Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvilken gavn skulle en sådan artikel gøre? HVis er person har henvendt sig i en butik og konstateret at et billede på en given skærm var perfekt, må det formodes at der er blevet fremvist følgende:
- HD materiale fra en computer
- DVD materiale fra en tilsluttet afspiller

Det du derfor efterlyser er altså personer der ikke er skarpe nok til at indse at disse digitale kilder vil være bedre end det TV-signal de får ind i stuen derhjemme? Hvis skyld er det - butikkens?

Hvis jeg sælger biler, så er der vel mening i at vise en model, der falder i bunden af udstyrskæden? Skulle jeg så afmontere alu-fælgene fordi du ikke får dem med som standardudstyr?

Igen: Hvis kvaliteten af et fladskærms-TV ikke er som man forventer, så må man vel først undersøge hvor i alverden de høje forventninger kommer fra. Spørger du os her på siden, så vil du helt klart få det svar at ift. et alm. CRT TV, så vil du blive skuffet over TV-kvaliteten uanset hvilken fladskærm du vælger (med mindre dit CRT TV er ved at afgå ved døden pga. slid).
Af Ollemh
SLETTET
Senest rettet af Ollemh 25 jun 2007, 11:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er disse "forbruger"-artikler/programmer jo ret populære i øjeblikket og den ansvarlige for artiklen/programmet ynder at spille bad-cop ala "Operation X" på TV2. Den type journalistik mener jeg ikke vi støtter op om her på siden - af samme grund har jeg lidt svært ved at se hvorfor du kun vil høre fra folk der har dårlige oplevelser, hvis artiklen skal være oplysende frem for formanende.

Jo, vist så er det vel forbrugeren der "snydes" i sidste ende, men det skader jo ikke at have rustet sig lidt på forhånd. Hvis jeg køber en brugt bil, så gør jeg ligeledes klogt i at sætte mig lidt ind i hvor en rustskade kunne risikere at have sat sig.

Hvis du blot vil oplyse og ikke skræmme, så kan du jo passende skrive en artikel med én linie tekst der blot henviser til vores købsguide eller dette forum ;)

Vi forsøger eksempelvis i øjeblikket at få sammensat en DVD der indeholder repræsentative klip fra eksempelvis TV, som man selv kan brænde og tage med ud i butikkerne. Så har man f.eks. 10 klip der spænder fra fodbold og closeup af en nyhedsoplæser til hurtige biljagter og eksplosioner.
Af Ollemh
SLETTET
Senest rettet af Ollemh 25 jun 2007, 11:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er klart at du ikke forventes at kende til alle aspekter af en given sag - så ville jeres redaktion nok være noget mere broget og du ville kede dig gevaldigt hver dag fordi du eksempelvis kun var ekspert i spillet skak og drageflyvning :)

Der er uden tvivl nogle af vore brugere der er løbet ind i den situation du selv søger - en hurtig skimning af de emner der har været oppe i tidens løb vil bekræfte dette - men jeg var blot bekymret for endnu en "Verden er et frygteligt sted at være og alle vil snyde dig hvis de kan"-artikler, som vi tudes ørene fulde af på BT's forsider.

Jeg kender da selv adskillige personer, der trods mine advarsler, har købt et fladskærms-TV til et elendigt antennesignal, men selvom det er mine nærmeste, så må jeg blot trække på skuldrene og tænke mit. Det er nu engang mere trendy at ha' en "flad" end et folkevognsrugbrød, så selvom folk blev advaret om en potentiel lavere kvalitet end det de har været vandt til fra CRT, så er der bare ikke ret meget der trækker når det kommer til store kasseformede fjernsyn.

... at man så slet ikke kan købe et sådant i mange TV-kæder efterhånden gør selvfølgelig ikke tingene nemmere.

Jeg håber at du får strikket en god artikel sammen og hvis du ønsker at krydre den med råd om hvad en potentiel ny fladskærms-bruger i virkeligheden bør kigge efter i en butik, hjælper vi selvfølgelig gerne.

Smid også endelig et link til avisen når den udkommer - den kan jo læses online af de som ikke får den leveret til hverdag.
Brugeravatar
Af JonasJohansen
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet om hvorvidt billedekvaliteten er dårligere når man kommer hjem med tvet, end det man så hos butikken.

Jeg kan ikke forestille mig at nogens billede er blevet dårligere bare fordi det er kommet hjem i stuen.

Jeg går ud fra at du så leder efter folk som har set på et hd-signal i butikken, og så er blevet skuffet over kvaliteten på dr2 når de kommer hjem? Det er jo i udgangspunktet en urimelig sammenlignen. Kvaliteten af tvet bliver jo ikke bare på magisk vis bedre af at det står i en butik, og det bliver heller ikke dårligere af at blive stillet hjem i en stue. TVet har akkurat samme mulighed for at vise et tilsvarende billede derhjemme som i butikken - at folk så ikke har investeret i en blueray afspiller som tvet i butikken måske er tilsluttet, er jo ikke en gyldig årsag til at være utilfreds.

Det ville svare til at købe et privatfly og så bagefter brokke sig over at man ikke kan bruge det fordi man ingen landsingsbane har.
Af jesperj
Hej Ollemh.

Sjovt nok har jeg haft den stik modsatte oplevelse af hvad du søger.

Hvis jeg kun havde forladt mig på de analoge tv-billeder, jeg havde set i butikkerne, havde jeg aldrig købt et fladskærms-tv, det er simpelthen for dårligt det butikkerne præsenterer.

Jeg har imidlertid eksperimenteret lidt med digitale tv-signaler på min computer - og der set hvor godt billedet kan blive, på en skærm der end ikke er optimeret til det.

efterfølgende skaffede jeg mig adgang til et tv der modtog signal via Selector, og forstod nu signalkildes betydning for den digitale billedkvalitet.

Pointen er, at du med en god digitalsignalkilde kan få et fremragende billed, der i de fleste tilfælde er flere klasser bedre end det du oplever i butikkerne.

Venlig hilsen
bossehanson
Brugeravatar
Af azrael
Jeg synes faktisk, sådan en "formanende" artikel er en god ting. Som jeg så ofte tidligere har givet udtryk for, så er de fleste mennesker ret forblændende hvad de nye flade tv angår. Og det bliver ikke bedre af, at der i medierne generelt gives et rosenrødt indtryk af den fagre nye "flade" verden.

Alt for ofte læser man solstrålehistorier som "danskerne er vilde med fladskærme" o.l., men det der ofte glemmes er, at man stort ikke har noget andet valg længere. Et valg uden reelle alternativer er ikke et valg. Og uden at sige at folk generelt er "dumme", så lytter mange efter det de læser og hører om i medierne, og mange har, som jeg også tidligere har skrevet, en forventning om, at ny teknologi per definition må være bedre end den gamle. Og så er der også forventningen om at blive ordentligt rådgivet, som ofte heller ikke bliver indfriet...

Så "ja tak" herfra til flere kritiske artikler omkr. fladskærme. :)
Af Munch
:o Ollemh´s artikel skulle vel snarere handle om at få stukket "en flad" i stedet for at få reel information, når man henvender sig i Elgiganten - Expert - Fona og hvad de ellers kalder sig.
Da jeg købte mit CRT (billedrørs-tv) i Bilka for 1½ år siden, fik jeg at vide at fladskærms-teknologien slet ikke var på højde med CRT, og højst sandsynligt heller ikke ville blive det de næste tre år. Så her var der reel information fra en butik, hvor man mindst venter det.
::l TA' DEN RADIO/TV FORHANDLERE ::l
Af M-Sniper
Det ville jeg gerne lige kommentere.. "træmanden"

For Den reelle infomation, du har fået fra bilka? undre mig ikke..
det siger bare de ikke kender til en ..dyyyt.

For fladskærms teknologien, er nok lang mere udviklet og forsket end crt. men deres potientale er ikke til vores standart signal vi i DK/EU sender. det kan fladskærmene ikke gøre noget ved..

Hvis du sætter din pckærm opløsning til 800x600 på en 19" fladskærm, vil alle 19" skærme om de så kostede en mil. vise dårligt eller mindre godt billed, i forhold til en 15" crt skærm. for det er den sammenligning du laver, og som "bilka" gør. og det siger noget om de ikke kender til det.

Prøv at se på en HD DVD eller Blueray DVD på en fladskærm, ikke fra bilka, tro mig deres prosonic merke, er ikke engang udviklet til HD :)

og så tal om de er udviklet eller ej.

Det er en urigmelig sammenligning efter min mening..
man burde sammenligne dem i deres reelle opl. som de kan behandle..
Brugeravatar
Af pdrhan
Til Ollemh
jeg vil da også lige give min mening md her:Jer var netop i den situation at skulle købe en fladskærm..efter søgen på nettet fandt jeg frem til denne side,mit valg stod mellem en LCD og en Plasma skærm - jeg gjore opmærksom på hvad det skulle bruges til : tv og dvd kigning ikke tilslutning af pc var nødvendigvis et "must" , der gik ikke 2 timer før jeg fik svar -køb Plasma...var svaret , men tag ud og se med dine egne øjne og sammenlign...hvilket jeg gjorde , det blev plasma 42" som jeg skal hente idag,og jeg glæder mig! Kan kun sige om dette forum : Guys - you rock! Har fået så mange informationer ved at studere artiklerne herinde som jeg virkelig kunne bruge i mit valg af plasma skærm!
Det har virkelig været en hjælp! Keep it up!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis man udelukkende ser TV på sin skærm, så er der altså ikke nogen vej udenom:
Et CRT TV med eksempelvis 100 Hz vil give langt det bedste resultat til dette formål idet den gaussiske profil af elektronstrålen udjævner nogle af fejlene og den lave opløsning jo passer perfekt til det ringe signal du hiver ud af dit antennestik.

Tror I at producenterne går op I hvilken teknologi der passer bedst til et signal på 576 linier? Nej! De går op I hvad der kan give positive tal på bundlinien og da alle hellere vil have en skærm der pr. definition giver dem god smag, så bliver CRT TV ikke udviklet længere (enkelte producerer dem stadig, men styktallet er forsvindende).

Man kan sige at det jo ikke er fladskærms-TV'ene der fejler noget - det er bare vores elendige antenneforhold der ikke har rykket med samme hast som skærmudviklingen. Når først 720p rammer markedet forsvinder fordelen ved CRT skærmen og man vil for alvor få glæde af de rene uforstyrrede digitale signaler, som fladskærmsteknologien egentlig var tiltænkt at skulle arbejde med.
Af Ollemh
SLETTET
Senest rettet af Ollemh 25 jun 2007, 11:40, rettet i alt 1 gang.