Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Det kommer helt an på dit budget, men for under 1000kr er colormunki display helt sikkert det bedste valg, jeg vil lige som en yderlig kommentar til Rasmus anbefale at du holder dig væk fra spyder af enhver slags, de er ganske enkelt ikke precise nok.
Jeg har også brug for et værktøj som jeg kan kalibrere mine bærbare, computermonitors og TV med. Har både kigget på spyder elite+hd extension og colormunki display.

Lurede på colormunki's hjemmeside og blev i tvivl. Det er godt nok sparsomt med oplysninger om hvad colormunki display kan. De nævner på intet tidspunkt at et HDTV skulle være noget man kan kalibrere med det værktøj. De snakker om monitors hele vejen igennem.

Men er det bare fordi de har glemt det i forbifarten eller kan den medfølgende software rent faktisk klare at kalibrere et HDTV også?
Jeg har læst jeres andmeldelse og det der sprang mig i øjnene var at første skærmbillede i dumper ind i artiklen er efter "Choose display" så allerede der bliver jeg i tvivl om hvad man kan vælge af displaytyper.

I kører et testforløb igennem på en Dell monitor og nævner kort at i har monteret munki på et B & O fjernsyn men siger intet om anvendbarheden på et HDTV. Derfor er jeg i tvivl om den nu også kan bruges på et HDTV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad mener du når du skriver "HDTV" hvis det ikke blot er et TV? Den medfølgende software til en ColorMunki kan ikke bruges til at kalibrere et TV med, da den kun beder dig justere lysstyrken og kontrasten selv. RGB klarer den via ICC profiler, hvilket ikke kan bruges på et TV da de ligger på PC'en.

Du skal bruge et 3. parts program til kalibrering af TV, ligesom vi skriver i anmeldelsen. Hvis du vil kalibrere TV udelukkende med et produkt fra Xrite, så skal du op i de mere avancerede pakker, da det er softwaren der tillader dig at lave de målinger der skal til. Men lad dig ikke narre - ingen af disse gør arbejdet for dig. Du skal selv rode med alle indstillingerne manuelt på TV'et, så derfor kan du ligeså godt købe den billige version og så bruge eks. HCFR-programmet.
Aha! Så faldt ti-øren..

Med colormunki display kan man umiddelbart kun kalibrere monitors fordi den medfølgende software installeres på PC'en som er tilsluttet monitoren man ønsker at kalibrere og sensoren er så tilsluttet pc'en. En gang next next

Skal man kalibrere et TV så bruges kun colormunki sensoren fra pakken og man installerer HCFR-programmet på en vilkårlig pc som man slæber hen foran TV'et og begynder at indstille manuelt på TV'et udfra de målinger HCFR programmet foretager via sensoren.

Jeg er helt ny på det her område men jeg tror jeg forstår pointen. Sensoren + HCFR erstatter i virkelighenden en kalibrerings-DVD + egne øje.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Korrekt. Sensoren skal dog stadig installeres på en PC, da HCFR ikke pr. default har driver til den. Den lukrerer på den driver der følger med ColorMunki.

Dertil så skal man være OBS på, at driveren kun tillader at ét program kommunikerer med sensoren af gangen, så man skal først installere softwaren til ColorMunki, så man får driveren ind, og så sørge for at lukke alle de processer som denne software gerne vil åbne efterfølgende. Det er måske lidt for teknisk på nuværede stadie af diskussionen.