Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, håber nogle kan hjælpe mig med et lidt underligt problem.

Har købt en LG L1982U skærm hos Proshop (glimrende service forresten) men efter et par dage opdage jeg at en af pixelsne var blevet rød. Jeg troede først det var snavns så aede lidt på stedet og pixel blev normal igen.

Dette er sket nogle gange, et par steder på skærmen. Indtil videre har jeg kunne trykke let på stedet og den pågældende pixel er begyndt at opføre sig normalt igen.

Mine spørgsmåls er; Nogle der har hørt om dette før ?
Burde jeg returnere skærmen selvom jeg næsten ikke magter alt det bøvl ? (stadigvæk indenfor 14 dages returret)

På forhånd tak
Af Knolf
Har hørt om, at man kan massere lidt på stedet, hvor den defekte pixel er, for at få den væk. Det var meget moderne for nogle år siden, hvor snakken gik om det. Men jeg har aldrig selv set det gjort i praksis. Kender heller ikke nogen der har haft succes med det.

Kan godt forstå at du ikke gider besværet med at returnere den. På den anden side hvad hvis en af prikkerne beslutter sig for at blive? Så er det heller ikke sjovt...
Men behold den ihvertfald så længe du stadig kan retunere den
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er en typisk misforståelse at man kan massere en død pixel til live. En pixelfejl stammer fra en fejlende transistor der sidder bagved de flydende krystaller og dem kan du ikke "trykke" på. Dette kan du også læse mere om i vores afsnit om pixelfejl på forsiden af flatpanels.dk.

Prøv i stedet at resette din skærm næste gang du ser fejlen - det er typisk controlleren der skaber fejlen og det kan afhjælpes ved at resette den. Er det altid samme sted fejlen opstår?
Af kristiansj
Har været det samme sted 2 gange.

Og i dag poppede der en op et nyt sted.

Det sker med nogle dages mellemrum men det jeg selvføgelig er mest bange for er at de bliver permanente da røde pixels er ret iøjnefaldende.

Med reset mener du så blot tænd/sluk skærm ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, der bør være en reset i menuen på skærmen. Pixelfejl kommer og går som sagt ikke - hvis det er periodisk så er det ikke det der betegnes som en pixelfejl.
Af kristiansj
Okay

Hvis der sker en såkaldt periodisk fejl prøver jeg lige at resette skærmen så må vi se hvad der sker.

Kan være jeg genopliver emnet senere :)

Tak for hjælpen
Af TYBO
Yakken: Er du helt sikker på dette. Der er ellers meget snakken omkring dette. Kender en som har købt en Mirai 22" med 2 pixelfejl. Dem fik kan også nusset væk.
Af kristiansj
Alt hvad jeg kan sige er at mine er forsvundet ved nusseri... men de kommer måske nok tilbage.
Synes også det lyder underligt at man kan gøre det... men det er faktisk også hvad jeg har oplevet.

EDIT:
Det er så nok ikke det man vil kalde pixelfejl som Yakken også siger - snarere en pixel "der lige skal sparkes i gang" for at sige det på en uteknisk måde.