Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af smolinsk
Står og vil købe nyt tv, og har luret på det her et Sony 65X8505B men er lidt i tvivl om opscalering og input lag når jeg gamer på min PS4 og ser film og tv.

Ville det i virkelligheden ikke bedre kunne betale sig at købe et HD Ready tv i stedet og droppe 4K for nu, måske vente en 3-4 år da der jo ikke kommer noget i tv eller spil før PS5 sikkert? tænker lidt at opscaleringen ødelægger mere end den gavner eller er jeg helt galt på den?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opskaleringen gør helt sikkert, at du får mere input lag. Til rent spilbrug, vil en fuld HD model være mere egnet.
Af smolinsk
Så du vil mene et køb af det pågældende tv jeg skriver her ikke er det værd? får jeg mere stabilt billede osv med et Full HD tv end med 4K altså jeg mener der er jo ikke noget noget at se med 4K der ude, jo en enkelt serie eller noget på Netflix, gider bare ikke købe tevet hvis billed rent faktisk bliver dårligere med det der SONY 65X8505B
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Billedet bliver ikke dårligere med nævnte 4K model. Den er bare ikke det mest optimale valg ift, Sonys fuld HD modeller nær det kommer til spil.
Af smolinsk
Men hvad med film osv? der skal den jo også opskalere, og tænker det vel også bliver lidt sløret og mudret når den skal det hele tiden og ikke kan finde et stabilt billed fordi der ikke er noget 4K at nå for fjernsynet?
Af Lars K
Synes det er vigtigt lige at nævne at input lag på netop X8505 ligger på godt 40 ms hvilket er ret lavt for et UHD TV. Normalen er ca 60 ms for Samsung UHD TV og helt op til 100 ms på LGs UHD TV.

40 ms er det niveau som et gennemsnitligt Full HD ligger på (Undtagen Sonys Full HD som ligger tæt på 20 ms)

Men jeg ville personligt ikke selv være nervøs over 40 ms ved gaming. Det er selvfølgelig meget individuelt hvor meget man lægger mærke til det, men jeg kom fra et Sharp med input lag på 60 ms og oplevede ingen mærkbar lag.

Har et Samsung HU7505 på vej som ligger på ca. 60 ms men er ikke nervøs. Er du hardcore gamer og spiller FPS online osv. så ville det måske være en fordel at hoppe på Sony Full HD vognen, men du er næsten nødt til at prøve det TV du har i tankerne for at mærke om du er tilfreds.
Af absolution
Jeg har et Sony 55X85 i stuen og et Sony W6 48" i soveværelset som jeg kun købte pga. anbefalingen herinde fra til PS4.

Har spillet PS4 på begge, (Last of Us og Second son) For mig at se er der absolut ingen forskel i inputlag, (ikke noget jeg har lagt mærke til) Så det må være absolut minimalt hvis det er.

Kan også bedre lide at spille på 85X, synes billedet er skarpere, efter nogle indstillinger. Men begge skærme er rigtigt gode, du vil ikke gå helt galt i byen med nogle af dem. Og synes man for rigtig meget value for the money, i W6

Håber det kan bruges lidt.
Af smolinsk
OKak tak:) men så er det jeg tænker at når det tv, et SONY 65X8505B er input lag 40ms så ikke målt i forhold til pc som har kørt et spil i 4K, fordi der er jo ikke ps4 eller xbox one spil i 4K, hvis i kan følge mig her?

Nå men hvad så med film og tv? det jo også vigtigt for mig, når nu ingenting er i 4K, får jeg så et bedre billed i opskalering til 4K eller ville et Full HD måske ikke give et bedre billed som det er lige nu da intet er i 4K, ved godt jeg spørger meget om de samme ting, vil bare gerne være sikker på om et Full HD er helt ude eller jeg skal hoppe på 4K vognen trods stort set intet er i 4K før om 4 års tid.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores inputlag-tester kan ikke udsende 4K, så det er testet med 1080p. Det er sådan en fiks lille dims, der har en lyssensor og en HDMI-udgang - og intet andet. Den sætter man udenpå skærmen og trykker på en knap på dimsen, så den måler hvor lang tid der går fra der kommer signal på skærmen. Jeg mener, de har en 4K model i støbeskeen, men det er nok ikke noget vi skyder penge efter lige pt.

Så det er altså ikke en PC vi bruger. Jeg ved, at mange andre test-sider bruger samme udstyr. Du kan kende det på, at man ofte viser et lille billede af skærmen hvori selve målingen står (i millisekunder).
Af smolinsk
Okay takker for hjælpen, tror jeg springer 4K fjernsyn over denne gang, synes ikke rigtigt det er klogt at købe et pt da intet er i 4K.