Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianBroe
Hejsa. Jeg kan ikke lige finde noget om dette emne, men jeg håber at nogen kan hjælpe mig alligevel..

Jeg købte for knap en måned siden et 32" Philips 9731 LCD. Det er et utroligt lækkert og flot TV med et rigtigt godt billede. Dog synes jeg at billedet virker noget ujævnt når man panorer hen over en ensfarvet flade, som f.eks. en fodboldbane eller en ensfarvet væg. Det virker som om der er nogle pletter/brede striber hvor farven er en lille bitte smule lysere end andre steder. Og nej.. Det er ikke fordi de klipper græsset så der er striber. ;) Det virker nærmest som om det er snavs/støv på skærmen, men det er det ikke.

Inden jeg fik dette TV havde jeg et Toshiba 32" WL66ZS som jeg leverede tilbage fordi jeg syntes at der var nogle mørke striber. Jeg ikke om jeg har været uheldig, eller om jeg bare er sart og LCD har et ujævnt billede..

Er det mig der er sart, eller er der noget i vejen med mit TV?

På forhånd tak
Brian
Brugeravatar
Af azrael
Disse problemer gælder kun for 37" modellen. 32" modellen anvender et helt andet panel. Derfor kan der godt være problemer med uhomogen lysfordeling. Normalt plejer det dog mere at være ude i hjørnerne...
Af BrianBroe
Jeg er ret overbevist om at det ikke er det samme problem som med 37". Man lægger slet ikke mærke til det når billedet ikke panorerer hen over en ensfarvet flade, men når den så gør det, så ligner det at skærmen er en smule støvet i nogle striber og pletter på 5 cm bredde. Jeg håbede egentlig bare at få at vide at sådan er LCD TV, men hvis andre ikke har det samme "problem" så bliver man jo nervøs..

I øvrigt så er det også lidt lysere i det ene hjørne som om baglyset ikke bliver helt blokeret helt ude i hjørnet, men det er noget helt andet end det inde midt på skærmen..
Af kbth
Hej

jeg har samme TV og kan godt genkende problematikken. Jeg har rodet en lille smule med indstillinger, men ikke nok til at jeg ved om det er muligt at fjerne.

Hvordan har din skærm det med fodbold og meget lyse spilledragter? Jeg synes næster der kommer en aura af uklarhed rundt om spillerne...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det lyder lidt hen ad det man kalder banding, som tit er mere tydeligt når der er bevægelse i billedet. Hvis du har tilsluttet Tv'et til en computer kan du prøve at hente vores monitorTest program og køre gradient testene mens du hiver dem over skærmen. Hvis dette giver samme effekt, så er jeg ret sikker på, at vi taler om banding.

At Tv'et er lysere i det ene hjørne må være fordi baggrundsbelysningen er en smule inhomogen. Normalt kan man hurtigt se det på en helt mørk baggrund (prøv igen med monitorTest)
Af kbth
Hej

kan du uddybe banding-begrebet lidt? Har prøvet at google, men er ikke blevet meget klogere. Kan man eks. gøre noget ved det?
Af icewind
Banding
Farve-graduering i et computerskabt billede, hvor de graduerede farver samler sig i større, samlede blokke indenfor en enkelt farve med det resultat, at billedet mister de bløde overgange, der kendetegner en korrekt farvegraduering.
fra http://hammel-foto.click.dk/_da-DK/Buti ... l%20ordbog

Det er godt nok til foto det her men mon ikke det er det sammen
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Jeg har nøjagtig det samme tv, med nogenlunde samme problem. Min skærm er en anelse lysere i 2 af hjørnerne, men det er så lidt at det kun kan ses på et helt sort billede, og det er ikke alle jeg har vist det til som kan se det. Jeg har valgt ikke at få det ombyttet da fragten vil koste en halv bondegård, såfremt reparatøren ikke kan se fejlen.

Jeg tror bare det er noget man må leve med, men hvis ikke det er noget større besvær, så prøv at få det ombyttet.
Af icewind
Må hvis hjem og se efter om det også er hos mig. Men tvivler da jeg nok ville have oplevet det med det sammen :) så jeg er glad

Men som der bliver nævnt prøv at få det ombyttet hvis det ikke er til for stor besvær. Men inden det tjek i Merlin, Fona eller Elgiganten for at se om deres 32" 9731 og har det
Af kbth
Nu er jeg ikke specielt vidende på dette område, så jeg spørger lige:

Er banding også grunden til den uklarhed som eksempelvis fodboldspillere i bevægelse har på min skærm?

Altså den aura af uklarhed, der omgiver personer i bevægelse, ikke kun i fodboldkampe, men også i actionfilm etc. Nu ser jeg en del fodbold, så det er mest her jeg er opmærksom på problemet.

Kan man brokke sig over det, er det en valid grund til at få byttet skræmen?

Kan man ændre på indstillinger for at mindske problemet?

Al hjælp og input modtages med glæde!
Af kbth
bump 8)