Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RVMadsen
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg får mit nye Samsung UE46F6275 kalibreret rigtigt? Jeg har forsøgt mig med et par af de guides der er på hjemmesiden, men er ikke helt tilfreds.

På forhånd tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Filmprofilen er et fint udgangspunkt, men den er nok rettet mod et mørkt rum. Så lidt højere lysstyrke og måske tilføje en smule blå i farvebalancen i både gain og bias. Det kan i grove træk nok få dig i retningen, men det er svært at få præcist uden udstyr.

Ellers kan du følge nogle af de samme anbefalinger som i vores test af F8005. Skærmene er ikke så forskellige på menudelen.
Af Kaare
Hej,

Jeg har en nærmest tilsvarende Samsung fladskærm, model UE46F6475, som jeg har bokset en del med den seneste 1½ måned. Først kalibreret med en Syder kalibrator og efterfølgende visuelt finjusteret efter eget synsindtryk. Jeg har lagt mig fast på nedenstående opsætning og er da nysgerrig efter at læse, om indstillingerne eventuelt også sidder lige i skabet på dit UE46F6275.

Min erfaring fra professionel billedbehandling i fotografiens verden er, at jo mere man roder med samtlige parametre, jo større er risikoen for, at man skævvrider hele konceptet og ender op med lappeløsninger, idet flere af indstillingerne påvirker hinanden. Startede derfor med fabriksindstillingen og har i dag følgende opsætning tiltænkt aftentimerne:

Billed: Standard
Baggrundslys: 18-20
Kontrast: 80
Lysstyrke 24-25
Skarphed: 50
Farve: 29
Tone G/R: G48/R52 (For at eliminere eventuelt grønskær i skyggeområder)
Dyn. Kontrast: Lav (Ved godt, det er ”forbudt” blandt eksperter, men LAV giver alligevel et lille strøg af dybde i billedet, som jeg foretrækker.
Sort tone: Fra
Hudtone: 0
Farverum: Indbygget
Hvidbalance: (Ingen korrektion fra grundindstillingen)
10P hvidbalance: Fra
Farvetone: Standard
Digital ren visning: Fra
MPEG-støjfilter: Fra
HDMI, sort niveau: Normal
Film: Auto1
MotionPlus: Fra

Øvrige indstillinger fraviger ikke fra grundindstillingen, men igen, denne indstilling er justeret til brug for Canal Digitals satboks PVR 101-ST, idet jeg har bemærket at disse indstillinger, hvad angår lysstyrke, skal øges, hvis jeg modtager jordbaserede signaler på tv’ets egen tuner.

Når jeg finjusterer, går jeg kun efter personer med en lys hud. Det er det absolut eneste fokuspunkt, du skal koncentrere dig om, så kan du opnå en virkelig naturtro gengivelse, hvor de fremtræder hverken solskoldede eller askegrå.

For film anvender jeg i sagens natur ”Movies”, men er for indeværende ikke helt færdig med denne funktion.

mvh
Af kallefrank
- og du har ingen problemer med backlight bleeding når du har baggrundslyset så højt ?
Kaare skrev:Hej,

Jeg har en nærmest tilsvarende Samsung fladskærm, model UE46F6475, som jeg har bokset en del med den seneste 1½ måned. Først kalibreret med en Syder kalibrator og efterfølgende visuelt finjusteret efter eget synsindtryk. Jeg har lagt mig fast på nedenstående opsætning og er da nysgerrig efter at læse, om indstillingerne eventuelt også sidder lige i skabet på dit UE46F6275.

Min erfaring fra professionel billedbehandling i fotografiens verden er, at jo mere man roder med samtlige parametre, jo større er risikoen for, at man skævvrider hele konceptet og ender op med lappeløsninger, idet flere af indstillingerne påvirker hinanden. Startede derfor med fabriksindstillingen og har i dag følgende opsætning tiltænkt aftentimerne:

Billed: Standard
Baggrundslys: 18-20
Kontrast: 80
Lysstyrke 24-25
Skarphed: 50
Farve: 29
Tone G/R: G48/R52 (For at eliminere eventuelt grønskær i skyggeområder)
Dyn. Kontrast: Lav (Ved godt, det er ”forbudt” blandt eksperter, men LAV giver alligevel et lille strøg af dybde i billedet, som jeg foretrækker.
Sort tone: Fra
Hudtone: 0
Farverum: Indbygget
Hvidbalance: (Ingen korrektion fra grundindstillingen)
10P hvidbalance: Fra
Farvetone: Standard
Digital ren visning: Fra
MPEG-støjfilter: Fra
HDMI, sort niveau: Normal
Film: Auto1
MotionPlus: Fra

Øvrige indstillinger fraviger ikke fra grundindstillingen, men igen, denne indstilling er justeret til brug for Canal Digitals satboks PVR 101-ST, idet jeg har bemærket at disse indstillinger, hvad angår lysstyrke, skal øges, hvis jeg modtager jordbaserede signaler på tv’ets egen tuner.

Når jeg finjusterer, går jeg kun efter personer med en lys hud. Det er det absolut eneste fokuspunkt, du skal koncentrere dig om, så kan du opnå en virkelig naturtro gengivelse, hvor de fremtræder hverken solskoldede eller askegrå.

For film anvender jeg i sagens natur ”Movies”, men er for indeværende ikke helt færdig med denne funktion.

mvh
Af Kaare
Nej, jeg synes ikke, jeg skaber den såkaldte backlight bleeding, som vel burde være mest fremtrædende, når skærmbilledet er meget mørk. Jeg får noget af et diffust resultat, såfremt baggrundslyset står på lavere værdier end 18, hvorfor jeg i så fald skal kompensere med en højere kontrast, hvilket også indebærer en slagside. Hvad er dine erfaringer i den forbindelse?
mvh
Af kallefrank
Mit baggrunds lys står på 8 og jeg har blacklight bleeding på min 65" (ja, som kun ses ved meget mørke scener)

- men jeg vil da prøve dine indstillinger når jeg kommer hjem, måske der er andre af dine indstillinger der udligner det...
Kaare skrev:Nej, jeg synes ikke, jeg skaber den såkaldte backlight bleeding, som vel burde være mest fremtrædende, når skærmbilledet er meget mørk. Jeg får noget af et diffust resultat, såfremt baggrundslyset står på lavere værdier end 18, hvorfor jeg i så fald skal kompensere med en højere kontrast, hvilket også indebærer en slagside. Hvad er dine erfaringer i den forbindelse?
mvh
Af Kaare
Hvis mit baggrundslys står på 8 ser skærmen ud som om, der er en sigtbarhed på få meter i tåget vejr. Har du forsøgt dig med nogle af mine parametre? Nysgerrig, idet jeg stadig eksperimenterer med mine indstillinger.

Imidlertid er problemet generelt, at indstiller man skærmen perfekt, hvad angår farvebalancen, til en kanal, så er der for meget eller for lidt farve på en anden kanal. Det samme kan være tilfældet med lysstyrken, hvorfor det altid ender op med kompromiser.

Hvorfor kan stationerne ikke udsende signalerne ens, hvad angår farve-og lysstyrke, så der opnås en større grad af harmoni mellem kanalerne og for så vidt også de enkelte programmer.

Er der nogen her i forummet, der har et svar på det spørgsmål?