Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af sliskie
Jeg er stødt på et rigtig træls problem.

Jeg har lagt CAT6 kabler i vores væg mellem TV og forstærker, hvilket jeg så har forbundet med en HDMI extender. Så langt så godt. Jeg vil så bruge forstærkeren som HDMI splitter, hvilket den ikke kan. Skal den sættes op på en speciel måde?

Derudover så skulle forstærkeren via ACR kunne styres med lyd direkte fra HDMI out. Den slår også fint over på TV på forstærkeren og TV'et ryger automatisk på hjemmebiograf. Fjernbetjeningen til TV kan også fint styre master volume på forstærkeren, men der kommer bare intet lyd ud :-( Hvordan fikser jeg det problem?

Mit 3. problem er så, at da jeg var i tvivl om det var forbindelsen, der var noget galt med, så smed jeg Apple TV direkte i HDMI extenderen. Ved opstart viser den fint ATV logo, men derefter går den bare i sort og forbliver det. Jeg kan ikke se, hvad der foregår derefter. Er det virkelig forbindelsen, den er gal med? Håber det ikke, da jeg ingen mulighed har for at trække nye kabler!

Håber i kan hjælpe. Jeg har været ved at smadre hele hytten I går aftes I ren arrigskab.

Det er denne HDMI extender jeg har:
http://www.av-cables.dk/hdmi-extender/h ... ender.html
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan ikke se, at den skulle understøtte ARC den extender?
Af dk9000
High performance up to 2.5 GBps/250 MHz

dette er problemet.

Dvs. at det teknisk set er en 1.0 port der sidder i boksen. boksen burde så godt nok understøtte højere båndbrede men da vi kun har med 2,5 gbs at gøre så er det relativt lidt iforhold til at HDMI 1.3 hævede single-link båndbredde helt op til 340 MHz (10.2 Gbit/s)
Nej, det kan godt være du har ret.
Jeg læste bare at alle HDMI kabler understøttede ARC, så håbede det same var tilfældet med extendere. Det er dog et noget større budget man skal operere med, hvis man skal investere I en extender, der understøtter ARC, kan jeg se.
dk9000 skrev:High performance up to 2.5 GBps/250 MHz

dette er problemet.

Dvs. at det teknisk set er en 1.0 port der sidder i boksen. boksen burde så godt nok understøtte højere båndbrede men da vi kun har med 2,5 gbs at gøre så er det relativt lidt iforhold til at HDMI 1.3 hævede single-link båndbredde helt op til 340 MHz (10.2 Gbit/s)
Dvs. at jeg skal investere I en anden extender? Vil problemet "blot" kunne løses med dette?
Evt. nogen der har erfaring med en god extender?
Af dk9000
sliskie skrev:Nej, det kan godt være du har ret.
Jeg læste bare at alle HDMI kabler understøttede ARC, så håbede det same var tilfældet med extendere. Det er dog et noget større budget man skal operere med, hvis man skal investere I en extender, der understøtter ARC, kan jeg se.
Ja desværre.

som al teknologi så har det en børnefase... desværre kom ARC først til for cirka 2-3 år siden og fungere enlig kun med 1,4 kabler efter min erfaring.

jeg mener vist vi havde en splitter ude i elgiganten som understøttede ARC. men er ikke sikker. den kostede noget i omegnen af 600. men er uden Cat6/5
dk9000 skrev:efter en hurtig søgning

http://www.hdtvsupply.com/hdmi-over-cat5-with-arc.html

Men synes også det er relativt dyrt ;)

Hvis du kender nogle som er AV-montør, kan de skaffe dem noget billigere :)
Ja, denne fandt jeg også. Halv peberet løsning.
Er det grundet den lave MHz at den har problemer med at vise billedet også? Kunne nok leve uden ARC I første omgang, hvis det er, men ikke uden billede.. :-) Eller er min extender defekt? Det virker mystisk at den ved direkte opkobling til ATV kan vise logoet under opstart for derefter at gå I sort og slet intet kan vise, når det kører via forstærker?
dk9000 skrev:Har du huske at slå video optimizin fra ?

Edit.

På din forstærker ?
Ikke noget jeg er klar over, ihvertfald.
Ikke en setting jeg er stødt på, er det noget den med sikkerhed har? Ved en google søgning på fortærkernavn popper der ikke lige noget brugbart frem.
Af dk9000
Yep, jeg har samme forstærker og har tidligere døjet med dette ved tilslutning af HTPC ;)

Undskyld.. jeg tjekkede lige på min forstærker :)

mener det er RES der skal sættes til auto. fra standard er det vist sat til pure :)

men grib din fjenbetjening også tryk video parameter op til højre for cirklen i midten. så får du nogle indstillinger.

mener det var res jeg ændrede sidst. men kan også være V conversion jeg ændrede :)
dk9000 skrev:Yep, jeg har samme forstærker og har tidligere døjet med dette ved tilslutning af HTPC ;)

Undskyld.. jeg tjekkede lige på min forstærker :)

mener det er RES der skal sættes til auto. fra standard er det vist sat til pure :)

men grib din fjenbetjening også tryk video parameter op til højre for cirklen i midten. så får du nogle indstillinger.

mener det var res jeg ændrede sidst. men kan også være V conversion jeg ændrede :)
Når jeg trykker på den, får jeg kun v. Conv. Frem. Det stod godt nok til on, så har slået det fra nu.
Af dk9000
Det burde gøre tricket :)

Edit:

Så nu burde du kunne få billed på af ihvertfald apple logoet fra din Apple tv.

Hvis vi så prøver at fejlsøge på hvorfor dit ikke virker bagefter, kan det jo være at apple tv boksen står til en forkert opløsning. prøv eventuelt og leg med indtillingerne inde i den under video output. Har ikke en selv så kan desværre ikke lige guide dig der :)
Af dk9000
Lige et hurtigt spørgsmål til dig igen.

jeg tænker at det bare er lyden du mangler ?

Hvor lange er de kabler du har trukket rundt ? snakker vi flere meter 5+ evt?

Hvis det er over en kortere distance, kan du med fordel trække et Optisk kabel igennem din væg, hvis der er plads til dette.