Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal have en fladskærm til at se fodbold på (over Viaplay)- til under 6.000 og ca 46-50"
Jeg havde læst en del om TV' i den kategori og havde faktisk besluttet mig for Sony 50" LED-TV KDL-50W805BBN til 5.799kr i Elgiganten.
Så var jeg i Elgiganten i Gentofte i dag og var da meget overrasket over det billede jeg så- TV'et kørte med sammen demo-film som alle de andre fladskærme men var klart det tv der "hakkede" mest i billedet- det var faktisk så slemt at jeg ikke gad se noget som helst på det- da slet ikke sport.
Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om TV'et? jeg syntes jo at det jeg så i butikken var meget langt fra det jeg havde læst i test bla herinde-
Den letter ugidelige (det kan man godt kalde ham uden at fornærme nogen) sælger, sagde at han bare troede at det SONY tv var dårligt....selvfølgelig kunne der være noget med deres kabler... men han troede nu bare at det TV hakkede sådan og at han ikke havde noget i samme prisklasse han kunne anbefale... så der var ikke meget hjælp at hente-
Nogen der har en kommentar til billedet (om det hakker) eller vil anbefale et andet TV?
Når man læser diskussioner herinde kan man nemt få det indtryk, at intet TV hakker. Eller rettere, at billedbehandling og panelhastigheder ligegyldige.

Nævner nogen så den famøse Elgigant-demo er svaret: "ja, hvis man kan leve med soap-opera-effekten".

Jeg vil tillade mig at være uenig. Efter min mening er et godt panel (læs: høj hastighed) og en god motion interpolation klart at foretrække når man skal se sport. Selv i de gode gamle CRT-dage hvor der ikke var nogen 50Hz->60Hz problematik foretrak jeg at se sport på et 100Hz TV med interpolation.

Mht. 50W8x5B:

- 50W805B ( Bilka, Elgiganten): 400Hz MotionFlow

- 50W815B (Expert): 600Hz MotionFlow

- 50W828B/50W829B (Fona): 800Hz MotionFlow

Så 50W805B ER den "ringeste" i 2014 50W8-serien hvad angår denne parameter og prisen er derefter. Kun 50W82xB (Fona) har et ægte 200Hz panel mens de to små brødre har et 100Hz panel.

Det være sagt, så burde 50W805B ikke hakke. Ved normal brug, inkl. sport, er det vanskeligt at se forskel på 100Hz og 200Hz. Et 200Hz-panel har måske større betydning ved 3D.

Se "Motion"-afsnittet for 50W829B her:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl50w82 ... 023650.htm

Jeg vil anbefale, at du kigger på både W805 og W828 og beder om lov til at sætte MotionFlow til "Standard" og/eller "Clear" i begge tilfælde/forretninger for at få en ide om, hvordan det vil se ud når du skal se sport.

Jeg har selv et 46W905A (2013-model, 800Hz MotionFlow) og jeg har stort set altid interpolation slået til fordi selv almindelige TV-udsendelser nutildags er befængte med hurtige kamerabevægelser over det hele. Jeg har selvfølgelig også en dertil indrettet film-profil med knapt så aggressive indstillinger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der hvor jeg mener systemerne kan give mening er hvis det giver scanning backlight i en eller anden form. På Sony skal det eks ske ved at aktivere Motionflow. Selv foretrækker jeg det på en af de milde serrings såsom Clear, da det ikke giver ret tydelige artefakter i billedet, men til gengæld forbedrer opløsningen ved bevægelse ganske betragteligt. Der er ingen soap-opera effekt i disse milde versioner.
Af JokoDK
Det er bare ærgerligt at Motionflow: clear giver et meget mørkt billede, som jeg ikke rigtig kan få justeret lyst syntes jeg, da jeg allerede har baggrundslys på max og konstrast på 90. Er der nogen som har en ide til hvordan man få et lysere billede når man har motionflow sat til clear/tydelig?
MortenHansen100 skrev:Hmm, ja det ser jo ud til at mine anelser om sælgeren i Elgiganten holdt stik- og at det er et ok TV...
Nu har Elgiganten et Panasonic 47" 3D SMART LED-TV TX47AS650 til 4999 i denne uge-

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... #tab-specs

Hvordan er et det i forhold til sony's 50W805BBN?
Nu har jeg ikke selv set pana as 650, men ved at nogle på dette forum foretrækker as600 eller as640 ift. den du linker til.

Noget af det der tales om skyldes at 650 har et ips panel, ips paneler har gode betragtningsvinkler, men generelt et lidt dårligere billede, noget med kontrastforhold.

Ift til sony'en ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige, det må være op til dig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JokoDK skrev:Det er bare ærgerligt at Motionflow: clear giver et meget mørkt billede, som jeg ikke rigtig kan få justeret lyst syntes jeg, da jeg allerede har baggrundslys på max og konstrast på 90. Er der nogen som har en ide til hvordan man få et lysere billede når man har motionflow sat til clear/tydelig?
Nu sidder jeg jo med X9005'eren her, så den har ikke dette problem. Det er først på "Pulse" at den bliver for mørk (og for flimrende). Du kan evt. prøve at slå den dynamiske kontrast helt fra hvis det lader sig gøre - det hæver lysstyrken lidt.
Af Globulus
Torben Rasmussen skrev:
JokoDK skrev:Det er bare ærgerligt at Motionflow: clear giver et meget mørkt billede, som jeg ikke rigtig kan få justeret lyst syntes jeg, da jeg allerede har baggrundslys på max og konstrast på 90. Er der nogen som har en ide til hvordan man få et lysere billede når man har motionflow sat til clear/tydelig?
Nu sidder jeg jo med X9005'eren her, så den har ikke dette problem. Det er først på "Pulse" at den bliver for mørk (og for flimrende). Du kan evt. prøve at slå den dynamiske kontrast helt fra hvis det lader sig gøre - det hæver lysstyrken lidt.
Og slå lyssensoren fra mens man er i gang.

Jeg optimerer mit billede ud fra min mest almindelige aftenbelysning og så må jeg bare acceptere en mindre (relativ) lysstyrke i forhold til omgivelserne hvis stuen en sjælden gang imellem er badet i lys.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg var ikke sikker på om 800-modellen havde lyssensor, så den sprang jeg over. Den er vist slået fra pr. default på film-profilen, er den ikke?
Af Globulus
Torben Rasmussen skrev:Jeg var ikke sikker på om 800-modellen havde lyssensor, så den sprang jeg over. Den er vist slået fra pr. default på film-profilen, er den ikke?
Jo, 800-serien har en lyssensor. Det er jo ikke noget skrabet TV blot fordi der ikke står W9 eller X9 i modelnavnet.

Jeg mener, at indstillingen er global og ikke per profil. Jeg slog øko-indstillingerne fra som noget af det første da jeg fik min W9'er og har ikke tænkt på den siden.
Af red_martians
Det kan du som sådan ikke. Fjernsynet tilføre et sort billede i ny og næ, og det sorte billede lukker af for lyset, så du får et mørkere billede. Jo mere agressiv instillingen er (clear+ og impulse) jo flere sorte billeder tilføres der, og jo mørkere billede får du. Hvis skærmen skal kunne give mere lys, vil det kræve en emre avanceret lysstyrring.

W955 har et betydeligt mere sofistikeret lysstyring, så de kan tvinge lysstyrken noget op. Dens impuls står lysmæssigt som clear på en w828, og så er der slet ingen artifacts. Clear er 95% så klar som off. Så hvis du er faldet for clear/clear+/impulse indstillingerne ville w955 have været et betydeligt bedre valg. 828 står klart bedst med off eller til nød clear.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, den mest optimale ville have været impulse, men i min mening tilføjer den så meget flicker, at det er uudholdeligt at se på til dagligt. Det er dog i høj grad individuelt hvor sensitiv man er på dét punkt.