Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af o27
Overvejer at skift min nuværende 55" F9005 til en OLED 55" eller 65" LED.

Vil rigtig gerne over i OLED men vil også gerne lidt op i størrelse. Skal bruges en en ultra lys stue der aldrig bliver 100% mørklagt.

Som en outsider er der naturligvis muligheden for, at købe nyeste evolution kit og vente et års tid, men savner lidt større billede når jeg ser film.

Hvad vil i anbefale?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ift. din F9005 synes jeg ikke der er sket meget på billedkvaliteten på de nyeste LCD-modeller, med mindre du tager skridtet fuldt ud til en med HDR. Jeg synes dog, at det er for tidligt - og dyrt - at gå all-in på HDR lige nu. Så på 2015-modellerne vil den største forskel nok blive, at du får native HEVC og VP9-dekodning, så du kan få lidt mere 4K-indhold ind i skærmen.

Men ønsket om større skærm kan jeg sagtens relatere til. Hvis det skal være LCD, så synes jeg Sony X85C ligner et godt bud. Samsung's JU7005 er heller ikke dum. De findes begge to i 65" til lige omkring de 20.000. 65" OLED koster jo stadig de 3-dobbelte.
Brugeravatar
Af Hajric
Har selv et 55" F9005 og har overvejet nyt TV. Men hvis jeg kigger rundt omkring så synes jeg ikke der er meget at hente udover HDMI 2.0 og HVEC. Min kammerat har lige købt JU7005 og synes ikke hans billede er meget flottere end på min F9005.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Præcis. Argumentet bør primært være størrelsesrelateret. Billedmæssigt er der ikke meget at hente v
Af o27
Tak for input, et par afteners googlen siger også umiddelbart at billede kvaliteten er nogenlunde ens, og pånær størrelsen vil en ny one-connect boks nok være det bedste valg pt.

Dog er jeg mest hooked på større skærm. Hvor fremtidssikre er hhv. Sony X85 og 7005 både mht. formater og smart TV power.

Det er en af fordelene med mit nuværende F9005 og one-connect at jeg kan blive ajourført til 2015 standard.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
o27 skrev:Dog er jeg mest hooked på større skærm. Hvor fremtidssikre er hhv. Sony X85 og 7005 både mht. formater og smart TV power.

Det er en af fordelene med mit nuværende F9005 og one-connect at jeg kan blive ajourført til 2015 standard.
X85C virker lidt underdimensioneret på hardware. JU7005 er måske lidt bedre på hardware-delen, men den har ikke One Connect muligheden som din F9005. Nu har Samsung jo fået Tizen, så vi må se om de i 2016 opdaterer 2015 skærmene med næste version. Den manglende offentlige udmelding kunne desværre godt tyde på, at det ikke sker.

Positivt for begge skærme er at de har VP9 og HEVC-dekodning. Det er nok det, som de fleste 4K-tjenester kommer til at bruge.

Den bedste fremtidsløsning mener jeg dog stadig er en ekstern boks. Den er billig og kan udskiftes løbende.
Brugeravatar
Af Hajric
Jeg har læst for hurtigt og overset "ekstern" :)

Rasmus, jeg mente mere den boks som gør at man får HDMI 2.0 og HEVC. Vil det være værd at investere i den?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Umiddelbart synes jeg den nyeste (SEK-3500) ser lidt dyr ud, men hvis man gerne vil undgå en anden boks og holde det hele i tv'et ser den interessant ud. Også pga. Tizen, som de gamle skærme jo ikke opdateres med.

Uanset hvad ville det nok være en god idé at få HDMI 2.0 i F9005. Ellers kan man jo ikke tilslutte 4K-afspillere såsom Blu-ray. Men det kan sidste års version så vidt jeg husker også hjælpe med.
Af o27
Er tæt på at hoppe på tilbud på en UE65HU7005 (sidste års model).

Den eneste ulempe jeg kan se er, at den er Edge-led vs. 2015 modeller med Direct-LED.

Er det afgørende?

Og er der andre fordele/ulemper ved en HU model vs JU?