Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Amager And
Hej alle,

Jeg er lidt utilfreds med farverne på vores nyindkøbte Samsung UE32F6515. De er noget voldsomme.

Jeg har læst herinde, at jeg skal sætte billedet til Film og Varm 2. Det hjalp lidt, men ikke helt nok. Og nu er billedet blevet lidt for mørkt til den lyse stue, hvor tv'et står.

Er der nogen, der kan hjælpe med den optimale billed-indstilling på dette tv, når det står i en stue med meget sollys?

På forhånd mange tak,
Jeppe
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis du tager udgangspunkt i Film-profilen og bruger Varm 2 farvetemperaturen, så kan jeg anbefale, at du skruer op for både baggrundslys (brightness) og sørger for at der skrues lidt op for Blue gain (styrer blå i den "lyse" ende far farverne) og Blue bias (styrer blå i den mørke ende) menuen med rød/grøn/blå farveindstillingerne. Varm 2 er lidt for rød og varm til en oplyst stue.

Måske får du et bedre resultat ved at bruge Film-profilen og så bruge Varm 1 farvetemperaturen og samtidig skruer op for baggrundslys. Det er ofte mere optimalt, hvis man har en stue, der er kraftigt oplyst.
Af Amager And
Hej Rasmus

Tak for rådet. Det vil jeg afprøve.

Mvh. Jeppe
Af Amager And
Film og Varm1 uden andre ændringer gjorde udslaget. Det giver det bedste billede.
Tak for hjælpen.