Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Janusz
Hej forbipasserende her på Flatpanels.dk

Jeg har planer om at anskaffe mig et 50" 4K tv til mit soveværelse. Jeg er 15 år og bruger det meste af min tid herhjemme, på mit værelse. Tv'et skal bruges til tv, film, spil på PS3 og browsing på tilsluttet computer. Jeg har også planer om at anskaffe mig en Macbook Pro 15". Dog har jeg læst på diverse forums, at man ikke kan bruge 4K @ 60Hz via HDMI 2.0, og en Macbook understøtter ikke Displayport. Et stort problem da jeg ønsker 60Hz, grundet af at jeg også skal spille på tv'et.

Døm mig ikke på mit påstand, men sådan som jeg har forstået det; Thunderbolt og Mini Displayport er det samme? Hvilket en Macbook understøtter.

Nogle der har en løsning eller andet?

- Den forvirrede :s
Janusz skrev:Dog har jeg læst på diverse forums, at man ikke kan bruge 4K @ 60Hz via HDMI 2.0, og en Macbook understøtter ikke Displayport. Et stort problem da jeg ønsker 60Hz, grundet af at jeg også skal spille på tv'et.

Døm mig ikke på mit påstand, men sådan som jeg har forstået det; Thunderbolt og Mini Displayport er det samme? Hvilket en Macbook understøtter.
4K @ 60Hz er netop muligt med HDMI 2.0. Det forvirrende er dog, at ikke alle HDMI 2.0 stik rent faktisk 100% opfylder standarden, så de kan klare 4K/60Hz ved video, men ikke 4K/60Hz ved et PC-signal. Der er forskel på de to. Det er meget tidlige dage og som altid prøver producenterne at "snyde" sig til at understøtte mere end de rent faktisk gør.

De nye Macbook Pro og Air kan sende 4K ved 60 Hz. De har netop DisplayPort, da det er en del af Thunderbolt-standarden (og stikket) :) Men bare fordi de kan udsende det, betyder det jo ikke, at de kan afvikle spil i så høj opløsning og holde en frame rate på 60 Hz. Jeg tror bestemt ikke du skal sætte næsen op efter at spille i 4K på sådan en maskine. Men video kan den da.

Dit problem bliver dog, at tv-skærmene ikke har DisplayPort, så som Kim er inde på, så skal du over i HDMI 2.0.

Du nævner, at du vil afspille spil via PS3. Bemærk, at den typisk ikke går højere op end HD 720p. PS4 går maks op til HD 1080p i spil. Med andre ord, det er relativt få af disse ting du gerne vil, som reelt giver et løft på et 4K-tv. Det er stadig tidlige dage :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som et rent spille-TV, så vil 4K være overkill. Der kommer ingen spillekonsoller (eller Macbooks), der kan klare 4K opløsningen i en ordentlig framerate inden for de næste mange år, så hvis målet er at få noget på væggen du kan spille på, så tag et fuld-HD TV og spar pengene.

På filmfronten skal du over i Netflix for at få bare lidt indhold i 4K og på streaming-fronten (lejefilm) så må du også gå forgæves pt. Som 15-årig gætter jeg på, at pengene ikke ligger og flyder, så et bud på et TV med gode egenskaber til spil kunne være Sony W605B, som fås i 48" til under 4.000 kr. Mine forældre har det hængene i gæsteværelset og det er ganske udmærket.