Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg står overfor at udskifte mit oldgamle Panasonic TH-37PX71E med en nyere model.
Den nye skærm skal bruges til kabel-TV, PS4 og streaming.
Det vigtigeste er billedkvalitet, mens 3D er lidt ligemeget.

De to modeller TX-40CXC725 og TX-40CX680 virker som gode bud, men som man kan læse i anmeldelserne af begge, er de mindre modeller – som er dem, jeg kan få plads til i stuen – ikke backlit.

Mit spørgsmål går så på, om det har en voldsom effekt på billedet, at det ikke er backlit, og om dette eventuelt også gør, at det er lidt spild af penge at give 3.000,- ekstra for en 725 frem for en 680?

På forhånd tak
Mikkel
Generelt, så er det jo sådan, at man får hvad man betaler for. Flere af de nye - og lidt større Panasonic modeller, har fuld baggrundsbelysning, i modsætning til det tidligere mest brugte, nemlig kanbelysning. Fidusen ved den fulde bagrundsbelysning er jo, at selve billedet normalt bliver noget mere homogent over en bred kam.

Forskellen mellem de to nævnte modeller er for mig nok, at 725 rent billedprocessor mæssigt er noget hurtigere.
Tak John, jeg ville egentlig helst have bagbelyst, men det går desværre ikke med pladsen.

Kan det forstås sådan, at jeg egentlig godt kan bruge anmeldelserne for de bagbelyste skærme, og så blot tillægge en smule ujævnhed?
Tak Hans, hvis det er for generende, hvad gør man så? Er der andre fabrikater i tilsvarende størrelse, der har bagbelysning? Eller skal man vente til næste år og håbe det kommer på de mindre modeller såvel som de store?
RavDiamant skrev:Tak John, jeg ville egentlig helst have bagbelyst, men det går desværre ikke med pladsen.

Kan det forstås sådan, at jeg egentlig godt kan bruge anmeldelserne for de bagbelyste skærme, og så blot tillægge en smule ujævnhed?
Uhh.... den er svær at udtale sig om. F.eks. havde jeg indtil for nyligt et kantbelyst AX800, og her var det ikke noget problem med kantlyset. Omvendt havde jeg en 55WT60 på besøg i siger og skriver 34 timer - den kunne jeg ikke klare.

Ud og kig selv, afprøv forskellige indstillinger, se helt almindelige TV-programer (både SD og HD) + BD, og med forskellig lyssætning i billedet. Ser du f.eks. anden belysning i kanterne i forhold til resten af billedet - så må du jo vurdere.