Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jørgen Jul Hansen
Hej,
Hvad er jeres umiddelbare tanker omkring det "nye" UE55F9005XXE fra Samsung? Er det modent nok til at anskaffe sig og får man reelt set en bedre oplevelse ift. 8005?
Er der planlagt udførlig test af Samsung UE55F9005XXE inkl. anbefalinger vedr. kalibrering i den nærmeste fremtid?
Har tidligere med stor glæde læst og anvendt jeres anbefalinger, og venter med spænding...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hej Jørgen

Der kører en debattråd her, hvor der er udvekslet lidt holdninger omkring F9005 og 4K-tv sådan mere generelt.
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =2&t=30210

Vi har ikke planlagt test af F9005. Vi tog Sony X9 ind som den første grundige test af 4K-tv, hvor vi også skriver en del generelt. De næste 4K-tv vi tager ind bliver fra næste generation, altså 2014-modellerne. Men umiddelbart skulle der ikke være meget galt i at bruge indstillingerne fra F8005 modellen på F9005. De er i store træk samme tv billedmæssigt, naturligvis ud over opløsningen.
Af jatodk
Jeg har også købt dette tv. Venter blot på elgiganten kan levere. Men de har forsøgt at sælge mig en kaliprering. Er dette en god invistering? Undrer mig bare over at man køber et helt nyt tv, og så skal man betale sig for at det skulle virke
Af silkeborg
Jeg har det hængende på væggen lige nu 55´. Desværre er det for ringe til at jeg vil beholde det. Det grundlæggende problem men det, er hurtige bevægelser i HD film. Min kilde er nyeste Samsung BD player samt harddisk.

TV'et er dejligt lydløst. Ingen blæserstøj og ingen buzzing.
Af eileddie
jatodk skrev:Jeg har også købt dette tv. Venter blot på elgiganten kan levere. Men de har forsøgt at sælge mig en kaliprering. Er dette en god invistering? Undrer mig bare over at man køber et helt nyt tv, og så skal man betale sig for at det skulle virke
De ville også sælge den tjeneste til mig da jeg købte mit Sony 55W905a. Prisen
var 999,- kr. og for de penge fik jeg en opdatering, en kalibrering, test af tv og en garanti for 0 pixelfejl. Jeg ville kun betale 499,- og det var ok.

Var det prisen værd? En opdatering klarer tvet selv. Kalibreringen var dårligere end den jeg har fundet på nettet, så bruger den fra nettet. Testet tvet.. ja det virker. Pixelfejl 0, og jeg har ingen pixelfejl.

Jeg betalte kun fordi der var 0 pixelfejl garanti, men har ikke set noget på skrift om hvad jeg betalte for, så ved ikke om det bare var en salgstale. :D
Af silkeborg
jatodk skrev:Vil det betyde at du ikke vil anbefale dette tv
Jeg kan ikke anbefale F9000. Der er mange ting det er suverænt til, farver, detaljer, sort er fin, men det går galt i actionscener med bevægelige objekter. Det er ikke kun en gang imellem, det er mange gange i en film.

Jeg tror jeg bytter det til en Panasonic VT60, og finder ud af hvordan blæserne kan dæmpes. Der er noget med at nogen har monteret nogen støvfiltre, og jeg tænker man kan placere noget gulvtæppe bag tv'et.
Af silkeborg
Så afleveret F9000 retur. Holdt hårdt men det gik. De var ikke meget for det, men da de havde lovet returmuligheden måtte de tage den, så ok med det.

Vil lige vente lidt og se tiden an mht. VT60, da det er ophørende produkt, de kommer formentlig snart længere end de nuværende 15k.
Brugeravatar
Af edinger
silkeborg skrev:Vil lige vente lidt og se tiden an mht. VT60, da det er ophørende produkt, de kommer formentlig snart længere end de nuværende 15k.
...eller højere op af samme årsag 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville heller ikke forvente at Vt60 falder i pris hen mod slutningen. Det skete ikke for Pioneers modeller - tvært imod.
Af mrtnlrsn
Er enig i at blæserstøj i VT60'eren er dealbreaker - det var det i al fald for mig. Men VT60'eren har bedre billede end F9005 som jeg anskaffede mig som alternativ.

Er der ingen der kan anbefale indstilling af billedet til F9005'eren - eller har haft held med nogle indstillinger - jeg synes ikke at de nævnte til 8005'eren fungerer optimalt på min nye skærm.

Billedet er som sådan ganske fint, men shadowdetail er ikke helt optimalt og sort ikke gennemsort (og jeg er bevidst om at VT60-sort næppe kan nås på LED-skærmen). Desværre lider mit panel også af lidt ujævn lysfordeling (primært i hjørnerne), som besværliggør det bedst mulige billede, men måske nogen har fundet nogle gode settings til det? (B

Håber virkelig jeg kan få skærmen til at performe bare lidt bedre så det ikke ender med at jeg overvejer endnu en returnering…
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
mrtnlrsn skrev:Desværre lider mit panel også af lidt ujævn lysfordeling (primært i hjørnerne), som besværliggør det bedst mulige billede, men måske nogen har fundet nogle gode settings til det? (B
Det eneste som kan modvirke dette er at skrue ned for lysstyrken på skærmen. Det er jo lyset som oplyser panelet, som ikke er jævnt (eller panelet som er trykket lidt for meget ind med belysningen), så de andre indstillinger har ingen effekt.

Det eneste som kan være er mulighed er "Cinema Black" indstillingen. Findes den på F9005? Den indstilling sørger for at styre de zoner, som ligger nede i de mørke bjælker ifb. film.