Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er ingen ekspert, men det virker som om at der er et ekstra stort dilemma her i starten af 2015 med nye 4K-skærme på vej fra alle producenter (altså i forhold til andre år på denne tid).

Jeg skal have et nyt TV til stuen og prioriterer mit valg nogenlunde i denne rækkefølge:
- Billedekvalitet (kontrast og farver - og 4K)
- Hurtig betjening (både tuner, smarttv og menu)
- Rimelig fremtidssikret (på standardarder, dekodere m.v.)
- Pris

Som jeg har forstået det på mange gode artikler her på sitet, så er det efterhånden lidt kompliceret, så jeg har brug for hjælp. Jeg tænker at HDR nok er værd at få med i en eller anden form. Det er HDMI 2.0 nok også. Og så bliver farverne sikkert også meget dybere på i hvertfald rød og grøn. Og så skal den kunne HECV dekode. Men er det reelt værd at vente på - og betale for?

Mit spørgsmål: Er det nu jeg skal købe fordi 2014-skærmene er billigst eller vente fordi 2015-skærmene vil imødekomme mine krav meget bedre?
Af troopa85
Hvad er dit budget? de nye 4k skærme med HDR er forbeholdt nogen få topmodelle, og kommer nok ikke ned på 20k i 55" før efter jul.

Som du nok ved falder TV rigtigt meget fra lancering og frem til foråret (op til 50%), derfor vil du skulle betale meget ekstra for samme billedekvalitet hvis du vil have et af de nye TV ved lancering.

Men igen, meget afhænger også af dit budget samt hvilken størrelse tv du er efter.
Jeg har ikke helt besluttet mig endnu på pris - men jeg tænker 10-15tkr. Størrelsen er dog fast: 55" passer bedst til stuen :) Omkring mærker er jeg mest til Panasonic, Sony eller måske LG (og dermed ikke Philips eller Samsung).

Men det er vel præcis problemet: De kommer ikke ned i pris før om et års tid.

Så du tænker at finde det bedste tilbud på en 2014-model?
Af troopa85
Ja, med et budget på 10-15k ville jeg nok købe nu (går ud fra det skal være 4k) ?

Du kunne også overveje et OLED full hd som kan fås til 15k (tror jeg)

Har du overvejet om du er mest til IPS eller VA panel? der er ikke så mange bud til under 15k i 55" og med 4k.

Der er HU7505, men du vil ikke have Samsung, LG har et par TV med IPS panel som er sådan nogenlunde, Sony har X8005 som nok er meget lig LGs og så har Panasonic deres budget 4k TV AX630, men det har så vidt jeg har læst mig frem til ikke HEVC, og så kan det ikke rigtigt anbefales selvom det har et godt billede til prisen.

Min personlige favorit hvis du kan strække budgettet lidt er dette

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2969681/ ... ign-Priser

Ellers ville jeg nok købe et full hd oled, når nu samsung er udelukket og i denne prisklasse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OLED'en er steget i pris igen, så den koster 20.000 nu igen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
970'eren skal man ikke hoppe på. Den kan ikke vægmonteres på nogen måde. Det kan EC930 trods alt. Jeg kan se, at Bilka er 3000 kr. billigere, men den er stadig ikke nede i 15.000 kr.
Jeg har ikke helt sat mig ind i forskellene på panelerne, må jeg indrømme. Det vil jeg gøre!

Jeg har været forbi de lokale butikker for at afprøve tuner- og menuhastighed, men uden rigtig at blive klog på hvad det er bedst. Måske hænger det bare sammen med prisen? Jeg har et (for) billigt Philips i en af stuerne, der bruger over 1 minut på at gide svare når det tændes. Nogle tips på den front?
Hej Alle,

jeg skal bruge et 65" tv og var tæt på at købe Samsung HU7505 idag.

men til min store forargelse, så jeg at strømstikket sidder ca. 5cm. bagud. hvilket er pænt irriterende, når det skal sidde så tæt på væggen som muligt.

15K er en fin prisklasse, som jeg kan få både samsung og LG (950v) til.

gider ikke LG på grund af deres langsomme processor og forvirrende setup.

sælger i Elgiganten fortalte mig, de nye modeller kommer Marts/April og priserne vil være ca. de samme og Samsung kablerne sidder i siden på disse.

Jeg ved ikke om jeg skal vente på de nye modeller, eller købe den Samsung til 15K(kun i denne uge) på trods af strømstikket.

nogle der kan anbefale en løsning eller ved noget jeg ikke ved? Kan det passe priserne ikke bliver meget højere?

tak for hjælpen.
Af troopa85
@Djernish

Du kan altid købe vinklede stik.

Og priserne vil helt sikkert ikke være de samme på tilsvarende modeller, så skulle det være første gang det er sket.
Update: Jeg har været mange gange omkring flere skærme, men var lige ved at bestille et Samsung 7505 i 55" på trods af skepsis ligeomkring det mærke. Det virker som om at de er ved at tømme lagrene på den serie for at gøre plads til 2015-skærmene.

Mit spørgsmål er denne gang: Er der nogen der har erfaringer med evolution kit - om jeg kan regne med at jeg kan få opdateret smart TV til 2015-standard (og de kommende år).

Tak :)
thermo skrev:Jeg har ikke helt besluttet mig endnu på pris - men jeg tænker 10-15tkr. Størrelsen er dog fast: 55" passer bedst til stuen :) Omkring mærker er jeg mest til Panasonic, Sony eller måske LG (og dermed ikke Philips eller Samsung).

Men det er vel præcis problemet: De kommer ikke ned i pris før om et års tid.

Så du tænker at finde det bedste tilbud på en 2014-model?

Mht. størrelsen, så låser mange sig fast på en bestemt størrelse, da de tror, de ved, hvad der passer bedst til dem i forhold til den afstand, de sidder fra skærmen.

Faktum er; at en skærm faktisk ikke kan blive for stor, med mindre, man sidder klinet helt op ad den, med næsen, praktisk taget, plantet på panelet.

Mange har konen, de skal tage hensyn til, der som oftest har en forudindtaget indstilling til, hvad der passer til stuen.
Jeg har dog endnu ikke oplevet andet end begejstring, når først jeg har fået dem overtalt til, at købe en skærm, der er betydeligt større, end den 32 ", de troede var fint til dem.

Over 55 " stiger prisen for en god skærm dog væsentligt (Det gør oplevelsen også), så her spiller økonomien en rolle, for de fleste...
@Supergris: Jeg er helt enig, men reelt er det fordi jeg har præcis 80 cm i højden at gøre godt med - og tæller jeg fod med, så er det typisk 55" der passer. Mit rationale var i øvrigt også at 55" er bedste price/performance, så vidt jeg kan se.. De helt store skærme er lige en tand for dyre endnu, men mon ikke det ser anderledes ud næste gang jeg skal skifte?

Nu har jeg bestilt et Samsung 55" 7505, lige her inden de rydder hylderne til fordel for deres nye skærme (der i øvrigt lige er præsenteret, så vidt jeg kan se?).