Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af broendumz0r
Hejsa.

jeg regner med at købe overnævnte tv (dog måske 32" versionen), som jeg efter hvad jeg har læst er pengene værd, og et af de bedste til den pris.

Jeg regner samtidigt med at købe en samsung HD860 DVD og to af disse højtalere kan jeg uden vidre bare tilslutte dem dvd'en/fjernsynet eller skal jeg ud og invistere i en forstærker også?

Skal primært bruges til at se tv på, DVD og så computer.

Jeg er åben overfor andre forslag, højtalerne kommer dog i anden række, så de vil nok først blive købt senere..
Af Kief
broendumz0r skrev:Hejsa.

jeg regner med at købe overnævnte tv (dog måske 32" versionen), som jeg efter hvad jeg har læst er pengene værd, og et af de bedste til den pris.

Jeg regner samtidigt med at købe en samsung HD860 DVD og to af disse højtalere kan jeg uden vidre bare tilslutte dem dvd'en/fjernsynet eller skal jeg ud og invistere i en forstærker også?

Skal primært bruges til at se tv på, DVD og så computer.

Jeg er åben overfor andre forslag, højtalerne kommer dog i anden række, så de vil nok først blive købt senere..
Jeg har selv det omtalte tv og vil i morgen komme med en lidt mere detaljeret forklaring om min mening om det, men indtil videre kan jeg da sige at jeg er yderst tilfreds.

Du kan ikke tilføje højtalere da der ikke er nogen udgange til det. Så ja du skal ud og finde en forstærker. Købt evt. en Denon PMA700 til, så får du noget som kan afspille lyden fra dit tv og samtidig spille rigtig godt i stereo...
Af thomashansen
Hej Kief

Da du har det TV jeg overvejer at købe, vil du så ikke gå ind i dets menu og undersøge om der er et menupunkt der hedder "exact scan" og "Pc". Jeg kunne godt tænke mig at være helt sikker på at dette tv understøtter 1:1 pixelmapping inden jeg køber. Det skulle også gerne stå i manualen til tv'et hvordan man ændrer disse indstillinger.

mvh og på forhånd tak, Thomas
Af TYBO
Undskyld mig men jeg forstår ikke hvorfor man ikke vælger c3030d i stedet der også har digital tuner.
I skal jo ud og købe en digital tuner når der snart bliver skiftet til digital signal og så skal i sidde med 2 fjernbetjeninger, en til at skifte kanal og en til at skrue op og ned for lyden osv.
Af thomashansen
fordi DVB-T tuneren kun virker til almindelig antenne, mens man skal have en anden tuner til f.eks kabel (DVB-T i tv'et)
Af Kief
thomashansen skrev:Hej Kief

Da du har det TV jeg overvejer at købe, vil du så ikke gå ind i dets menu og undersøge om der er et menupunkt der hedder "exact scan" og "Pc". Jeg kunne godt tænke mig at være helt sikker på at dette tv understøtter 1:1 pixelmapping inden jeg køber. Det skulle også gerne stå i manualen til tv'et hvordan man ændrer disse indstillinger.

mvh og på forhånd tak, Thomas
Jeg kan ikke se noget der hedder exact scan. Jeg kan i AV vælge om der hvilket signal der skal komme igennem HDMI, men synes ikke jeg kan se andet. Som sagt så har jeg en smule underscan hvilket betyder at billedet ikke fylder skærmen helt ud. Det er til at leve med, men kunne godt være mere optimalt. Har ikke kunne finde "overscan tool" for mit ATI X1600 kort, så hvis nogen ved hvor man finder dette, må de gerne sige til. Min bærbar har HDMI ud, så det er den vej jeg bruger, dog kan jeg ikke få lyden til at komme med ud.

Så man skal i hvert fald rode lidt med det, hvis man skal bruge pc optimalt på Tosh'en, men det kan klares. Kørte pc på min gamle Tosh (WL66) og der kunne jeg sagtens få billedet fyldt ud på skærmen efter "overscan tool" ...
Af thomashansen
Hej Kief
Sender lige et link til manualen i pdf(for 3030D, men dit tv skulle være nøjagtig det samme uden digital tuner). Lidt før halvt nede i pdf documentet står om en menu man kan vælge (WIDESCREEN sektionen). I denne skulle der være et punkt der hedder pc, som laver 1:1 på dit indkommende signal. Kunne være fedt hvis du prøvede..

venlig hilsen Thomas
Af thomashansen
en bærbar med hdmi ud, vidste jeg ikke man kunne få. sejt. Det er ikke dvi..?
Af broendumz0r
thomashansen skrev:en bærbar med hdmi ud, vidste jeg ikke man kunne få. sejt. Det er ikke dvi..?
Syntes ikke jeg har skrevet nogen steder der er HDMI i min bærbar? :( - Jeg køber en mii-dvi > DVI og så et DVI > HDMI kabel.
Af broendumz0r
Kief skrev: Du kan ikke tilføje højtalere da der ikke er nogen udgange til det. Så ja du skal ud og finde en forstærker. Købt evt. en Denon PMA700 til, så får du noget som kan afspille lyden fra dit tv og samtidig spille rigtig godt i stereo...
Vil jeg ikke kunne tilslute højtalerne til DVD afspilleren? Eller skal jeg ud og fixe en forstærker?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Normalt er der ikke noget effektrin i en DVD-afspiller, men kun en linieudgang. Så med mindre du har aktive højttalere, så får du ikke noget ud af det.
Af thomashansen
Hej kief, har du ikke lige lyst til at undersøge det jeg sagde...:-)
Af Kief
thomashansen skrev:en bærbar med hdmi ud, vidste jeg ikke man kunne få. sejt. Det er ikke dvi..?
Ja en Acer Ferrari med HDMI udgang, ret fedt faktisk...
thomashansen skrev:Hej kief, har du ikke lige lyst til at undersøge det jeg sagde...:-)
Så vidt jeg kan se i manualen så er det kun deres fuld HD modeller som har PC/Exact scan, jeg kan i hvert fald ikke se det på min skærm. Tvivler på du får det i deres 3030 skærm.

Men skal lige have fundet et overscan tool, for det burde kunne strække billedet de sidste par milimeter uden at forringe kvaliteten nævneværdigt.