Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Jeg har søgt lidt rundt i forummet og jeg syntes ikke det bliver nævnt så nu bringer jeg det op :)

Jeg skal have nyt TV (i mellemprisklassen), og jeg har altid været tro overfor Panasonic plasma hvilket desværre ikke er muligt længere, så nu søger jeg nye horisonter: LED!

Og jeg er da næsten sikker på det skal være Sony's W8 enten 50 eller 55 tommer, da det får gode anmeldelser.

Noget af det jeg frygter mest er at jeg får et TV som giver den der "hjemme-video"/ "soap-opera" effekt som jeg ikke kan fordrage, og som jeg ikke oplever på plasma. Jeg har læst mig frem til at på Sony tv'et er MotionFlow det, som kan skyldes denne trælse effekt, så jeg tænker umiddelbart at man bare slå MotionFlow fra og så er man over det problem (ligesom det bliver nævnt i anmeldelse her på siden :) )
MEN på Flatpanels anmeldelse der har de sat MotionFlow til "True Cinema", hvilket vel strider imod det I/de skriver inden med at man skal undgå de tegneserie-lignende billeder?

Og inde på denne hjemmeside http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl50w82 ... 023650.htm , der snakker de lidt om de forskellige indstillinger ved Motionflow, og der skriver de noget med at ved "off" og "True Cinema" der er opløsningen kun 300? Betyder det at TV'et kun kan køre med en opløsning på 300 i disse indstillinger frem for 1080p?

Så mine spørgsmål er:

1) Vil de forskellige indstillinger under Motionflow give mere eller mindre grad af "soap-opera" effekt? Hvis ja, hvad syntes I giver det bedste billede?
2) Vil opløsningen TV'et viser være 300 ved at slå MotionFlow fra? Hvis dette er sand er det da katastrofalt! (tror jeg)
3) Er det ikke stort set ligemeget om man har et TV'et med MotionFlow 400Hz eller 800Hz? Øjet kan vel ikke se forskel?

Håber meget I vil hjælpe mig med at besvare mine spørgsmål :)

Hilsen Jonathan
Af JokoDK
BUMP

Er der ingen som kan hjælpe mig med hvad det betyder at "motion resolution" er på 300 når motionflow er sat til "off"??
Jeg prøvede at google din motion resolution ting.
Og det ser ud som om at mens både plasma og lcd tv kan opnå 1080 som statisk resolution så kan ingen opnå dette tal ved bevægelses resolution. O_O

De bedste plasma opnår 880 mens lcd paneler lunter laaangt bagefter med fra 300-650 resolution.
Så det at dit Sony lcd skulle kunne komme op på 1080 i motion resolution er garanteret en af de sædvanlige reklameløgne. :D

Check denne tv liste ud.
http://www.avsforum.com/forum/167-plasm ... ution.html
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Motion resolution kan testes subjektivt med et testmønster, som består af en lang række mønstre med forskellig densitet af linjer. Billedet rulles hen over skærmen og så skal man vurdere hvor tæt linjerne kan være før de ikke længere opfattes som linjer, men begynder af flyde sammen. 1080-linjers opløsning er linjer separeret af kun én pixelbredde og det kan næsten ikke lade sig gøre at vise så fint et mønster når billedet bevæger sig.
Cinema-funktionen har reelt kun til formål at auto-detecte 24hz-signaler.
Der skal den stå som minimum. Motion-flow i traditionel forstand er slået fra.
Flydende og standard er motionflow i traditionel forstand med ekstra indførte kunstige billeder. Den ene værre end den anden.
Impulse i motionflow er dog anderledes. Her bliver der ikke tilført nogen ekstra billeder andet end i form af sorte billeder. Samtidig ruller billedet for at undgå flimmer. Billedet står knivskarpt selv ved kraftig bevægelse, men billedet er lidt mørkt på w955, og meget mørkt på W828.
Dette løses ved at bruge "klar" eller "klar plus" i motionflow. Begge teknikker tilfører en lille portion af traditionel motion til impulsesystemmet, der så kan lukke lidt mere lys igennem panelet. Clear mere end clear-plus.
Det kan være lidt nyttigt at lege med clear på w828 eller impulse/clear på W955. Noget gør det altså.
Senest rettet af red_martians 11 aug 2014, 22:16, rettet i alt 1 gang.
Af JokoDK
Tak alle for svar.

Torben: Nu hvor du skriver det er subjektivt, vil det så sige at motion resolution mere eller mindre ikke er en vigtig faktor i bedømmelsen af et TV's kvalitet?