Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
Jeg er sikker på der er så mange computereksperter i det her forum, så er der nogen der kan sige mig om der er mærkbar forskel på ydelsen/hastigheden af programmer der køres i en browser, afhængig af om det køres fra en ny eller gammel pc?

Helt konkret er det er pladsreservations system, hvor vi har diskuteret om der er noget at vinde med nye pc'er, når det hele kører på en webserver og åbnes i Firefox.
Brugeravatar
Af hans123
Når du snakker gammel, hvad er så det ?

en gammel XP/ Vista med 5-6 år på bagen ?

eller en nyere med i3 - i7 cpu

Når du er i en browser med en ok pc af ældre dato kontra ny syntes jeg ikke der er det helt store at vinde.
Af BrianH
hans123 skrev:Når du snakker gammel, hvad er så det ?

en gammel XP/ Vista med 5-6 år på bagen ?

eller en nyere med i3 - i7 cpu

Når du er i en browser med en ok pc af ældre dato kontra ny syntes jeg ikke der er det helt store at vinde.
Det er en pc med 2 GHz Intel dual core og 2 GB RAM. Sikkert 5 år gammel med Win. XP.

Jeg holder på man ikke vil vinde noget ved at skifte dem ud, mens en kolega (med en it-uddannelse fra 70'erne han praler af, men aldrig har brugt) snakker om "bussen" er langsom og det hele vil køre meget hurtigere med nye pc'er.

Det eneste (tror jeg) pc'en laver er at sende lidt data om tid og sted jeg vil reservere, og så må det vel være webserveren og databasen der afgør, hvor hurtigt det bliver gemt osv...

Men jeg er ikke ekspert, så det er svært at argumentere :)
Af Nybegynderen
Jeg har på nuværende tidspunkt en Toshiba satellite 5000, magen til den på billedet her- http://drp.su/drivers/notebooks/images/ ... 0P305D.gif

Den er over 6 år gammel nu og den har 4 gb ram, intel dual core 2,0 ghz, 250 gb harddisk og radeon 3400 hd grafikkort. Den køre stadig super fint, det eneste ved sådan en ældre pc er, at den begynder stille og rolig at blive en smule sløv. Det indre hardware bliver slidt og blæserne begynder at have set bedre dage, selvom den bliver rengjort. Min blev dengang købt med vista, hvilket var noget lort, så windows 7 fra kort efter jeg fik den og ind til nu.

Men vil da mene, at hvis der er en besparelse at gøre, ved at købe ny pc, set på at det vil kunne levere en hurtigere performence, samtidig med at den vil have et lavere strømforbrug, hvis det nu er den står meget tændt/ bliver brugt meget og samtidig bruger et bedre og mere optimalt styresystem, så som i mit tilfælde windows 7 frem for vista, så vil det da være en god til at opdragere, men ellers er det endnu ikke behøvet.
Brugeravatar
Af RockMedØerne
I det nævnte tilfælde vil der ganske givet være tale om et simpelt database opslag, hvor det ikke vil afhænge så meget af den lokale klient/Pc's hastighed, eller hvor vidt den er ny eller gammel og ej heller hvilken bus der anvendes på motherboardet mellem Cpu, ram, grafikkort osv. - den største "flaskehals" vil ganske givet være internet hastigheden og forbindelsen til serveren, som forespørgslen henvender sig til :) Nyere Pc'er, Cpu'er og styresystemer er godt nok optimeret til internettet, men er mest i forhold til komplicerede operationer og knapt så meget til simple database opslag :) Konklusionen må være at en nyere Pc, ikke vil gøre det nævneværdigt hurtigere end en gammel Pc :) Jeg ville ikke ofre mine surt tjente grunker på en hurtigere service i den forbindelse ialtfald O_O