Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
Hvad er der gået galt med dit LG?

Er det billedet eller komponenterne der ikke kan mere?

Og ville det ikke være lettere at prøve et helt andet mærke for at se om holdbarheden er bedre der?
Af esbenc
Har læst anmeldelserne tak. Tænker især LG er bedre, da jeg skal bruge lidt bredere betragtningsvinkler i min stue og min nuværende Samsung er dårlig, hvad det angår. Ved bare ikke om det går meget ud over sortniveauet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis vi tager et håndgribeligt scenarie:
En alm. sommerdag herhjemme i juli vil være forholdsvis lys indtil kl. 20-21 stykker. Herhjemme er 50% af den vestvendte facade glas og med oprullede gardiner (som ikke tager alt lyset), så er IPS-skærmen fin indtil kl. godt 21. Herefter så vil det være ret synligt, at sortniveauet er dårligere, hvis man ser film med eks. sorte bjælker eller meget mørke scener på TV'et.

Det er dog rart at kunne sætte sig hvor som helst og stadig få en god farvegengivelse, og hvis du sørger for, at stuen ikke bliver mørklagt helt, så kan du godt få lavet et setup hvor sortniveauet ikke bliver et voldsomt problem. Jeg vil dog mene, at man skal have noget lys dedikeret til at lyse op eks. bag skærmen for at det ikke bliver generende.

Dertil skal du have i mente, at LG's skærm er side-belyst, så clouding vil være noget mere sandsynligt end det vil på Samsung'en. Belysningen i stuen kan igen mindske generne af clouding, så hvis JEG skulle have en IPS skærm i hjemmet, så ville det være nødvendigt at få installeret nogle lyskilder, som kunne lyse svagt op i området bag og omkring skærmen.
Af esbenc
Ok, tak for beskrivelsen. TV-et skal være i en lys stue, hvor der ofte er en del lys, hvorfor LG som du beskriver det måske giver god mening for mig.

En andet spørgsmål, som måske er umuligt at svare; hvis jeg nu kan vente til næste år med at udskifte TV'et tror I så 4K Oled kommer ned i en betalbar pris, eks. omkring 15K for en 55 tommer, eller går der flere år før vi har det scenarie? Kan se artikler omkring LG, at de snart kan masseproducere omkring de 95% for consumer-tv.
Af esbenc
PeterD skrev:Hvad er der gået galt med dit LG?

Er det billedet eller komponenterne der ikke kan mere?

Og ville det ikke være lettere at prøve et helt andet mærke for at se om holdbarheden er bedre der?
Panelfejl; lys plamage i den ene side af billedet. Har elektronik forsikring, men har ikke indleveret det endnu. Er dog ret sikker på, det ikke kan svare sig at lave
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
esbenc skrev:Ok, tak for beskrivelsen. TV-et skal være i en lys stue, hvor der ofte er en del lys, hvorfor LG som du beskriver det måske giver god mening for mig.

En andet spørgsmål, som måske er umuligt at svare; hvis jeg nu kan vente til næste år med at udskifte TV'et tror I så 4K Oled kommer ned i en betalbar pris, eks. omkring 15K for en 55 tommer, eller går der flere år før vi har det scenarie? Kan se artikler omkring LG, at de snart kan masseproducere omkring de 95% for consumer-tv.
Hvis vi ser på prisudviklingen på den nuværende 55" fuldHD model, så er den kun faldet 5000 kr. siden lanceringen. Da den nye 4K koster noget mere, så ville jeg ikke holde vejret i forventning om, at få sådan en for 15K inden for det næste 1½ år.