Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har en Xbox360 tilsluttet på HDMI3 og en PC tilsluttet på HDMI2, hvilket er det samme som jeg har haft tilsluttet til mit sidste TV og forrige TV (begge Sony) uden problemer.

Alt virker fint indtil jeg en dag tænder for TV og Xbox, hvor skærmbilledet kun viser 640x480 og uden lyd. Jeg skifter til den anden HDMI, hvor min PC er tilsluttet, og her viser skærmen "no source". Eneste måde at rette fejlen på er at hive alt ud af elstikket og vente i 10 minutter. Når jeg tænder igen er alt normalt igen indtil fejlen dukker op. Nu har jeg fået byttet mit TV til et nyt Samsung F8005, men samme fejl optræder igen :(

Jeg har haft fat i Samsung support og de har sendt en tekniker, men uden at kunne løse problemet. Er der nogen her der har et bud på, hvordan man løser denne periodiske fejl eller hvad der forårsager den? Jeg har prøvet at Google fejlen, men intet dukker op.
Af BrianH
Lyder mystisk, men periodisk er det i hvert fald ikke :)
Ku godt lyde til at fejlen sku findes på xBox'en eller HDMI kablet istedet, nu hvor du har oplevet det samme med 2 forskellige tv - ville prøve at skifte HDMI kablet mellem xBox og tv i første omgang og se om det hjælper :)
RockMedØerne skrev:Ku godt lyde til at fejlen sku findes på xBox'en eller HDMI kablet istedet, nu hvor du har oplevet det samme med 2 forskellige tv - ville prøve at skifte HDMI kablet mellem xBox og tv i første omgang og se om det hjælper :)
Hvorfor skulle det være Xbox'en eller HDMI kablet, når mine to tidligere Sony TV ingen fejl gav? Desuden så er min PC jo tilsluttet med et andet HDMI kabel til en anden HDMI indgang og her optræder fejlen "no source" samtidig med at fejlen på Xbox'en optræder.
Forstod det sådan ud fra dit indlæg, at du havde prøvet at flytte HDMI kablet fra XBox'en over på HDMI 2 indgangen rent fysisk, hvor tv'et så havde vist "no source" - ka godt se at det også ka forstås anderledes - my bad O_O

Lyder bare mærkeligt at det sku være tv'et der er årsag til præcis den samme fejl på 2 forskellige tv - er højst usædvanligt ;;)

Et gammelt HDMI kabel der måske ikke helt overholder standarden, ka nu godt optræde forskelligt på 2 vidt forskellige skærme - har jeg prøvet med en PS3 og to forskellige skærme, hvor den ene skærm optrådte nogenlunde som det du beskriver - så det forslag med at skifte til et andet HDMI kabel holder stadig - kan jo også være at et defekt kabel, sender HDMI hubben på tv'et ud i noget helt uforudsigeligt, som ender med at blokere det hele ;;)

Prøv at bruge udelukkelses metoden og nøjes med at tilslutte enten Pc eller XBox, for at se om en af de 2 ting forårsager fejlen og hvilken ! Altså ikke helt nemt at forestille sig, hva der ka være galt når man er på afstand af tingene, men du må jo prøve noget forskelligt :)

Kan oplyse - at på mit F8005 virker alle HDMI indgange upåklageligt, uanset hva jeg kobler til - så det kan ikke være selve tv modellen det er galt med generelt - teknikeren du havde ude fandt jo heller ingen fejl, men lod dog tvivlen komme dig tilgode og du fik byttet til et nyt tv, så det er måske tid til at søge efter fejlen andetsteds i systemet !
RockMedØerne skrev:Forstod det sådan ud fra dit indlæg, at du havde prøvet at flytte HDMI kablet fra XBox'en over på HDMI 2 indgangen rent fysisk, hvor tv'et så havde vist "no source" - ka godt se at det også ka forstås anderledes - my bad O_O

Lyder bare mærkeligt at det sku være tv'et der er årsag til præcis den samme fejl på 2 forskellige tv - er højst usædvanligt ;;)

Et gammelt HDMI kabel der måske ikke helt overholder standarden, ka nu godt optræde forskelligt på 2 vidt forskellige skærme - har jeg prøvet med en PS3 og to forskellige skærme, hvor den ene skærm optrådte nogenlunde som det du beskriver - så det forslag med at skifte til et andet HDMI kabel holder stadig - kan jo også være at et defekt kabel, sender HDMI hubben på tv'et ud i noget helt uforudsigeligt, som ender med at blokere det hele ;;)

Prøv at bruge udelukkelses metoden og nøjes med at tilslutte enten Pc eller XBox, for at se om en af de 2 ting forårsager fejlen og hvilken ! Altså ikke helt nemt at forestille sig, hva der ka være galt når man er på afstand af tingene, men du må jo prøve noget forskelligt :)

Kan oplyse - at på mit F8005 virker alle HDMI indgange upåklageligt, uanset hva jeg kobler til - så det kan ikke være selve tv modellen det er galt med generelt - teknikeren du havde ude fandt jo heller ingen fejl, men lod dog tvivlen komme dig tilgode og du fik byttet til et nyt tv, så det er måske tid til at søge efter fejlen andetsteds i systemet !
Tak for dit svar. Jeg synes det er utroligt svært at teste for en fejl som "kun" optræder med ca. 14 dages mellemrum. Det kunne selvfølgelig godt være HDMI kablet, men hvorfor opstår fejlen samtidig på den anden HDMI indgang, hvor HDMI kablet er af en anden producent? Kan et dårligt HDMI kabel udløse en generel fejltilstand, så de andre HDMI indgange bliver påvirket?

Mht. teknikeren, så kunne jeg heldigvis dokumentere fejlen (foto af fejlen), men han udelukkede fejl fra HDMI kablet og skiftede i første omgang hele indmaden på TV'et.
Ja det er utroligt svært at fejlfinde, når fejl optræder periodisk og da især når man ikke har teknisk udstyr at måle med som almindelig forbruger - man kan ikke gøre meget andet end at prøve sig frem :)

Det hele hænger jo sammen elektronisk, også HDMI stikkene via en HDMI hub, så det var derfor jeg lurede på om ikke et enkelt fejlbehæftet HDMI kabel evt. Kunne fremkalde en generel fejltilstand - lyder lidt sådan det du beskriver, også når det nu hjælper at slukke for det hele i 10 minutter - men det er selvfølgelig et gæt fra min side :) Prøv at nøjes med en enkelt tilsluttet enhed af gangen og se hva der så sker :) Muligt du ska ha fat i teknikeren igen, men så har du trods alt selv prøvet noget i mellemtiden :)