Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Som ny i fladskærmskøberfeltet har jeg allerede leveret første tv tilbage - et LG 65ub950v. Var det ikke fordi jeg ser "meget" fodbold, havde jeg beholdt det. Men det er jo som om, at der hænger et gardin ned foran tv´et når der panoreres. Om det hedder DSE (dirty screen effect) eller motion blur kan jeg ikke helt finde ud af. Nogle engelsksprogede sidder nævner også "banding" - ikke helt til at finde ud af som ny tv-junglen. Derfor spørger jeg jer. Findes der er et tv, der kan vise en fodboldkamp hvor man smiler selvom holdet taber?

Jeg har kigget lidt på et Panasonic TX-65AX800E og et Sony KD-65X8505. Kan nogen sige om det vil være gode køb? Mit budget ligger på 25000,- Det SKAL være 65". Spørgsmålet kunne også være om jeg skal vente til de nye 2015 skærme kommer - med henblik på køb af en 2015 model, eller at 2014 modellerne falder i pris. Umiddelbart ved jeg ikke nok om OLED vs. 4K. Men må gerne være en af delene. Flere kampe bliver og vil blive vist i 4K - der er også transmitteret nogle få kampe i 3D, så for fremtidens skyld, må tv´et gerne kunne være med der også.

Jeg er spændt på at høre hvad ekspertpanelet her på flatpanels.dk har af input. Håber ikke jeg har stillet for mange spørgsmål.
billedrøret skrev:Som ny i fladskærmskøberfeltet har jeg allerede leveret første tv tilbage - et LG 65ub950v. Var det ikke fordi jeg ser "meget" fodbold, havde jeg beholdt det. Men det er jo som om, at der hænger et gardin ned foran tv´et når der panoreres. Om det hedder DSE (dirty screen effect) eller motion blur kan jeg ikke helt finde ud af. Nogle engelsksprogede sidder nævner også "banding" - ikke helt til at finde ud af som ny tv-junglen. Derfor spørger jeg jer. Findes der er et tv, der kan vise en fodboldkamp hvor man smiler selvom holdet taber?

Jeg har kigget lidt på et Panasonic TX-65AX800E og et Sony KD-65X8505. Kan nogen sige om det vil være gode køb? Mit budget ligger på 25000,- Det SKAL være 65". Spørgsmålet kunne også være om jeg skal vente til de nye 2015 skærme kommer - med henblik på køb af en 2015 model, eller at 2014 modellerne falder i pris. Umiddelbart ved jeg ikke nok om OLED vs. 4K. Men må gerne være en af delene. Flere kampe bliver og vil blive vist i 4K - der er også transmitteret nogle få kampe i 3D, så for fremtidens skyld, må tv´et gerne kunne være med der også.

Jeg er spændt på at høre hvad ekspertpanelet her på flatpanels.dk har af input. Håber ikke jeg har stillet for mange spørgsmål.
ALTSÅ.

Du var glad for dit LG tv som bygger på et IPS panel. Disse paneler er ofte LANGSOMMERE til at opdatere selve pixlen( 5 ms gray to gray) dvs. at for dig som skal bruge det til sport oplever en slags motion blur som hverken INTERPOLATION kan fjerne eller andre teknikker.

Hvis du vil uden om dette problem er det oplagte valg plasma. Men da Plasma er ved at dø ud og det kun er LG der producere meget få af disse. er der ikke nogle high end modeller tilbage.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge efter OLED.

Du får ikke bedre billed lige PT. 4k er først i dens opstartsfase og er først for alvor klar om 1-2 år. Hertil vil det så KUN være via streaming eller UHDBD(hvis de engang kommer)

Så uanset hvad, så kan du IDAG, løbe relativt hurtigt tør for film og serier i 4k format.

HVIS du bare er brændt sååååååååå varm på 4K, vil jeg klart anbefale dig at kigge efter det NYE lg OLED 4k i 65 tommer. den har en hæftig pris.

Når alt dette så er sagt, ville sonyen være en oplagt kandidat. Men lur mig om du ikke også vil opleve næsten samme problem på deres skærme.

MVh.
Af billedrøret
Tak for svar. Men jeg er godt nok overrasket - med surt på. Jeg gav 15000,- for LG 65´eren, og jeg mener, at det giver belæg for fuld tilfredstillilse. Egentlig utroligt, at vi flyver ud til den anden ende af solsystemet, kan se klokken på et ur fra rummet, men lave et stort fjernsyn der kan vis en fodboldkamp, nej det kan man ikke tilsyneladende ikke. Sjovt nok er fodbold i top fem over mest sete tv. Men, er det størrelsen der går ud over gørelsen?

@dk9000
jeg tager ned og kigger nærmere på Sony´en imorgen (skriver en kommentar herefter). Du skriver at det er panelteknologien, IPS, men hvilken paneltype skulle så kunne følge med signalet bedst/hurtigst?

Jeg kommer ikke til at købe plasma - ikke bæredygtig.