Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Roofbacon
Hej Flatpanels.

Jeg har erhvervet mig et 4K TV. Dette TV sidder udelukkende tilsluttet en HTPC (ud over strøm)

Hvis min HTPC spytter 4K opløsning ud til TV'et, sker der vel ikke en opskalering i TV'et?

Men hvad når jeg viser en video fil i f.eks. 1080p på HTPC'en.. Bliver denne så strukket til at fylde skærmen men vises reelt kun i 1080? Eller opskaleres videoen?

Takker på forhånd..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis du helt vil undgå skalering, så skal du sikre dig:
- At din PC spytter 3840x2160 pixels ved 60 Hz ud
- At tv'et er indstillet til at modtage et "PC-signal" (gøres typisk ved at navngive HDMI-indgang PC eller ved at vælge en PC-profil)
- At "16:9 overscan" er slået fra på tv'et.

Husk dog også, at PC'en skal sende PC levels ud i grafikkortet (og tv'et skal være indstillet til at modtage dem, typisk ved at sætte "HDMI Black" til "Low")- ellers får du skæve farver i de mørke områder.

Lidt teknisk, ja, men en PC og et TV er ikke ligefrem designet til hinaden fra start :)

Derudover så ja, din PC opskalerer blot en 1080p video til 4K og sender den til tv'et. Den vil fylde hele skærmen.
Af Roofbacon
Rasmus Larsen skrev:Hvad er det i øvrigt for et tv?
Først.. Tak for et super godt svar.

Det er et LG 65LA965W

Jeg kan forstå, at hvis jeg sætter PC'en til "PC HDMI" indgangen vil TV'et ikke længere bruge div. billede processering.. Om det så vil være positivt ved jeg ikke endnu.. Fik TV'et i går.

Jeg er sådan set ikke ude efter at undgå skalering, jeg var bare forvirret over hvorvidt en 1080p video afspillet via et 4K signal ville blive vist korrekt skaleret til 4K på TV'et
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
LA965W har desværre ikke HDMI 2.0, så det er ikke særlig velegnet sammen med en PC. :( Du får højest 4K ved 30 Hz ind i tv'et. OK til video, men hvis du har købt tv'et decideret til PC-brug, så tror jeg du vil takke dig selv for at fange et med HDMI 2.0 fra start.

Roofbacon skrev:Jeg er sådan set ikke ude efter at undgå skalering, jeg var bare forvirret over hvorvidt en 1080p video afspillet via et 4K signal ville blive vist korrekt skaleret til 4K på TV'et
Jamen det kan gøres på to måder:
Send 1080p ud fra PC'en, så står tv'et for opskalering til 4K og fuld skærm
Send 4K ud fra PC'en, så står PC'en for opskalering til 4K og fuld skærm
Af Sylvest
Rasmus Larsen skrev:LA965W har desværre ikke HDMI 2.0, så det er ikke særlig velegnet sammen med en PC. :( Du får højest 4K ved 30 Hz ind i tv'et. OK til video, men hvis du har købt tv'et decideret til PC-brug, så tror jeg du vil takke dig selv for at fange et med HDMI 2.0 fra start.

Lidt OT og undskyld for det:

Min opsætning er et 55HU7505 og en Onkyo 636 som skulle have ægte 4K, der er et supra hdmi 2.0 kabel forbundet mellem recevier og tv.
I min onkyo har jeg sat HDMI out til 4K og jeg har en Dune HD Max koblet til onkyo'en via HDMI 1.3 da dune ikke understøtter andet., dune output er sat til auto.

Når jeg skifter til HDMI på mit tv (og dermed onkyo/dune) så står der 3860 x 2160 og 30 hz og altså ikke 60hz, er det min onkyo som alligevel ikke er ægte 4K eller er der en indstilling som jeg ikke har styr på?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja, det er din Onkyo. Mig bekendt har ingen forstærkere HDMI 2.0 endnu. Men de sælges alligevel som "4K Ready". Det er i mine øjne vildledende markedsføring.

EDIT: Men din Dune kan jo heller ikke sende 4K@60 Hz ud.
Af Roofbacon
Rasmus Larsen skrev:LA965W har desværre ikke HDMI 2.0, så det er ikke særlig velegnet sammen med en PC. :( Du får højest 4K ved 30 Hz ind i tv'et. OK til video, men hvis du har købt tv'et decideret til PC-brug, så tror jeg du vil takke dig selv for at fange et med HDMI 2.0 fra start.

Roofbacon skrev:Jeg er sådan set ikke ude efter at undgå skalering, jeg var bare forvirret over hvorvidt en 1080p video afspillet via et 4K signal ville blive vist korrekt skaleret til 4K på TV'et
Jeg var udemærket godt klar over mangel på HDMI 2.0 og HVEC da jeg købte TV'et

Da det udelukkende skal bruges til at se Film og TV serier fra en HTPC så jeg ikke nødvendigheden af HDMI 2.0 / HVEC - Især ikke til den pris jeg fik det til :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja okay, bare så længe du er opmærksom på det :) De fleste film og tv-udsendelser holder sig jo også stadig indenfor de 30 Hz, men f.eks. Hobbitten og de kommende Avatar tager det jo skridtet videre.

Håber forklaringen om opskalering gav mening. Jeg vil nok anbefale, at du lader alt opskalering ske i PC'en - og dermed også omgår alle billedkredsløb i tv.
Af Roofbacon
Rasmus Larsen skrev:Ja okay, bare så længe du er opmærksom på det :) De fleste film og tv-udsendelser holder sig jo også stadig indenfor de 30 Hz, men f.eks. Hobbitten og de kommende Avatar tager det jo skridtet videre.

Håber forklaringen om opskalering gav mening. Jeg vil nok anbefale, at du lader alt opskalering ske i PC'en - og dermed også omgår alle billedkredsløb i tv.

Super - Det vil jeg gøre, mange tak for svaret og dit arbejde på Flatpanels
Af Sylvest
Rasmus Larsen skrev:Ja, det er din Onkyo. Mig bekendt har ingen forstærkere HDMI 2.0 endnu. Men de sælges alligevel som "4K Ready". Det er i mine øjne vildledende markedsføring.

EDIT: Men din Dune kan jo heller ikke sende 4K@60 Hz ud.
Jeg købte receiveren netop fordi Onkyo påstår den er 4K 60 hz ready:

4K/60 Hz-Capable HDMI® 2.0 Terminals for Ultra HD Entertainment*1

http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx- ... ab=Details

Men det er den så ikke, eller er det fordi min Dune kun føder med 30 hz? jeg troede nemlig at upscale også tog sig af hz og ikke kun antal pixel?

tak for din tålmodig :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Så må det næsten være en af de første receivere med 4K@60Hz? Jeg holder mig ikke så opdateret på receivere, men det har så ændret sig siden jeg tjekkede sidst, kan jeg se :)

En detalje der dog er værd at være opmærksom på. Der findes to HDMI 2.0 versioner - a og b. Det er kun b, som f.eks. kan tage et ægte 4K@60Hz signal fra en PC. a-versionen kan kun tage 4K@60Hz fra en videoafspiller (som man dog kan indstille en PC til også, men så får man bare ikke fuld farveinformation).

Vil tror at det så er fordi din Dune sender 30 Hz ud. Der må næsten være en indstilling i den? :) Der er nok også en indstilling i Onkyo, hvor man kan vælge, hvordan den skal opskalere.