ovesan skrev:Kan vi snart få din dom
)
Beklager meget at jeg ikke er vendt tilbage - det bliver den korte version i denne omgang, I kommer til at høre mere om det i næste uge (jeg er nødt til at holde fokus på mit projektor-arrangement i weekenden):
Jeg har besøgt en bruger der ejer tv'et i 37", og efterfølgende har jeg haft lejlighed til at "lege" lidt med 42" udgaven også. Generelt var jeg en smule skuffet over tv'et, i forhold til den hype der har været over den, og i forhold til ret positive anmeldelser. Det skal dog ses i lyset af at jeg generelt er ret svær at stille tilfreds, og der er ikke nogen LCD-tv som jeg ikke er "en smule skuffet over", så lad være med at hænge mig for hurtigt... Det hjælper at fyre skarpheden helt i bund, selv om jeg gerne ville have haft lidt mere råderum hér. De-interlacing og skalering er ikke imponerende, og den analoge signalbehandling lader til at være middelmådig - den er markant bedre på de digitale inputs (eller DVB-tuneren) end på de analoge. Den vinder meget ved at blive fodret med et 1080P input, så begynder tv'et mere at komme til sin ret. Kontrasten er rimeligt god, også uden den dynamiske kontrast slået til. Synsvinklen er absolut i den bedre ende, mht. fald af kontrast og farvegengivelse ved skæve synsvinkler klarer den sig ganske fornuftigt. Farvegengivelsen før kalibrering er ikke særligt god, og der er ret dårlige justeringsmuligheder for dette i bruger-menuen. Med justering kun i bruger-menuen, blev jeg aldrig tilnærmelsesvist tilfreds, og er man begynder og ikke vil betale for en kalibrering, så vil jeg mene at man er bedre stillet med f.eks. en Sony (som har en riiimelig fornuftig billedkvalitet i "film"-indstillingen, uden at det får mig til at klappe i hænderne). I forhold til prisen, i relation til at det er et tv med 1080P opløsning, DVB-T og 1:1 mapping, så synes jeg dog resultatet er ganske rimeligt. Ikke _det_ bedste LCD på markedet, men en fin pakke samlet set, i forhold til konkurrencen.
Det interessante ved den er imidlertid at den i service-menuen har en 6-punkts RGB-justering, hvor stort set alle andre TV har maksimalt 2 justeringspunkter. Det betyder at gråskalaen kan justeres til at være _ekstremt_ god, det bedste jeg har set fra et LCD-tv. At gøre det uden måle-udstyr er til gengæld aldeles håbløst. Som nævnt i anmeldelsen her på siden, så er der ingen af forud-indstillingerne der giver en særligt god gråskala, og det betyder at service-menu kalibreringen giver en _massiv_ forbedring, selv i forhold til den bedste indstilling man kan lave i bruger-menuen. Så det pudsige er, at mens tv'et med bruger-justering er et af de tv på markedet der ligger længst fra en korrekt gråskala, så er det efter kalibrering dét LCD-tv der ligger tættest på. Hvis man kender til de dE værdier som Rasmus angiver i sine anmeldelser, så kan jeg sige at dE for gråskalaen efter kalibrering ligger på 0-1 over hele skalaen. Dette kan jeg ikke huske at have oplevet på en LCD før, normalt er det umuligt at få en korrekt farvebalance over hele skalaen, man må oftest prioritere hvor man bedst kan leve med afvigelser.
Det skal siges at der er andet i farvegengivelse end gråskala, men det er alt andet lige den mest væsentlige faktor at få på plads.
Mvh. Otto