Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sd2100
Er ved at overveje køb af nyt tv og der genså jeg for sjov anmeldelsen af mit tv Panasonic px80. Det havde en sortværdi på 0,12, hvilket blev anset for meget godt.
Nu har en del LG tv den samme værdi (ca. 0,12), men det bliver anset for dårligt. Er niveauet hævet så meget, at et IPS tv performer på niveau med et plasma fra 2008 eller er målemetoderne ændret?
Jeg er egentligt godt tilfreds med mit tv, bortset fra størelsen + kræver ekstern tuner, ville jeg så kunne "klare" mig med et IPS baseret tv med samme sortværdi (ca. 0,12)? Betragtningsvinkel har desværre en betydning (ikke dealbreaker), hvilket også var en af grundene til valg af plasma i 2008.
mvh
Steen
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Målemetoden har ikke ændret sig, men vores mål for hvad der er godt har :)

I dag er vi jo reelt i mål. LG's OLED-tv viser perfekt sort - ingen dikkedarer.

IPS-paneler er blevet bedre, men vær dog opmærksom på, at selvom farverne stadig opretholder rimelig god intensitet fra yderlige vinkler, så bliver sortniveauet markant dårligere når man kigger på tv'et fra siden. De 0,12 cd/m2 er midt for, men forvent noget dårligere sortniveau, hvis du sidder lidt skævt.
Af sd2100
Rasmus Larsen skrev:Målemetoden har ikke ændret sig, men vores mål for hvad der er godt har :)

I dag er vi jo reelt i mål. LG's OLED-tv viser perfekt sort - ingen dikkedarer.

IPS-paneler er blevet bedre, men vær dog opmærksom på, at selvom farverne stadig opretholder rimelig god intensitet fra yderlige vinkler, så bliver sortniveauet markant dårligere når man kigger på tv'et fra siden. De 0,12 cd/m2 er midt for, men forvent noget dårligere sortniveau, hvis du sidder lidt skævt.
Dvs. den fordel som IPS altid bliver fremhævet for at have (brede betragtningsvinkler) gælder mao. kun på farverne? Jeg havde tænkt på et budget tv i stil med LG 47LB671 eller Pana 48as640, men hvis de brede vinkler måske heller ikke er så fantastiske, så er vel udelukkende smart-delen, der tæller til LGs fordel?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, det gælder farverne. Sortniveauet er ikke rigtig så problematisk i dagstimerne, men det er efter min mening ret synligt i aftentimerne. Lidt afhængigt af hvilket IPS-panel, der er tale om, så får de mørkeste toner enten en lysere grålig eller en lilla nuance fra omkring 25-35 graders vinkel. Det er svært at få det demonstreret i butikkerne, og der er tydeligvis mange som ikke generes af det, så det skal naturligvis også ses i den sammenhæng. Du skal bare ikke forvente, at IPS-panelerne har lige så gode betragtningsvinkler som plasma havde det.

webOS er som sådan fin, men jeg må sige, at jeg er blevet lidt køligere på den her efter et år. Siden LG lancerede den er der vel reelt kun tilføjet TV2 Play - på 1 år. Udbyderne står ikke ligefrem i kø for at støtte op omkring den :(