Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AskeSylvester
Hej Flatpanels!

Jeg står med et spørgsmål, som kan håber I kan hjælpe mig med! :)

Ser I, jeg har netop fået mit LG 47LB610V hjem efter mange lange og nøje overvejer om, hvilket TV jeg skulle ende på. Det blev så dette LG.
TV'ets funktioner kan jeg ikke klage over - det har alt. Dog er skærmen liiiige lille nok.

Jeg valgte dette LG baseret et råd om, at et 100Hz panel næsten er et must, hvis man en gang i mellem spiller PlayStation og man nyder en god actionfilm nu og da uden at billedet hakker.

Er dette sandt? Eller kan jeg nøjes med 50Hz?

Hvis jeg kan nøjes med 50Hz, bliver 47"'eren nemlig byttet ud med, hvad der gerne skulle være en 50" til omtrent samme pris (max 5500 - hårdt optjente penge for en studerende...)

Har allerede kigget på endnu et LG - er vild med deres design og brugerflade - 50LB580V.
Er der forresten nogen, der har erfaring med det? Kan ikke finde nogle fornuftige anmeldelser på nettet..!

Har i muligvis ellers forslag til lignende alternativer? :)

Hilsen Aske
Af dk9000
Heysa.

Tillykke med dit nye tv, dog er du blevet stukket en AND!

Alle paneler køre med 50hz signal nogle køre 60hz. Alt hvad du ellers ser er "fine" teknikker som gør at billedet bevæger sig mere blødt. Vil du spille ps3/4 eller en anden konsol på tvet så vil den OGSÅ kun spytte 50 eller 60hz ind i tvet. tvet vil derefter lave det om med en mulig forsinkelse.

Håber dette er svar nok.
Af Bent odense
="FlatpanelsDK"skrev:
100 Hz
100 Hz begrebet kan genkendes fra de nu aldrende kasse-Tv (CRT teknologien), og er dukket op igen i forbindelse med fladskærms-Tv.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå at 100 Hz på et LCD TV og på et plasma TV ikke er det samme. Godt nok angiver begrebet stadig at skærmen opdateres ved 100 Hz, men effekten er meget forskellig fra den ene teknologi til den anden. På et plasma TV genereres billedet af gasceller der eksiterer fosforlaget i hver celle så der udsendes lys. Disse lyskvant er forholdsvis korte og for at sørge for at du, som bruger, ikke opdager at billedet reelt er sort en del af tiden, kan man øge frekvensen af disse lyskvanter, så billedet bliver mere roligt - fuldstændigt som man gjorde med 100 Hz teknologi på CRT TV i sin tid. Dvs. på plasma TV bruges teknologien til at forhindre flimren.

Formålet med 100 Hz på et LCD TV er dels at sænke slør og gøre billedet mere flydende, dels at skabe en større detaljegrad i bevægende scener.

Ligesom med Full HD og høj kontrast, er 100 Hz på et LCD TV dog ikke blot positivt, det kommer igen meget an på, hvem producenten er og hvordan teknologien er integreret i Tv'et. På mange LCD skærme arbejder 100 Hz teknologien imod selve hensigten, og giver godt nok en forbedring på visse punkter, men introducerer samtidig den negative effekt, at billedet synes kunstigt og bevægelse unaturligt.

100 Hz på et LCD TV kan dog være en positiv ting, hvis den er konstrueret korrekt, men man bør ikke specifikt fokusere på 100 Hz, da det ofte har negative effekter for billedet.
100 Hz bør i øvrigt kun anvendes på Tv signaler og DVD og ikke HD signaler fra f.eks. en Blu-Ray
Af Bent odense
[quote]AskeSylvester skrev:
Jeg valgte dette LG baseret et råd om, at et 100Hz panel næsten er et must, hvis man en gang i mellem spiller PlayStation og man nyder en god actionfilm nu og da uden at billedet hakker
Du skal ikke bruge 100hz når der skal spilles playstation da CMR skal slås fra.
Af AskeSylvester
Okay, jeg hører, hvad I siger, og kan hurtigt se, jeg er blevet vejledt forkert! Tusind tak for feedback! :-)

Men vil det så sige, at 100Hz eller 50Hz eller 200Hz paneler som sådan ikke har særlig stor indflydelse på, om billedet hakker? Hvad skal man så kigge efter??

Og kan jeg så roligt udskifte til en lidt større skærm og samtidig bibeholde en hakke-fri filmoplevelse, hvis den eneste forskel da er 100Hz panel mod 50Hz? :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
AskeSylvester skrev:Og kan jeg så roligt udskifte til en lidt større skærm og samtidig bibeholde en hakke-fri filmoplevelse, hvis den eneste forskel da er 100Hz panel mod 50Hz? :-)
Film optages jo i 24 Hz, tv-udsendelser typisk i 30 Hz. Så om dit tv hakker afhænger mere af andre faktorer - f.eks. at tv'et ikke kan gengive signalerne rigtigt og f.eks. skal omdanne 24 Hz til 60 Hz før det vises. De to tal går jo ikke op i hinanden, så det giver typisk give hak.

Lige nu kan man kun fuldstændig undgå hakkende billeder ved f.eks. panoreringer ved enten at lade tv'et udregne kunstige billeder og indsætte dem i billedstrømmen (ulempen er, at det får video til at se ret underligt og kunstigt ud) eller også må tv-skaberne og filmskaberne begynde at optage i højere frekvens, men at dømme ud fra Hobbitten - som var første film i 48 Hz - så er det ikke noget man bare lige gør over natten :)

Som Bent siger, så er Sony W8 og W6 nogle af de bedste til spilkonsolbrug lige nu, da de har lavest input lag og derudover fin billekvalitet. Se eventuelt også vores anbefalingsliste her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Af AskeSylvester
Sikke et vidunderligt brugermiljø, der er herinde. Igen, tak for svarende!

Mht. Sonys W6 og W8 serier, så er det nogle gode flimmerkasser, man får pengene, det er rigtigt. Jeg har tit savlet over min svigerfars 55"..!

Desværre koster 50"''eren i W8-serien lidt mere, end hvad mit studenterbudget rækker til.. :-D

Umiddelbart er mit valg 50LB580V. Det ser ud til, at man får meget for pengene! Har jeg ret i det?

Hilsen Aske
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja okay, og W6 findes jo kun i 48" og eller 60", men det hjælper jo ikke meget, når du gerne vil et lille skridt op fra 47" :)

50LB580V er ikke et dårlig bud til omkring 4500. Vær blot opmærksom på, at selve Smart TV delen er baseret på LG's gamle platform, som reelt er ved at blive udfaset nu til fordel for den nye webOS. Og så har LG's LCD-skærme svag gengivelse af sort, noget man dog primært ser i de mørke aftentimer - ikke i løbet af dagen.

Hvis du vil have en skærm til samme pris men med bedre sortniveau, så synes jeg altså ikke Sharps 50" 50LE651 er helt dum. På funktionalitetssiden er den dog ikke at sammeligne med LG's tv. Pris her: http://www.pricerunner.dk/pl/2-2890522/ ... ign-Priser
Af AskeSylvester
Okay. Jeg bliver klogere og klogere!

Sharp har jeg kigget på allerede. Det var også en modkandidat til LG'et, og nu du siger det med sortniveauet, skal den da lige overvejes en ekstra gang!

Jeg regner ikke med, at Smart TV platformen bliver opgraderet i en mulig opdatering i fremtiden så..?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
AskeSylvester skrev:Jeg regner ikke med, at Smart TV platformen bliver opgraderet i en mulig opdatering i fremtiden så..?
Nope, LG fokuserer på webOS herfra og Sharp hopper på Android TV fra næste år. De gamle platforme er reelt døde og får nok ikke mange opdateringer, ud over de strengt nødvendige.
Af AskeSylvester
Jeg tror, lykken smiler til mig, venner. Elgiganten får 50W805b på tilbud til 4999 næste uge! Man har lov til at være heldig, og jeg kører en tur i Elgiganten på mandag.

Men tak skal I have for jeres fornemme svar!
Af AskeSylvester
Nu hvor W8'eren er i snak.. Kommer der, eller har det muligvis allerede været, en opdatering af deres Smart TV del, hvor Viaplay + andre streamingstjenester er inkluderet? :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Vi har en lille guide til hvilke apps der er på de forskellige platforme her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1311841679

Hvis vi også lige skal vende Sony ift. Smart TV platforme, så bemærk, at de fra næste år også springer på Android TV.

Hvis du vil have en løsning giver en del bedre "Smart TV" oplevelse så kan jeg anbefale Apple TV eller en af spilkonsollerne. Chromecast er heller ikke dum, men stadig meget begrænset.