Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grandahl
Er der nogen forbehold man skal være opmærksom på når man køber en ekstern harddisc til at optage på til sit tv. Er der nogen mærker man skal gå uden om? Nogen der er særlig gode, evt små og fikse til at have bagpå tvét? De har vel alle efterhånden usb 3.0

Måske man bare skal finde den billigste man kommer om ved?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Den vi bruger til test her på siden var bare den billigste og bedste vi fandt. Vist en Transcend. Den virker fint med alle de mærker vi har testet.

Den trækker også strøm direkte fra USB-stikket.
Brugeravatar
Af Sonny Haar
Jeg vil lige sikre mig at jeg forstår dit spørgsmål.
  1. Har du brug for en harddisk du slutter til TV'et via USB - for så at kunne bruge den til at optage TV programmer.
  2. Eller har du brug for en harddisk hvor du kan kopiere film (eks fra DVD'er) over på - som du så skulle kunne "afspille" på TV'et?
Hvis det er 1) betyder det ikke det store. Vær dog opmærksom på at nogle eksterne harddiske skal også ha' ekstern strøm. Andre trækker strømmen gennem USB stikket. Mit TV leverede ikke nok strøm gennem USB stikket - så jeg var nødsaget til at købe en ekstern USB hub som så leverede strøm nok.

Hvis du håber på 2) er jeg bange for det ikke kan lade sig gøre på denne måde. Her vil jeg tro du skal ind på noget medieserver(PC/bærbar) og noget DLNA

...med mindre jeg har misforstået noget.
Af Grandahl
Det var din mulighed nr. 1 der er i spil. Tak for input omkring strøm, jeg forstår det sådan at det er dit tv der ikke kan levere strømmen, og problemet ligger der.
Men godt du siger det, så jeg vil være opmærksom på at finde en HD hvor strøm går via USB stikket. :)
Af Globulus
De fleste 2.5" diske kan klare sig med et enkelt USB-stik til at levere strømmen. Det burde ikke være et problem med et TV men kan være et problem, hvis man tilslutter den en bærbar.

Hvis det er en USB 2.0 disk vil der ofte medfølge et kabel med to USB-stik i den ene ende - det ene til data+strøm og det andet for at supplere strøm. Dette er ikke nødvendigt med en USB 3.0 disk da USB 3.0 standarden fordrer et andet strømniveau.

En 2.5" disk med USB 3.0 (og USB 2.0 for den sags skyld) vil - i modsætning til en 3.5" disk - ofte inkludere et *meget* kort kabel som ikke gør det muligt at placere disken på en hylde under TV'et - med mindre man finder et længere kabel. Et almindeligt mini-USB (2.0) kabel passer ikke til en USB 3.0 disk.

USB 3.0-stikket (den side, der tilsluttes disken) er en smule spinkelt. Specielt Toshiba Stor.E Basics har ry for at have en dårlig forbindelse.

TV'et vil som regel kun have USB 2.0 så man får ikke højere hastighed ved at tilslutte en USB 3.0 disk. Det er heller ikke nødvendigt.

Jeg bruger selv en gammel 2.5" Western Digital Elements disk på 250GB til mit Sony W905 TV. Den får strøm via et enkelt, langt kabel og det kører fint. Eneste ulempe er, at drevet ikke just er lydløst (en "tør, skurrende lyd", hvis det giver en ide). Den bliver snart sendt på pension.

P.t. køber jeg dem der hedder Western Digital My Passport Ultra (1TB) når jeg skal have nye diske til backup osv. Lavt støjniveau og strømforbrug. De er jævnligt (måske een uge per måned) på tilbud til 499,- for 1TB hos Elgiganten (normalpris 699,-), hvilket ikke fås billigere online. Skal man have den laveste pris per GB indenfor den samme model skal man op i 2TB som fås til lidt over 800 kr. online.

WD My Passport Ultra har en producentgaranti på 3 år. Der findes også andre modeller indenfor andre mærker, hvor man får 3 års producentgaranti. Personligt køber jeg kun eksterne diske, hvor producenten tør give denne garanti. Står der 2 år (eller mindre) eller slet ingenting bliver den pænt sat tilbage på hylden.

Men som Rasmus L skriver: Køber du den billigste du kan finde kommer du næppe til at mærke nogen forskel. Til TV-brug kan det nok være hip som hap, hvad man vælger.

Min stemme går dog stadig til 1TB WD My Passport Ultra hvis/når Elgiganten måtte have den på tilbud til 499,- igen.
Af Supergris
Jeg tror du misforstår noget. Hvis du vil være HELT sikker på, at det virker, skal du netop IKKE købe en HD, hvor strømmen kommer via USB (2,5 "), men én med en ekstern strømforsyning (3,5").
Dog leverer langt de fleste tv i dag nok strøm gennem USB.
Ofte vil der være en port, der er markeret, som leverer mere strøm end de andre, og det er så denne, du skal vælge.
Du kan roligt købe en 2,5 ", da disse er væsentligt mindre og ikke kræver ekstern strømforsyning.
Hvis du, mod forventning, oplever problemer, kan den altid bruges til et andet formål, da man aldrig kan få plads nok, eller byttes til en anden.

Disse to er gode bud, alt efter hvor meget plads, du vil have:

http://www.edbpriser.dk/harddisk/verbat ... 80594.aspx

http://www.edbpriser.dk/harddisk/toshib ... 59466.aspx

Til Sonny Haar: Hvorfor kommer du ind på at kopiere film over på en HD og afspille dem, og hvorfor tror du ikke, at det kan lade sig gøre???

Som Globulus, er jeg også fan af Western Digitals serie, men har næsten ejet alle de mærker, der er på markedet, og i dag oplever jeg ikke den store forskel.
De fleste er blevet rigtig gode til at være næsten lydløse, og i forbindelse med et tv, er hastigheden ikke noget der betyder noget.
USB 2 er rigeligt, men du skal selvfølgelig vælge en med USB 3, da det er den nye standard og prisen ikke er dyrere!
Brugeravatar
Af Sonny Haar
Supergris skrev:Til Sonny Haar: Hvorfor kommer du ind på at kopiere film over på en HD og afspille dem,...
Alt efter hvordan man (jeg) læser OP, kan det forstås på begge måder - og fordi der lige har været en anden tråd omhandlende case 2. (som jeg troede Grandahl var blevet inspireret af)
Supergris skrev:... og hvorfor tror du ikke, at det kan lade sig gøre???
Umiddelbart grundet noget kopi sikkerhad - HDCP eller noget. Sekundært "en masse bøvl" med filformater, kan TVet transcode osv.
...men det kan godt være det er blevet meget lettere siden sidst jeg kiggede på sagerne.
Grandahl skrev:jeg forstår det sådan at det er dit tv der ikke kan levere strømmen, og problemet ligger der.
Korrekt. Mit TV er også ved at ha' et par år på bagen, så det er muligvis ikke noget problem længere. Jeg måtte bare konkludere at der ikke kom nok "juice" ud af USB stikket til at HDD virkede. (Og jeg havde ikke et "dobbelt USB stik" - som muligvist også kunne ha' fikset mit problem)
Af Supergris
Ja, man må følge med udviklingen. Den går stærkt!!!
Af Grandahl
Super med alle de gode input, tusind tak for det, så blev man dejligt klogere på området. En HD på 1 TB til godt 400kr er da fint synes jeg. Havde ellers i mit stille sind tænkt at 500 GB var alt rigeligt, det er det måske osse, men pris mæssigt ser det ikke ud til at der er den store forskel :)