Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej kære brugere,

Jeg skal have anskaffet et nyt (eller brugt) tv, som kommer til at stå i en langt fra optimal position og jeg vil derfor høre jer hvad der egner sig bedst til dette, indenfor en prisramme på 4.000 kr. og gerne lavere.

Sammenfattende må kravene være (for uddybning se nedenfor):
Maks 4.000 kr.
32-40"
Diskret, tyndt, lyst design
Gode betragtningsvinkler
Gerne god til at håndtere reflektioner
Gerne med wifi og smart tv (Netflix)

Siddepositionerne er vel fra omkring 20-50 grader horisontalt og ca. 10-20 grader vertikalt fra optimal siddeposition, da tv'et skal placeres skråt overfor sofaen over et møbel. Afstanden fra tv'et kommer til at være mellem 2-4 meter.
Placeringen er i en lys stue med en hel væg fuld af vinduesparti overfor, så det må gerne være godt til at håndtere reflektioner.

Jeg overvejer derfor om det evt. skal være et IPS panel. Jeg forestiller mig dog at kravet til design er lettere at opfylde med et PVA panel, ligesom disse generelt lader til at få bedre anmeldelser, hvorfor de måske alligevel er at foretrække.

Så vil et PVA panel måske være ok indenfor ovenstående betragtningsvinkler?
Også henset til at ultimativ billedkvalitet ikke er et krav. Det skal ikke bruges til at se blu-ray film på (der bliver senere indkøbt en projektor til dette formål).

Det skal primært bruges til almindeligt tv kiggeri og sport i dagtimerne, men også lidt serier fra Netflix om aftenen.

Der stilles krav fra kæresten om pænt design (tyndt og lys / metallisk / ingen ramme) og mellem 32 og 40 tommer.

Derudover må det gerne have indbygget wifi og smart tv, men det er ikke noget absolut krav, da jeg kan tilslutte et Apple tv. Det ville dog være rart at kunne undvære.

Selvom billedkvaliteten altså ikke behøver at være ultimativ, må den gerne kunne holde til de mindre end optimale betragtningsvinkler. Jeg har et ældre Samsung i soveværelset, hvor sortniveauet og farverne lider voldsomt under bare en lille smule vertikal forskydning, hvilket jeg er godt træt af. Fringe og The Walking Dead er bare ikke fede at se under de forhold!

Efter at have læst diverse anmeldelser har jeg luret lidt på et Panasonic TX L39E6EW til omkring 3.500. Det er dog med et PVA panel. Er der nogle ejere af tv med sådanne paneler, der vil kommentere på betragtningsvinklen?

Jeg håber at I kan hjælpe mig, da jeg ærligt talt synes at tv markedet er lidt af en jungle, og finder det svært at vurdere tv i en butik, hvor indstillingerne og forholdene ligger langt fra hjemmebrug.

Mvh. Brian