Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af anrs
Hej.

Mine forældre har netop købt nyt TV til stuen og ville derfor have deres gamle TV op på et af værelserne (det er dette TV som har problemer, det nye virker perfekt). Efter en endt kanalsøgning finder den samtlige kanaler som er tilgængelige i deres pakke, men det er kun DR1 og TV2 som virker digitalt. De resterende kanaler viser sort skærm og ingen lyd. De fleste kanaler virker analogt, men billedet er sku lidt træls at se på, især når man ved at de også kan modtages digitalt.

Lidt oplysninger:

Model: Samsung UE32C5105QW (ca. 5 år gammelt)

Søgeoplysninger:

Frekvens 346.000
Modulation 64QAM
Symbolfrekvens 6900
NetværksID 0

Alle oplysninger er hentet fra Stofa's hjemmeside som er udbyderen her (Ribe antenneforening).

Antennekablet er ligeledes helt nyt (aner ikke om dette har noget at sige).

Har i nogen ideer til hvordan jeg kan løse dette problem?

Folk har i denne tråd (http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=14298) lidt det samme problem som jeg. Har prøvet at skifte land, men dette hjalp ikke noget. Så står derfor lidt på bar bund.

Håber der er nogen der kan hjælpe :)

//anrs
Hej

Virkede det fint, da det stod i stuen?

I så fald skyldes det kablet. Der er åbnet for det nye 4G signal, og det støjer en del. Jeg har måttet skifte kabler og forstærker herhjemme for at få det digitale signal til at fungere på alle enheder.

Er på Stofa's kabelnet i Århus.
mad_morpher skrev:Hej

Virkede det fint, da det stod i stuen?

I så fald skyldes det kablet. Der er åbnet for det nye 4G signal, og det støjer en del. Jeg har måttet skifte kabler og forstærker herhjemme for at få det digitale signal til at fungere på alle enheder.

Er på Stofa's kabelnet i Århus.
De har altid kun haft kanalerne til at køre analogt da det stod i stuen (aner ik hvorfor :D), så jeg ved faktisk ikke om de digitale kanaler virkede da det stod dernede.

Antennekablet er som sagt helt nyt og vi har også prøvet med et andet vi havde liggende, problemet er der stadig.

Jeg ville lige høre ad herinde om der var nogen der havde haft samme problem inden jeg ringede ind til Stofa :)

Men mange tak for svaret ;)

Det TV de haft fået i stuen nu (et JVC) kan sagtens modtage og vise de digitale kanaler. Problemet ligger vel ikke i signalet fra Stofa, men i selve fjernsynet? Eller hvad tror I?
Tror svaret skal findes i et for svagt signal i soveværelset - evt. som følge af et lidt for langt kabel :) Muligt at en signal forstærker kan afhjælpe problemet :) Et for svagt signal vil først og fremmest vise sig på de digitale kanaler, inden man vil kunne se det på de analoge kanaler - på det digitale signal vil det ha den effekt, at der f.eks. fremkommer pixelering eller at tv'et slet ikke kan finde kanalen under en søgning !

Prøv i første omgang at sætte det problematiske tv til i stuen og kør derefter en fuld kanal søgning og se om problemet så stadig er der :)