Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Lefty1
Kører med optisk kabel fra TV til forstærker.
Forstærker skriver Dolby Digital i display men på TV 2 kommer der kun lyd ud af front og center, ikke nogen lyd fra bag HT.
Hvad kan dette problem skyldes?
DR sender kun i stereo og der kommer lyden også kun i stereo og forstærker skriver stereo.

Fra DVD kører jeg lyden direkte i forstærker med optisk og der er ingen problem.
Jeg mener at TV2 også sender DD 2.0, som måske forklarer problemet. Prøv med en film. Selvom DR kun sender stereo vil film stadig have surround, forstærkeren skal stå til DD pro-logic.
Af Lefty1
På TV 2 .dk står der at Tv2HD sender 5.1 og de udsendelser der ikke er i 5.1 opskalker de til 5.1.

Forstærker står til bypass på alle indgange, dvs. Samme format som der kommer ind i forstærker kommer ud af forstærker.
Så når DR sender i stereo kommer der også stereo lyd ud og ikke noget virtuelt sursound som nogle har sat deres forstærker til at lave.

Film fra dvd har jeg ingen problem med, men der kommer lyden også direkte fra dvd til forstærker og ikke op over tv.

Min forstærker understøtter desværre ikke ARC så jeg har ikke mulighed for at prøve at sende lyden fra tv via HDMI.
Lefty1 skrev:På TV 2 .dk står der at Tv2HD sender 5.1 og de udsendelser der ikke er i 5.1 opskalker de til 5.1.

Forstærker står til bypass på alle indgange, dvs. Samme format som der kommer ind i forstærker kommer ud af forstærker.
Så når DR sender i stereo kommer der også stereo lyd ud og ikke noget virtuelt sursound som nogle har sat deres forstærker til at lave.

Film fra dvd har jeg ingen problem med, men der kommer lyden også direkte fra dvd til forstærker og ikke op over tv.

Min forstærker understøtter desværre ikke ARC så jeg har ikke mulighed for at prøve at sende lyden fra tv via HDMI.
Hvis stereo signalet er kodet i pro-logic er det ægte surround, der kommer ud i højtalerne, når pro-logic vælges. Kvaliteten er dog mindre end ved DD 5.1.
Af Lefty1
Forstærkeren vælger selv det format der kommer ind i den
når den står til bypass.
I display skriver den også dolby digital når jeg ser tv 2 men lyden
kommer kun i 3 kanaler.