeg tænder tv, så tændes baggrundsbelysningen automatisk - virkeligt smart. Nogle gange (faktisk lidt sjældent) sker det dog også hos mig, at "ambilight" slukkes, når skærmen går i sort mellem input eller serieskift. Det tændes så lige så hurtigt igen.Lidt irriterende, men intet i forhold til gevinsten ved automatisk tænding :-)
Nej, det jeg mener er, at den slukker ved et effektniveau der er for højt ift det dit TV bruger ved sort skærm. Deraf ordlyden.
Jeg husker ikke hvad min skinne hedder (jeg kan først tjekke i næste uge), men den har en omskifter, så den kan slukke ved masterenheder med enten højt eller lavt standbyforbrug.