Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af macbane
Hej Alle :)

Jeg har brug for lidt hjælp her.

Jeg bor i en 3 værelses lejlighed på 82 m2. Jeg har igennem de sidste par år modtaget en elregning(årligt) på mellem 12-14000. Jeg har kæmpet med at finde ud af hvor problemet ligger og har fået udelukket at der ikke er nogen der tapper min strøm, eller der er fejl mm.

Jeg har fået det udelukket,så der er 2 muligheder tilbage. Min gulvvarme på mit badeværelse(elektrisk 4 m2) eller mit 51" Samsung c serie fra 2011. Jeg kan se at det ligger i en dårlig kategori i forhold til forbrug. Jeg må være ærlig at indrømme at tv'et sagtens kan kører fra 10 om morgnen til kl 24 om aftenen i weekenderne og fra kl 18-24 i hverdagene.

Kan mit tv forbrug godt koste mig mellem 4-6000 om året fordi det er et stort og dyrt plasma tv?

Og i så fald vil det så hjælpe at skifte det til et A++ LED 55" ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det kan ikke lade sig gøre - selv med 10 timer pr. dag. Lad os antage, at TV'et bruger 200 W og at du bruger det 10 timer om dagen i 365 dage. Det vil blive til 730 kWh på et år. kWh-prisen svinger lidt, men lad os antage, at den er 2,50 kr/kWh, så vil du få en regning på 1825 kr. for dit TV.

Du kan få et spar-o-meter for godt 500 kr. som du kan tage med rundt til dine enheder og teste forbruget:
http://www.shopnord.dk/group.asp?group=88

Det er den vi bruger til at måle forbruget på TV med.
Brugeravatar
Af MigSelv
Med dit anslåede tv brug, vil mit bedste gæt være på, at det koster i omegnen af 1500-2000 kr. om året.
Din gulvvarme kan sagtens bruge mere, eller måske en defekt elmåler ( du skriver dog ingen fejl ), men er målerens nøjagtighed blevet tjekket.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis det er Samsung C7705 tv'et, så trækker det imellem 210-260 W afhængigt af indstillingerne. Det var det jeg målte det til i sin tid: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1283773686

Men som Torben demonstrerer, så kan tv'et alene ikke forklare dit høje forbrug.

Elvarme er dyrt, så mon ikke du finder noget af forklaringen der?

Har du i øvrigt tv-signalet direkte i boksen? Jeg sidder netop nu og laver en opgørelse over strømforbrug på tv-bokse. YouSee-boksen kommer f.eks. over 400 kroner om året blot hvis den står i standby 24/7. Det kan naturligvis heller ikke forklare dit forbrug, men hvis du har mange enheder i hjemmet, der er produceret før EU indførte standby-kravet, så bidrager de jo alle sammen til den høje regning.

Jeg vil også anbefale, at du anskaffer dig et Spar-o-meter.
Af Supergris
Nej.
Dit tv vil jeg skyde til bruger i omegnen af 200 watt, som ved 14 timers brug dagligt vil koste ca. en femmer, så det er rundt regnet 2000 kr. årligt...
Af macbane
Tak for alle svar. :)

Jeg har fundet ud af at mit tv ligger på ca 250 w.

Jeg har haft min svoger som er elektriker ude og gennemgå lejligheden og el installationerne mm. Han kom med nogle interessante inputs. Umiddelbart så er det ikke umuligt vi har haft så højt forbrug, men det der irritere mig mest er at seas på ingen måde yder hjælp eller assistance, eller for den sags skyld kan dokumentere forbruget.
Af Non-Desperado
Gammelt køleskab og/eller fryser?
En kraftig gaming-PC?
De kan sgu suge noget strøm.

Men det er sgu noget af et strømforbrug.

Vi er to voksne, og vi lå tidligere på 3,4-3,5 kWh/år, men efter vi gik fra A-mærkede hvidevarer til A+++, så faldt forbruget til 2,7 kWh/år.
Af flatnesdam
Non-Desperado skrev:Gammelt køleskab og/eller fryser?
En kraftig gaming-PC?

Vi er to voksne, og vi lå tidligere på 3,4-3,5 kWh/år, men efter vi gik fra A-mærkede hvidevarer til A+++, så faldt forbruget til 2,7 kWh/år.
Så har du sparet 1,50 kr./år ;)
Jeg gætter på at elvarmen står for mindst halvdelen af dit forbrug. Hvis du ikke kan måle forbruget direkte så sluk for elvarmen og aflæs din elmåler dagligt. Tænd så for varmen igen og se forskellen.
Af ShooterDK
flatnesdam skrev:
Non-Desperado skrev:Gammelt køleskab og/eller fryser?
En kraftig gaming-PC?

Så har du sparet 1,50 kr./år ;)
Jeres forbrug pr. år er så ca. mit pr. 1 - 2 dage. :)
Af BrianH
De kommer, den dag dit forbrug bliver unaturligt lavt :)

macbane skrev:Tak for alle svar. :)

Jeg har fundet ud af at mit tv ligger på ca 250 w.

Jeg har haft min svoger som er elektriker ude og gennemgå lejligheden og el installationerne mm. Han kom med nogle interessante inputs. Umiddelbart så er det ikke umuligt vi har haft så højt forbrug, men det der irritere mig mest er at seas på ingen måde yder hjælp eller assistance, eller for den sags skyld kan dokumentere forbruget.