Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gabe
Hej Jeg overvejer at købe en 55JU7005 som i dag er sat ned til 11999 hos El Giganten.

Som jeg kan læse den er opdateret med de nyeste der er brug for mht 4K dvs:
HEVC codec
HDMI 2.0
HDMI (4K 60p)
HDCP 2.2
MHL 3
De eneste minus er det understøtter kun One Connect Mini, dvs at det ville ikke kunne opdateres

Når jeg læser om 55HU7505 kan jeg se at det understøtter One Connect fuld version.
Jeg ved ikke dog hvor meget af HEVC, HDMI 2 osv understøttes

Er der nogen der kan anbefale den ene frem til den anden:
1) Skærm kvalitet?
2) Opdatering hva One Connect?
Fungere godt?
Hvor lang i fremtidige kan man forventer at Samsung levere nye One Connect?
Er der ulemper vedr One Connect i forhold til all in one løsning?

Tak for input
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
JU7505 har foruden HEVC (til 4K Netflix og andre) også VP9. Det er det format som bruges til at streame YouTube i 4K.

HU7505 har ikke VP9, men den har HEVC, HDMI 2.0 (det samme som HDMI 4K 60p) og HDCP 2.2.

Så det du går glip af i HU7505 er det nye Tizen-styresystem med hvad der hører til, såsom nye apps, VP9 og andet. Bemærk dog også, at mange apps stadig mangler til Tizen, herunder HBO. Det er Tizen, som Samsung satser på fremover, så forvent ikke at der kommer mange nye apps til HU7505.

Jeg mener, at Samsung sagde "i hvert fald til 2016" dengang de præsenterede Evolution Kit (One Connect), men de lader til at have fin succes med det, så mon ikke det fortsætter. Den vil jo gøre det muligt at få Tizen på HU7505 allerede fra i år, når den nye 2015 One Connect kommer. I USA tilføjer den sågar HDR-understøttelse, lader det til.

Vi fandt ikke de store forskelle i billedkvalitet fra 2014 HUxxxx-modellerne til 2015 JUxxxx-modellerne, så jeg synes stadig HU7505 ligner et fint bud på et tv.
Af Gabe
Hej Rasmus,

tak for udmærket input.

Det lyder som faktisk som HU7505 er et godt valg. Det koster 1000 kr mindre en JU7005 i 55" udgaven
Som jeg kan se det nuværende Evolution Kit fås for c.a. 2000 kr. Hvis trend forsætter så kan man få en nyere TV end JU7005 for kun 1000 kr ekstra når 2015 kit kommer.
Det eneste jeg har læste på Samsung hjemme side er at Evolution Kit måske ikke fungere med kamera? (Kit fra 2014)
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-a ... K-2500U/ZG
"
UHD Evolution Kit understøtter måske ikke alle eksisterende apps og funktioner på dit TV, herunder kameraet. Tjek venligst på samsung.com for mere information, inden du installerer Evolution Kit SEK-2500U.
"

Er der nogen der er direkte erfaring med en evolution kit?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
SEK-2500 er 2014 Evolution Kit. Den tilføjer ikke noget til HU7505 for det er bare indmaden, som allerede sidder i HU7505 :)

Du skal have fat i SEK-3500U Evolution Kit. Det er ikke kommet til Danmark endnu, men skulle være lige på trapperne. Det er lige landet i USA.
Af Gabe
Tak :-)

Jeg har netop besøgt hjemmesiden i usa og tjekket kompatibilitet listen. Det er ikke ud som HU7505 er med.
http://www.samsung.com/us/video/tvs-acc ... compatible.
Men der står også en generisk "All 2014 UHDs (HU6900 and above)"

Desuden ville jeg tror at det ville være smartest at springe denne Kit over (det giver ikke mere end de samme specs som JU7005 som jeg kan læse mig frem.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
De amerikanske modeller adskiller sig lidt fra de europæiske, men HU7505 skulle meget gerne være understøttet, når det nye kit lanceres på disse kanter.

Ja, den giver reelt Tizen-styresystemet som i JU7005 samt VP9. Dog med den joker, at amerikanerne beretter, at det åbner HDR-understøttelse på visse modeller derovre. No idea om det også er tilfældet i Danmark, men vi er ved at undersøge det.

Det er begrænset, hvad du kan finde om det europæiske SEK-3500 endnu for det er ikke præsenteret officielt. Den annoncering skulle være lige på trapperne. Jeg tror dog, at tyskerne har lidt info oppe på den tyske Samsung-hjemmeside.
Af Gabe
nu har jeg fået en masse info og skal bare træffe en strategisk beslutning :-)

Mange tak for de nyttige informationer
Af Ullepedersen
Hej Gabe,

HU7505 hedder i den amerikanske version HU8500 så ja den er også omfattet af Evolution kit.

Rasmus, har du et link eller mere info der kan bekræfte at den nye Evolution kit vil give HDR på de Amerikanske modeller af HU7505?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ullepedersen skrev:Rasmus, har du et link eller mere info der kan bekræfte at den nye Evolution kit vil give HDR på de Amerikanske modeller af HU7505?
Jeg lavede en debattråd omkring det her, hvor der linkes til en tabel:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =4&t=33866

Der er også en lang debat om det på AVSforum:
http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-f ... hdr-6.html

Jeg har spurgt Samsung Danmark omkring detaljer for DK, men de siger, at SEK-3500 er udsat til august så de kan ikke sige så meget endnu.