Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har netop fået opsat mit nye Panasonic WT60 55" i min stue, købt i Elgiganten.

Må da første om fremmest sige det godt nok er stort, og reelt synes jeg det er lidt sårbart i henhold til at udsendelser bliver blæst op i så stort et format, hvor man for alvor kan se hvor meget HD-kanaler kommer til sin ret. ja ved reelt ikke om det er købt for stort, eller en LED bare ikke kan blive stor nok og jeg vil blive glad for dette i længden. Skal primært bruges til Netflix og fodbold. Men synes virkelig der skal et godt HD-signal til før jeg virkelig synes det står skarpt (dette til trods for jeg har skruet op for skarpheden).

Dernæst har jeg dog ikke helt endnu kunne vænne med til at LED-panelet lader til at lade lidt mere lys ind i alle 4 hjørner, hvor man fra tid til anden kan ane at der er mere lys i alle 4 hjørne. Optræder reelt blot ved lyse billeder. Jeg har vedlagt link til billeder der viser at jeg synes der er lidt ujævn belysning i skærmen altså den blå skærm (NB: lyskeglen venstre oppe er fra en gulvlampe. Muligt det er det man kalder "dirty screen effect", fordi dette TV er et edge-lit LED, og så er det uundgåeligt?

Dernæst oplever jeg tydelige mærke skygger i kanten af TV'et, hvilket jeg ikkehelt kan finde ud af om er helt normalt eller en defekt.

Link til billeder: https://skydrive.live.com/redir?resid=F ... ODglN8g0BA

Summa summarum er at jeg er meget i tvivl om jeg skal returnere dette LED TV, da jeg ikke helt er tilfreds med billedet og virkelig blot sidder og stirrer på det Bleeding eller clouding jeg har læst mig til det kan være.

Men måske nogle kan fortælle mig om dette er svært generelt at opnå en 100% jævn lysfordeling på en LED-skærm? Og det er noget jeg må leve med, og vil få svært ved at få 100 % udbredret his andre mærker?

Alt i alt modtager jeg gerne erfaringer med dette, da der lader til at være nogle der siger at dette da 100 % må være en fejl når de oplever dette, mens andre er helt rolige og siger det er helt normalt på en LED.

NB: hvis nogen evt. har kunne fjerne denne ujævne lysfordeling ved en korrekt kalibrering hører jeg også meget gerne mere om dette.
Tenzing1972 skrev:Jeg synes virkelig, der skal et godt HD-signal til, før jeg virkelig synes det står skarpt (dette til trods for jeg har skruet op for skarpheden).
I modsætning til, hvad man skulle tro, er [Sharpness] ikke lig med "skarphed". Så den skal du ikke sætte på max.

Vælg indstillingen [True Cinema]. Herved skulle billedet gerne blive noget mere realistisk, ligesom den kunstige skarphed gerne skulle forsvinde.
Tenzing1972 skrev:Men måske nogle kan fortælle mig, om det er svært generelt at opnå en 100% jævn lysfordeling på en LED-skærm? Og det er noget jeg må leve med, og vil få svært ved at få 100 % udbredret his andre mærker?
Det et desværre et grundvilkår ved LCD-skærme med LED-sidebelysning. Hvor slemt det er, varierer dog fra eksemplar til eksemplar.

100 % jævn lysfordeling kan alene opnås på plasmaskærme, om end det langtfra er alle, som ænser eller lader sig genere af ujævnhederne på en "LED"-skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
WT60 skulle have lidt problemer med skygger, så hvis du ikke kan leve med disse mørke områder, så returner det. Bleeding er noget du må leve med uanset hvilken model du vælger så længe det er LCD. Det er lidt af et lotteri.

Men som Edinger skriver, så prøv lige at slå TV'et over i True Cinema profilen, så bliver billedet noget mere korrekt. Farverne vil blive en del mere rødlige end hvad du ser på lige nu, men det er altså sådan det skal se ud hvis det skal være korrekt.
Har selv lige købt samme model og med det forbehold, at evt. sende det retur. Har tidligere haft flere plasma modeller som er i topklasse m.h.t. bilede kvalitet. Jeg gider bare ikke, at der er stor chance for skygger af div. tv logoer (retention og måske burn in)! Har oplevet det flere gange.

Din oplevelse af kant lys i hjørner og en svag skygge i venstre og højre side er desværre ikke en fejl. Den svage skygge i siderne er på alle modellerne (har set det på 5-6 stk. i forskellige butikker)

Tester selv (test set med egne øjne, ikke noget måleudstyr) i øjeblikket denne WT60 ved siden af Plasma ST60. Indtil videre er jeg faktisk meget positiv m.h.t. til hvordan farverne fremstå. De er meget tætte på ST60 samtidig med, at der er mere i lys i panelet. Bruger True Cinema profilen.
Har en stue med meget dagslys, derfor er LED et lidt bedre valg i forhold til en plasma.

Betragtningsvinklerne er super gode faktisk meget tæt på plasma som bare er perfekt på dette område. Har en bred stue med hjørnesofa derfor er dette en vigtig faktor.

Kant lyset i hjørnerne syntes jeg ikke betyder noget, ses kun ved lyse farver.

Skyggerne ses kun ved stillestående billede men er meget tydelige hvis baggrundsfarven er ens, fx gul eller lys grå.

Har en ”se afstand” 3 – 3,8m Der er 55” absolut ikke for stor.

Alt i alt er jeg rimelig tilfreds vurderet ud fra den nedsatte pris i øjeblikket og, at der i 2013 ikke er et TV som et 100% fri for div. små tekniske negative kommentarer som: retention, bleeding, betragtningsvinkler o.s.v. Dette er uanset producent eller modeltyper. ;)

I øvrigt har WT60 et flot tidssvarende design og ser smart ud med den hvide bagplade.
Tenzing1972 skrev:Jeg har netop fået opsat mit nye Panasonic WT60 55" i min stue, købt i Elgiganten.

Må da første om fremmest sige det godt nok er stort, og reelt synes jeg det er lidt sårbart i henhold til at udsendelser bliver blæst op i så stort et format, hvor man for alvor kan se hvor meget HD-kanaler kommer til sin ret. ja ved reelt ikke om det er købt for stort, eller en LED bare ikke kan blive stor nok og jeg vil blive glad for dette i længden. Skal primært bruges til Netflix og fodbold. Men synes virkelig der skal et godt HD-signal til før jeg virkelig synes det står skarpt (dette til trods for jeg har skruet op for skarpheden).

Dernæst har jeg dog ikke helt endnu kunne vænne med til at LED-panelet lader til at lade lidt mere lys ind i alle 4 hjørner, hvor man fra tid til anden kan ane at der er mere lys i alle 4 hjørne. Optræder reelt blot ved lyse billeder. Jeg har vedlagt link til billeder der viser at jeg synes der er lidt ujævn belysning i skærmen altså den blå skærm (NB: lyskeglen venstre oppe er fra en gulvlampe. Muligt det er det man kalder "dirty screen effect", fordi dette TV er et edge-lit LED, og så er det uundgåeligt?

Dernæst oplever jeg tydelige mærke skygger i kanten af TV'et, hvilket jeg ikkehelt kan finde ud af om er helt normalt eller en defekt.

Link til billeder: https://skydrive.live.com/redir?resid=F ... ODglN8g0BA

Summa summarum er at jeg er meget i tvivl om jeg skal returnere dette LED TV, da jeg ikke helt er tilfreds med billedet og virkelig blot sidder og stirrer på det Bleeding eller clouding jeg har læst mig til det kan være.

Men måske nogle kan fortælle mig om dette er svært generelt at opnå en 100% jævn lysfordeling på en LED-skærm? Og det er noget jeg må leve med, og vil få svært ved at få 100 % udbredret his andre mærker?

Alt i alt modtager jeg gerne erfaringer med dette, da der lader til at være nogle der siger at dette da 100 % må være en fejl når de oplever dette, mens andre er helt rolige og siger det er helt normalt på en LED.

NB: hvis nogen evt. har kunne fjerne denne ujævne lysfordeling ved en korrekt kalibrering hører jeg også meget gerne mere om dette.

Som de andre og skriver så skal den stå på true Cinema og skarphed skal ned på 0,gør kun billedet dårligere jo højere du skruer op.
En lille update.

Jeg har nu haft denne LED i en uges tid, og testet den så godt som jeg nu kan. Reelt har jeg været tilfreds med billedkvaliteten, som vel reelt er det bedste på markedet lige nu for LED-TV med back-light.

Jeg kan dog ikke leve med tendensen til for meget lys ind fra de 4 hjørner og så ikke mindst (som var den afgørende deal breaker) at der konstant er de to tydeligt mørke skyggestriber i begge sider af panelet.

Ud fra hvad jeg selv har gennemset og studeret i reviews, vil jeg nok heller ikke være bedre tjent med en anden LED, herunder eks. Samsung F8005. Men lad mig høre hvis der er nogle mener jeg tager fejl ...

Derfor har jeg i dag returneret denne LED. Reelt tror jeg ikke at der er noget LED på markedet der vil kunne give mig det billede jeg ønsker, hvorfor jeg nu vælger at kigge videre på en Plasma-skærm, herunder i særdeleshed Panasonic VT60.
Kan godt forstå at du er kritisk: at der konstant er de to tydeligt mørke skyggestriber i begge sider af panelet. Dette er der ikke på dem alle. Efter ombytning har jeg nu en model uden disse mørke striber :).....på prøve. Farver fremstår meget tæt på plasma. Justeret efter en ST60 som reference 1:1

Jeg er selv meget varm for plasma men årets LED modeller er kommet meget godt med.

Jeg har også prøvet F8005, nej tak til denne paneltype. Betragtnings vinklerne lever ikke op til mine brugskrav.

Husk nu på, at der kan være en del andre problemer med plasma. Som tidligere skrevet mener jeg ikke, at der i dag er et tv uden div. små skønhedsfejl.

Skal det være plasma er det vel en VT60 eller GT60?

God fornøjelse med din søgning